Fast vid HTC logo

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av kendobendo, 5 aug 2011.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag försöker hjälpa en kompis med hans HTC Desire. Han har fått problem med att han sitter fast på HTC:s startlogo. När man startar upp telefonen så ser man HTC loggan, sedan plingar de till som de brukar på HTC och så ser man HTC loggan igen med texten quietly brilliant, men sen är de stopp.

Vad jag har provat.

PWR+VOL-DWN = clear storage. Funkar ej.
    PWR+VOL-DWN = Recovery + PWR+VOL-UP. Här i recovery menyn har jag provat Wipat data och cache. De hjälper inte heller. Det finns ett val här där man kan välja update ifrån SD-kort med update.zip.

Jag provade tanka ner HTC 2.3 uppdateringen som släpptes för ett par dagar sedan. I de paketet fanns de en rom.zip. Denna filen la jag över till SD-kortet och döpte om till update.zip. När jag försökte köra update processen ifrån recovery-läget så sa den bara att signature inte stämde.

Finns det någon update.zip som är släppt av HTC? Telefonen är inte rootad. Ingen Clockwork eller någon custom rom eller nåt är inlagt. Han vill bara ha igång telefonen och bara köra Stock. Tar tacksamt emot alla tips som ni har. :)

2. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag provade via update.zip metoden med alla möjliga officiella HTC images som jag kunde hitta. Inget funkade. Sen provade jag:

1. Stäng av luren.
    2. Tryck in Vol-dwn+pwr
    3. Välj “FastBoot”
    4. Anslut USB-kabeln och kör HTC:s RUU update verktyg.

Detta gick bra och uppdateringen lyckades sa RUU-verktyget. Men ändå så fastnar luren med HTC-loggan i starten. Finns det något mer jag kan prova?

Har även provat starta upp luren utan sdkortet i. självklart tagit bort batteriet och startat om flera gånger. Nada funkar :ehm:

3. aliendavid

aliendavid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Du ska inte döpa om filen till update.zip, har läst någonstans att den update.zip ska du aldrig försöka flasha. Vet inte om du ställt till något när du döpt om och försökt flasha den.

Lite svårt dock att försöka hjälpa när man inte riktigt vet vad din kompis gjort som orsakar "bootloopen". Rent generellt om man fipplat med att flasha ny rom så brukar bootlopp lösas av att man wipear det mesta i recovery och sen flashar romen på nytt och sen startar om telefonen.

Din kompis har inte gjort detta? då borde ni kunna ladda hem HTC officiella rom, eller 2.3 uppdateringen och göra enligt instruktionerna som HTC skickar med den uppdateringen. Men som sagt döp inte om .zip filen till update.zip utan flasha i så fall filen med valet install zip from sd och sen välj .zip filen du laddat ner, eller gör som HTC instruerar.

Funkar inte 2.3 uppdateringen (som förmodligen är just bara en uppdatering) kan det vara värt att försöka hitta den officiella 2.2 romen "RUU nånting" borde finnas länk till var man kan ladda ner den här https://swedroid.se/forum/20041-root-guide-v3-2-root-unroot-amoled-slcd-rom-lista-a2sd-faq.html och sen göra likadant. Wipe data/factory reset och wipe cache + dalvik och sen - install zip from sd - välj den .zip som ni laddat ner och lagt direkt på sd kortet.

Någon annan kanske kan förklara bättre men jag hade provat med detta.

Last edited: 5 aug 2011
  4. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jo, jag fick inte det med update.zip att funka. Jag lyckades flasha om luren med HTC:s officiella 2.3 RUU men de gjorde ingen skillnad. Problemet började när han satt och pratade och luren bara tvärdog rakt av. Han försökte sedan starta upp telefonen igen och då började hängandet vid uppstart. Han kan nada om flasha å sånt. Han är bara en vanlig användare som inte vågar klicka på nåt om uppdateringar å sånt.

5. aliendavid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok, förstår!

Låter riktigt konstigt. Försök med HTC`s officiella 2.2 alltså gamla Froyo, finns länk i min tidigare post och gör enligt anvisningarn i den länken. Funkar inte det och med tanke på att din kompis inte fipplat själv med nåt liknande så bör det vara nåt fel på telefonen som kanske kan lagas på verkstad? Alternativt om ni vill experimentera kan ni ju testa att flasha in en annan custom rom, bara för att se om telefonen går igång då?

Alltså köra igenom hela root preceduren och sen lägga in custom rom och funkar det så gör ni enligt unroot guiden. Kanske är lite overkill men det kanske får igång luren, vad vet jag, tycker dock det låter som ett annat fel om den bara tvärdör rakt av utan att du eller din polare gjort något med telefonen!

6. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack för ditt tips. Jag provar med 2.2 och återkommer här. :)

7. aliendavid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Gör så, finns tillgänglig i alla fall ett par timmar till! :P

8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag fattar inte vilken rom jag ska ha. Det finns ett hav med text i den guiden. Du har inte lust att ge mig en länk till vad jag ska ha? Jag vill inte roota denna telefon. Stock programvara helst. Vill inte sabba garantin i fall hårdvaran nu är paj. :)

9. aliendavid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Förstår att du inte vill roota. Jag tänkte att du skulle göra så här:

RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.5_Radio_32.49.00. 32U_5.11.05.27_release_159811_signed.exe

1. Ladda ner HTC Sync och officiell WWE ROM.
    2. Installera HTC Sync. (för drivrutiner)
    3. Sätt USB Debugging på Enabled.
    4. Koppla Desiren till datorn, vid prompt, välj HTC Sync. (HTC Sync behöver inte vara igång i datorn)
    5. Starta WWE ROMen.

Edit: Ovanstående är snott från DreamHawks root´+unroot guide..

Vet inte riktigt om du kan göra som det står här exakt med tanke på att du inte kommer in, men den officiella ROM:en är det i alla fall jag menar.

Last edited: 5 aug 2011
  10. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack! Jag gör ett försök här. Jag kommer göra detta om några timmar så jag hör av mig senare när jag provat. Tack iaf för tipset. Får vi se om de bär frukt eller ej :)

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tyvärr gick de inte. Jag får följande felmeddelande:
    Antagligen så går de inte att nedgradera ifrån Android 2.3.3 till 2.2 eftersom de är en ny signatur på bootloadern eller nåt sånt. :/

12. aliendavid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Förmodligen har du rätt. Då har jag tyvärr slut på ideer :cry:

13. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack för att du försökte. Får skicka den på service. :)