Fastnat i "fastboot"

Diskussion i 'Legend' startad av Madito, 21 maj 2011.

  1. Madito

    Madito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har fått ett problem med min HTC Legend.
    Efter att jag idag startade om telefonen så kommer jag bara in i "fastboot" menyn när jag försöker starta telefonen igen. Jag kan även komma in i "HBOOT" menyn om jag startar telefonen med "sänka voymen" knappen intryckt.

    Något som också är konstigt är att jag i "fastboot" och "HBOOT" inte kan navigera genom att använda "volym ner" och "volym upp". Jag kan heller inte välja meny med "power" knappen. Knapparna reagerar helt enkelt inte. Dock så kan detta inte betyda att volymknapparna och powerknappen är trasiga då jag ju kan använda dem för att starta i olika menyer. Dessutom fungerade dem perfekt innan jag startade om telefonen.

    Hur kan jag lösa detta? Kan tillägga att telefonen inte är rootad.
     
  2. raantanen

    raantanen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har råkat ut för EXAKT samma sak!
    Skillnaden för mig att någon gång emellanåt så kan jag navigera med ljudknappen, vilket är dock ganska ovanligt.

    Har själv Ingen aning om hur man löser problemet men lider med dig. för vi sitter i samma båt.
     
  3. hedztrem

    hedztrem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Edit: Ni har med andra ord inte kunnat återställa mobilen? Man kan ju göra det genom att sätta mobilen i fastbootläget och i cmd på datorn skriva i adb. hoppas de funkar!
     
    Last edited: 10 jun 2011
  4. Madito

    Madito Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har varit extremt inaktiv här ett tag nu.

    Iaf,
    Jag kunde också i enstaka fall navigera med ljudknapparna men tappade genast den funktionen igen efter ett par sekunder.

    Jag tog däremot ur batteriet och lät telefonen ligga under ca en timme och efter detta startade telefonen som vanligt. Dock så återstod problemet med att ljudknapparna inte fungerade. Dessutom kunde (åter igen) om jag hade tur gå in i inställningsmenyn och göra en systemåterställning, vilket inte hjälpte. Problemen uppstod fortfarande.

    Utöver problemet att ljudknapparna inte fungerade så startade faktiskt telefonen normalt men dock kunde jag inte använda den till någonting. Om jag försökte öppna appdrawern så stängdes den lika snabbt igen av sig själv, samma sak med inställningsmenyn. Dessutom fungerade inte två utav knapparna under displayen längre (Home och "bakåt).

    Jag gjorde helt enkelt så att jag lämnade in den på Elgiganten där jag köpt den och hävdade att det var ett garantifel. Så nu sitter jag här med en sketen Nokia 3720 och väntar på min kära Legend.

    Det känns i alla fall skönt att jag inte är ensam om felet!
     
  5. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också fått samma problem, men problemet dök upp efter att jag försökt roota telefonen enligt denna guide:

    HTC Legend:Roota - Sandlådan.wiki

    Jag är under rubriken "Rootning för HBOOT-1.01 och HBOOT-0.43" och vid steg 11. Jag kan inte trycka volym ner för att markera recovery i menyn på min Legend. Inga knappar reagerar (förutom power men då väljer jag det som är markerat by default= FASTBOOT). Efter 5-10 sekunder väljer telefonen automatiskt FASTBOOT vilket är överst i menyn och markerat by default.

    I brist på insikt så säger min magkänsla att det är något fel på recoveryalternativet och att det helt enkelt inte är valbart, men då borde jag väl kunna gå neråt i menyn och markera något annat längre ner?

    Jag har ingen tidigare erfarenhet av rootning och har precis tagit steget och vågat. Någon vänlig själ som har en susning? Tack på förhand.
     
  6. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Har du kört nått av step1-windows.bat eller step2-windows.bat?

    Edit/ Såg nu att du kört step1. Har du rätt htc sync? Står i den engelska versionen att man måste ha 2.0.33 för att det ska funka och det är min erfarenhet också.

    Roota HBOOT 1.01 på xda
     
    Last edited: 21 jun 2011
  7. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp. Jag har kört step1-windows.bat vilket verkade fungera (fast det kom hiskeligt många felmeddelanden under tiden men detta skulle visst vara normalt).

    [EDIT] Nä, från början hade jag den senaste versionen, nedladdad härom dagen. Jag har läst både att det ska fungera och att det inte ska fungera. Din tanke kan vara rätt. Den äldre versionen är numera installerad men felet kvarstår. Jag ska nog försöka göra om guiden från början.

    [EDIT] ...jäääsp...imorgon. Jag återkommer med resultatet. Natti natti
     
    Last edited: 21 jun 2011
  8. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Suck. Jag har repeterat en hel del moment och utfört en del nya men resultatet blir tyvärr detsamma. Jag gjorde följande (skriver utförligt för allas skull):

    - avinstallerade senaste versionen av HTC sync och installerade version 2.0.33.
    - laddade hem senaste versionen av SDK Starter Kit för Windows (jag hade någon äldre variant på adb-hantering tidigare som gav mig felmeddelandet "adb server out of date - killing)
    Android SDK | Android Developers
    - passade även på att ladda hem installern för Windows på samma sida
    - körde installern som i sin tur krävde att jag skulle installera JAVA (JDK) (som jag läst att man ska ha men "glömt" ladda hem)
    Java SE Downloads
    - SDK Manager startades och i den laddade jag ned Platform Tools rev. 5.

    Sedan repeterade jag guiden HTC Legend:Roota - Sandlådan.wiki

    Jag gjorde som det står under rubriken "Nedgradering för HBOOT 1.01" förutom att skapa ett Goldcard (som jag redan skapat tidigare). Dessutom gjorde jag följande tillägg vilket inte framgår i guiden:
    - punkt 11: jag måste skriva EXIT två gånger. Första gången sker inget "synligt på skärmen - min prompt är fortfarande ett #. Andra gången jag skriver EXIT så kommer jag tillbaka till C:\MIN ADB-MAPP och kan fortsätta med steg 12.
    - punkt 12: min telefon hittar LEGEIMG.zip men när den läst in filen så måste jag själv trycka volym-upp på telefonen och välja att uppdatera eftersom den frågan visas i telefonen. Jag måste sedan även välja reboot på telefonen när telefonen har installerat klart eftersom även den frågan väntar i telefonen.

    Jag fortsatte sedan under rubriken "Rootning för HBOOT-1.01 och HBOOT-0.43" och fastnade återigen på punkt 11. Jag kan inte gå ner i menyn genom att trycka volym-ner. Telefonen reagerar inte.

    Tilläggas kan att mitt problem med "adb server out of date - killing..." hade löst sig, vilket jag tillskriver nedladdningen av SDK Starter Kit.
    [EDIT] Även antalet felmeddelanden verkade ha minskat drastiskt vid momentet step1-windows.bat (fast jag övervakade inte denna process minutiöst).

    Mycket text, mycket frustration, lite resultat. Men jag är glad att ni finns! :D
     
    Last edited: 23 jun 2011
  9. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror jag har blandat ihop detta med alla felmeddelanden med en annan process, nämligen när man kör crackin.bat som finns i en annan guide. Jag har inte kört crackin.bat nu utan endast step1-windows. Således finns det inte en massa felmeddelanden, inte ens några vad jag kan komma ihåg.
     
  10. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det ska iaf inte vara några felmeddelanden, utan man får vänta nån minut och sen förbereda för steg 2. Och jag antar att du fick in LEGEIMG.zip korrekt och att telefonen gick att starta och du har android 2.1 i luren när du började root.
     
  11. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp du antar rätt. LEGEIMP gick in utan problem, telefonen går att starta och jag har 2.1.

    Under tiden har jag tittat på videoguiden på How To: Root the HTC Legend (Updated 12.13.10) | TheUnlockr
    och konstaterat att man på videon får samma problem. Där låter han telefonen Fastboota (eftersom han inte kunde gå ner i menyn så var ju Fastboot redan markerat). Sedan dyker menyn för HBOOT USB PLUG upp istället för den ursprungliga HBOOT och då går användaren ner till Recovery och trycker powerknappen. Jag gjorde likadant och nu sitter jag och tittar på ett rött utropstecken i en lika röd triangel. Detta stämmer med videoguiden med den skillnaden att inget hänt med min telefon på snart 45 minuter.

    Jag har läst om detta problem på forumet men kommer inte ihåg om det fanns någon förklaring.

    ]EDIT] Nu hittade jag info; telefonen väntar på att jag ska göra något! När den röda triangeln visar sig så kan man trycka volym upp + power för att komma till en annan meny MEN detta ska man inte göra nu. Först måste jag köra step2-windows.bat. Återkommer med resultatet, även om denna tråd faktiskt fått sin lösning!
     
    Last edited: 24 jun 2011
  12. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    När den röda triangeln kommer så kör du step2 sen väntar du ett bra tag
     
  13. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, det har jag gjort och nu ser det riktigt illa ut...
    Så här ser det ut i kommandotolken:
    ------------------------------------------------
    c:\r4-legend-root>step2-windows.bat
    Legend Root Step 2

    Pushing required files to device...

    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon
    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon

    Pushing update file to device sdcard - this may take a few minutes...

    adb server is out of date. killing...
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error:
    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon

    Now wipe and apply rootedupdate.zip from the recovery image menu.

    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon
    c:\r4-legend-root>step2-windows.bat
    Legend Root Step 2

    Pushing required files to device...

    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon
    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon

    Pushing update file to device sdcard - this may take a few minutes...

    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon
    adb server is out of date. killing...
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error:

    Now wipe and apply rootedupdate.zip from the recovery image menu.

    * daemon not running. starting it now on port 5037 *
    CreateProcess failure, error 2
    * failed to start daemon *
    error: cannot connect to daemon
    c:\r4-legend-root>
    ---------------------------------------------------

    Jag ser att problemet med "adb server out of date..." är tillbaka också.
    Tillbaka till forumet...suck...
    Jag är dock tacksam för din hjälp Goldstar!
     
  14. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Antar att du kör allt som administratör i windows om inte kan det bli problem med filen adb-windows.exe
    Och att du inte ändrat något på rootedupdate var nån jag hjälpte som lagt till .zip och det funkade inte
     
  15. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Just administratörsgrejen har jag inte gjort något speciellt åt. I fall frågan dyker upp så väljer jag att köra som administratör, men den har inte dykt upp. Kör W7 64 bitars.

    Filen rootedupdate gör mig nervös. Är det något jag måste ladda ned själv? Jag kan inte dra mig till minnes att jag skulle ha ordnat denna fil någon gång. Inte heller att den nämnts i någon guide.

    [EDIT] Hittade rootedupdate. Och nej, jag har inte pillat på den filen, men den blir väl aktuell först efter jag kört update.zip i recoverymenyn?
     
    Last edited: 25 jun 2011
  16. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Nä, den ligger i c:\r4-legend-root mappen, det är den som bat-filen ska flytta över till sd-kortet och installera, så man ska inte behöva göra något mer än starta bat-filen och vänta.

    Så här ser bat-filen ut

    Edit/ du har väl stängt ner alla cmd-fönster? Känns lite som att den försöker köra fel adbkomando iom att du får deamon fail
     
    Last edited: 25 jun 2011
  17. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OK, jag ser din bat-fil och den ser betydligt bättre ut än min med alla felsvar. Kan jag inte bara kopiera över rootedupdate-filen till SD-kortet?
     
  18. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Ingen aning faktiskt
     
  19. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såg din EDIT nu. Jag har provat både genom dubbelklick i utforskaren och att köra step2 via kommandotolken - resultatet blir detsamma.

    Jag ger mig inte - jag SKA få rootningen att fungera. Nu blir det sömn, och imorgon gör jag om allt från början - IGEN!
    Tack så länge.
     
  20. Sikiner

    Sikiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Framgång!

    Jag började om så till vida att jag formaterade om mitt SD-kort och denna gång valde jag -INTE- snabbformatering. Därefter gjorde jag om proceduren med Goldcard
    ]Android @ MoDaCo
    Eftersom jag redan har nedgraderat telefonen så gick jag direkt på delen med step1-windows i följande guide:
    [GUIDE] How To Root HBOOT 1.01 - xda-developers
    (tredje delen). Sedan fortsatte jag till step2-windows SOM FUNGERADE! Därefter fungerade allt i guiden!

    Vågar jag tro att telefonen är rotad nu tro? :teeth: Nästa steg blir att flasha något ROM men det tar jag i annan tråd om det behövs.