Farväl Android

Diskussion i 'Magic' startad av matte, 2 nov 2010.

1. AndroidGeek

AndroidGeek Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag kan inte begripa hur htc kan pissa på sina kunder, vilket i mina ögon är vad dom gör. Jag har fått alla mina vänner o alla i min familj att sluta använda htc mycket beroende på att dom är så j*vla dåliga på att uppdatera sina äldre modeller.

Jag skulle skämmas om jag jobbade på htc,skulle inte våga gå ut.

Sent From My x10mini Pro using tapatalk.

2. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Nej, men jämför den med en 1.5 år gammal iPhone, dvs. iPhone 3Gs som fortfarande är rapp och orkar till och med unreal engine utan problem.

3. madmats

madmats Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Uppenbarligen missar vissa HTC-fanboys själva poängen i tråden.

Vi förväntar oss inte den bästa hårdvaran eftersom telefonen är 1,5 år gammal. Det vi förväntar oss är den senaste mjukvaran.

Min uppfattning när jag köpte min Magic var att den skulle uppdateras mjukvarumässigt då det var en googletelefon. Det var snarare efter köpet som google tydligare gick ut med sina riktlinjer om vad som var en vanilla osv. Den infon var inte lika uppenbar i början.

Sen kvarstår faktum att vissa inte vill roota sin telefon för att garantin inte gäller och att andra inte vill göra det för att det är komplicerat. Även när telefonen bara var några månader "gammal" var man tvungen att roota för att få senaste mjukvaran.

Tycker också att det bara är trams med massa påhopp och snack om att vi borde köpt en nexus one istället och även snacket HTC vs. iPhone. Poängen är att apple uppgraderar programvaran på sina telefoner. Och iOS 4 rullar bra på 3GS, inget snack om saken.

Slutsatsen för mig är att HTC borde skämmas för att inte ge sina early adopters uppgraderingar. :cry:

(Jag gråter bäst jag vill)

Angående iPhone 3G förresten
    http://www.idg.se/2.1085/1.351821/sa-funkar-ios-42-pa-en-iphone-3g

Last edited: 9 nov 2010
  4. gripen

gripen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Tja, ni får gnälla bäst ni vill. Det finns en lösning om ni inte vill skaffa ny hårdvara istället. Den använder jag och är nöjd. Så nöjd faktiskt att jag inte VILL köra stock mjukvara ens nu när den finns (2.1) för jag upplever att min Hero funkar bättre med Elelinux än HTC

Sent from my HTC Hero using Tapatalki

5. Sledgeman

Sledgeman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    62

MINA ENHETER

Men att man måste riskera bricka sin några månader gamla telefon för att kunna köra de senaste apparna på market tycker jag är helt fel. Jag rootade tidigt för jag tyckte det var spännande men de flesta användarna har ingen aning vad root är.

I fallet med Magic så släppte HTC en uppdatering. Fortfarande 1.5 men med Sense. Att dom sedan gör en 2.1-uppdatering på beställning åt t ex Rogers i Kanada men inte lägger ut den till alla visar ju bara mer att dom inte bryr sig direkt något om de användare dom har. Dom vill sälja nya telefoner och på så sätt är Android en guldgruva för dom.

Alla ni som sitter här och bara tycker det är att roota måste ju förstå att ni är en så liten del av alla kunder. Det är ingen lösning som kan fungera för alla och tillverkarnas beteende kommer bidra till dåligt rykte för Android. Det har sålts otroligt många telefoner i år och hittills så finns det inte så många missnöjda användare men det kommer inte dröja länge innan de icke tekniskt bevandrade märker att något är fel. När kompis 1, med en lite nyare telefon, tipsar kompis 2, med en lite äldre telefon, om ett spel eller en användbar app och kompis 2 går ut på market och ska ta hem den för att märka att den inte finns för honom/henne. "Men vi har ju Android båda två" kommer dom fråga sig utan att inse hur verkligheten ser ut. När dom senare får reda på hur det fungerar så kommer väldigt många bli missnöjda och säkerligen tänka om vid nästa köp.

Sedan förstår jag inte hur någon kan uttala sig att någon Android-lur skulle piska en iPhone 4 i prestanda!?!? På papper kanske men aldrig i verkligheten. Det finns INGA optimerade drivrutiner till Android-telefoner, generic drivers tar dig bara en viss bit. Det finns INGET grafikaccelererat UI. Ska det krävas 1GHz+ processor för att kunna få det laggfritt? Hade dessa två saker varit fixade på Android så skulle jag gärna fortsätta använda det med alla dess möjligheter, men jag hoppar över till WP7 och provar det ett tag. Det jag sett hittills är väldigt trevligt. Iofs så sitter jag och kodar i .NET så det är en bidragande orsak till att jag byter också.

Nu slutar jag rabbla! :)

6. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Funderar själv på att kliva över till WP7 just pga detta ständiga uppdateringsgisslet och även eftersom jag själv också kodar .NET om dagarna. Ett gpu-accelererat gui känns ju också lockande.

7. deskjet

deskjet Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan ha viss förståelse för TS och den problematiken som han/hon upplever. Men att få ta del av den senaste mjukvaran ställer också krav på hårdvaran.
    Det stora dilemmat är ju om man tycker att en tillverkare eller mjukvaruutvecklare ska "hålla igen" endast för att de kunder med äldre utrustning ska känna sig nöjda en längre period.
    En viss summa pengar läggs på utveckling av befintliga produkter och en viss summa på utveckling av nya, var man bör lägga prio kommer nog alltid att diskuteras.

8. grenhall

grenhall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Obrukbar är att ta i så det stänker om det.

Däremot fasar man ut telefoner som är mellan 2-4 år gamla. Ganska naturligt eftersom man vill att kunderna ska ha det senaste.

iPhone 3GS (1 år) och iPhone 4 är klockrena på iOS4.x 3G är långsammare men den är definitivt inte obrukbar. Helt beroende på vad man använder den till.

9. inact_0052

inact_0052 Guest

Måste bara fråga om 1.6 uppdateringen. Gick du bara in till en 3butik och sa att du ville uppdatera den till 1.6?
    Trodde att alla Magic fortfarande satt kvar på 1.5?

10. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    patrozoo, delvis rätt. Vi Magic-ägare som har Vodafone-brandade telefoner fick för ett drygt år sedan 1.6/Cupcake trådlöst. Någon ytterligare uppdatering har sedan dess inte kommit. Alla som köpt svenska Magic-telefoner är dock ett annat kapitel.

Last edited: 10 nov 2010
  11. Morpheus

Morpheus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med TS. Jag köpte Magic direkt när den kom, sen kom Hero och det tycktes som om Magic försvann. Trots att hårdvaran är nästan identisk, åtminstone om man ser till kraften.

Jag har inga problem med att inte få ideliga uppdateringar - jag hade kunnat hacka i mig att stanna på den 1.5 utan Sense som telefonen kom med. Men det dröjde ju inte många månader innan 1.5 kompatibilitet började bli ett bekymmer med apparna, och det problemet finns inte på Iphone.

Jag förväntar mig att en telefon som kostade närmare 5000 spänn när jag köpte den är aktuell längre än ett halvår.

Android har ett jättebekymmer med fragmentering och enda lösningen är att leverantörerna mjukvaruuppdaterar dem. Skiter man i det så kommer ju kunderna strax fatta galoppen och hitta något som håller längre.

Och HTC är ju extra usla i det att deras uppdateringsplaner verkar vara utformade av nynackade hönor, helt utan förutsägbarhet och systematik. Det går helt enkelt inte att gissa sig till vilka lurar som kommer uppdateras.

12. NalydBob

NalydBob Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

... men om man rootar sin andorid-lur så öppnar sig himmelriket! :-)

13. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Hur är det med iphone 2g? var det inte den som inte kunde ta den nya iOS uppdateringen? eller ja 70% kunde väll inte ta den för telefonen var för gammal och seg så uppdateringen brickade tusentals?

14. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den brickade bara dom dårarna som försökte uppdatera inofficiellt i sådana fall. För 4.0 var inte avsett för annat än 3G, 3GS och 4.

15. madmats

madmats Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tycker det är lite kul att den här tråden handlar om att dissa iPhone bara för att vissa användare känner att inte Android (1.5) inte är tillräckligt längre :)

Börja snacka om iPhone 2g inte kan köra senaste mjukvaran är ju riktigt löjligt, det är en telefon som är 3,5 år.

Vi förväntar oss inte ha senaste androidversionen på våra magics när våra telefonen är 3,5 år gamla. Det vi förväntar oss är senaste mjukvaran när våra telefoner är 3 MÅNADER gamla.

16. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Pinsamt!

För många kockar kanske…?

Sent from my iPhone or X10 Mini using Tapatalk

17. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Med tanke på det som Swedroid rapporterar idag angående säkerhetshålet i Android som berör alla Magic-ägare skall det bli väldigt intressant att se hur HTC väljer att hantera det för oss Magic-användare, även om sannolikheten tyvärr talar för att man fortsätter göra som man gjort - det vill säga tiga ihjäl problemet. Tyvärr.

18. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Det sas att Apple inte dissade sina telefoner.. där har dom dissat en, just making a point. Ha så kul att vara en izombie i mängden :)

19. Androidfantast

Androidfantast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

köpte min nexus i januari och jag tycker den hållit sig rätt bra fast den är betydligt äldre än 3 månader gammal. Hårdvaran är nästan densamma som i de nyare androidmobilerna också.