Får sms till jobb telefon ?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av z.q, 26 nov 2022.

  1. z.q

    z.q Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej! Har en telefon som jag har fått via jobbet med ett sim kort via operatören 3.

    Jag har senaste veckan fått ett sms av ett företag som heter Alektum angående en skuld trots att jag har aldrig hört om det företaget (smset såg legit ut) samt ett sms med en veriferingskod av ett företag som heter Airmee.

    Har inte gett ut numret till någon obehörig utan endast chefer och kollegor. Vad kan detta handla om ? kan numret ha varit registrerad för någon annan person tidigare?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Om du inte vet med dig att du har en skuld så är det väl i princip bara att ignorera och svartlista numret. Har svårt att tror att du skulle hamna i någon form av problem om skulden inte står på ditt namn, oavsett om telefonnumret stämmer och nyttjas tidigare av någon annan.

    Läser man recensionerna på företaget så är det väl inte så trevlig läsning.

    Du skulle kunna kontakta operatören och se om de har någon mer info. Någon recension nämnde nämligen skuld från en annan teleoperatör. Kanske så att 3 också använder Alektum och att det är som du säger att någon annan haft numret tidigare.

    Edit: Fler recensioner
     
    Last edited: 26 nov 2022
    Kristy gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Tycker du borde kontakta Alektum och kolla vem skulden stå på, bara för att dubbelkolla att det verkligen inte står i ditt namn.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Telefonnummer återanvänds flitigt numera. Så förmodligen är det förra innehavaren som är riktiga mottagaren.
    Alektum och Airmee är välkända företag så du bör kunna slippa framtida SMS genom att meddela dem att de har fel nummer.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  5. z.q

    z.q Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Loggade in i Alektums hemsida med bankID, stod att jag inte hade någon skuld hos dom
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Kan vara dumt om man råkar ut för id-stöld i framtiden. Då är det bra att kunna upptäcka sånt om det kommer oväntade sms.
     
    jnsson och Kristy gillar detta.