Fastpris för 245kr/månad - Comviq

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Mrhoyt, 15 aug 2012.

1. Sunbringer

Sunbringer Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    459
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag blir mer och mer orolig efter kontakt med deras kundtjänst. Tjejens telefon och abonnemang skulle ha levererats igår och när jag har pratat med dem har jag fått tre olika svar, från tre olika personer, på varför den ännu inte har skickats.

Först att de inte har kunnat kontakta den nuvarande operatören för flytt av numret, därefter när jag skulle kolla hur det hade gått en dag senare så säger nästa person att det inte har varit något sånt problem utan att telefonen kan vara slut på lagret. När jag ringer lagret säger de att telefonen inte har skickats för att de har slut på välkomstbrev och att den inte kan skickas utan välkomstbrev.

De sade även att detta är första gången de har ett abonnemang. Tidigare har de bara haft kontantkort.

Hur är din erfarenhet av Comviq? Både gällande kundtjänst och funktion, såsom samtalstäckning och internet.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Last edited: 6 sept 2012
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Min erfarenhet av Comviq är att de är billiga och att resten drabbas av att de är billiga. Internet hos både Tele2 och Comviq har till stor del varit en katastrof efter deras Maxi Unlimited kampanj de körde i våras, att de nu fortsätter att locka folk till sitt nät kommer inte gynna deras nät heller. Deras samtalstäckning är väl okej i min egen uppfattning, men pga ett överbelastat nät så bryts samtalen ibland.

Kundtjänsten sitter ju hos Transcom som inte är så kända för att ge bra service, deras utbildning är alldeles för kort och deras arbetsvillkor är inte bra. Eftersom det är ett eget vinstdrivande företag så går ju vinst före kundnöjdhet skulle jag tro

(Att tillägga: Transcom och Tele2 går ju båda under kinnevikskoncernen, men de är fortfarande i princip två fristående bolag från varandra.)

Sunbringer gillar detta.
  3. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    459
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag och tjejen byter abonnemang just på grund av att samtalen bryts så ofta. Vi kör med Glocalnet just nu som använder Telenors nät. Tjejen har som sagt redan lagt en beställning för abonnemang hos Comviq, men själv har jag ännu inte kunnat bestämma mig.

Tyvärr är det många operatörer som, i det finstilta, ej tillåter ip-telefoni och fildelning i de flesta av sina abonnemang. Annars hade jag nog redan valt.

Har du några bra tips eller rekommendationer eller tycker du att Comviq är tillräckligt stabila?

Förresten, jag kanske bör tillägga att jag bor i Stockholm och rör mig främst strax norr om city, om det skulle kunna vara en faktor av betydelse.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du tittat på 3s erbjudande? Det inkluderar IP-telefoni (http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/Fast-Pris-Kampanj/) från 349kr-399kr/månad beroende på vilken mobil man väljer. One X är t.ex riktigt prisvärd nu! 2GB surf ingår (därefter sänks hastigheten) i upp till 32Mbit/s.

Telenor är bättre än Comviq skulle jag säga, så att Comviq är stabilare skulle jag inte vilja säga. Jag hade Tele2 här i Uppsala tidigare, men fick avsluta det i förtid för att jag fick aldrig hastigheter över 1,2Mbit/s samt att samtal bröts och det var allmänt kass 3G-täckning.

Tester som jag gjorde under en Stockholmsvistelse, under Juni-månad:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Detta är min personliga åsikt och mätningar, 3 är överlägset över Tele2. Att Tele2 lockade över 150 000 nya kunder till ett redan överbelastat nät vid deras kampanj i våras gynnade inte dem precis. Att de nu även kör en kampanj som Comviq och själva kommer inte gynna deras nät alls heller.

Mobils täckningstest är alltid lika roligt att hänvisa till, det som finns ute just nu är tyvärr rätt gammalt. Det kommer från slutet av förra året. Enligt det så var 3 bäst på både mobilt bredband och täckning i Mälardalen och Stockholm. Över hela Sverige var 3 bäst på mobilt bredband och delade andraplatsen med Telenor vad gäller yttäckning (värt att tillägga då är att Telenor har ett GSM-nät, vilket 3 inte har). Tele2 kom sist i båda "grenarna".

På bilden nedan kan du se ett 4G-test som även visar 3G-hastigheterna som uppmätts. 3 håller en hög lägstanivå skulle jag vilja säga. Jämför det med Tele2:

Det 3 även gör just nu, om du inte visste det, är att de bygger ut sitt 3G-nät i 900-bandet, samma frekvens som används till 2G-näten, det ger bättre yttäckning samt huspenetration. Har du täckning på 900-bandet är maxhastigheten 16Mbit/s. 900-bandet är utbyggt i hela Stockholm samt byggs just nu ut i stora delar av Sverige!

Detta är väldigt mycket mina personliga åsikter, men de flesta åsikterna har jag baserat på fakta och egen upplevelse. Självklart så finns det andra som tycker att 3 är skit och Tele2 bättre, men det återspeglar sig inte på samma sätt i de tester som publiceras.

Sunbringer gillar detta.
  5. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    459
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Tack! Väldigt intressant läsning!

Jag har faktiskt övervägt tre ganska mycket. Det är några saker som gör mig osäker. Det ena är att jag har haft extremt dålig erfarenhet av deras kundservice. Det andra är att nästan inga av deras abonnemang tillåter Ip-telefoni vilket är problematiskt om jag skulle vilja byta upp mig eller lägga till mer än 2 gb surf per månad i framtiden. 2 gb tycker jag är på gränsen till för lite faktiskt. Det tredje är att abonnemanget kostar 150 kr mer i månaden än Comviqs. Det vill säga efter att telefonen är avbetald hos Comviq, eller väljer utan lur.

Jag har även läst att många som har tre-mobiler får sina uppdateringar långt efter andra.

6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kundtjänsten har för mig varit väldigt bra, tycker jag! Men det beror ju självklart vem man kopplas till. Men på senaste tiden tycker jag att den blivit bättre. Jag har haft dålig erfarenhet av Tele2:s kundtjänst, men samtidigt finns det de som är supernöjda med den, så det är nog ganska mycket slumpen som avgör.

Idag finns ingen spärr eller liknande mot IP telefoni, det kostar inte heller extra om du använder det. Anledningen till att de skriver så är för att kunna gardera sig inför framtiden, om de skulle välja att inte tillåta IP telefoni.

Om du hade tänkt välja utan mobil så är ju Comviq mycket mer prisvärt. Väljer man med mobil skiljer det sig inte så mycket. Men det är ju som du säger att då är Comviqs ändå billigare omäm du betalar av telefonen snabbare. Men oavsett så är 349-399kr/månad för ett faspris abonnemang ett bra pris! Det priset är ju väldigt svårt att slå - men frågan är om det är värt att eventuellt fortsätta ha samma problem som du idag har med Glocalnet (inte sagt att du kommer ha det problemet)?

Eftersom 3 brandar sina mobiler kan uppdateringarna komma någon vecka senare. Köper du däremot telefonen och abonnemanget på The Phone House (exakt samma pris) så får du en helt neutral telefon, dvs olåst och obrandad - som den hade varit om den kom direkt från Samsung :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sunbringer gillar detta.
  7. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skulle i det här fallet vilja säga att det inte stämmer alls att 3 är speciellt sena med uppdateringar, även om de nu har en egen version. De senaste gångerna det släppts uppdateringar, iallafall ifrån SONY så har de släppts samtidigt med sony, med bara någon dag emellan. Nu vet jag inte hur det är med Samsung, HTC och LG när det gäller 3. Men har man SONY verkar det som att 3 och SONY ha ett tätt sammarbete. T ex ICS släpptes för Xperia S den 21 juni. 3 första batcher med SI-nummer dök upp redan på fredagen den 22 och den 25. Så det handlar om typ 2 dagar efter release. Samma sak nu när uppdateringen för ICS kom, så släpptes den direkt med SONY.

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Bäst är ju att undvika en brandad telefon. På HTC, Samsung sidan får man vänta längre på uppdateringarna. (veckor)

Phonehouse prismatchar ju så det är ju bara att köra på dem så slipper man en låst telefon. Hos Tre får man inte låsa upp telefonen förrän efter bidningstiden gått ut, dvs 24månader.

Jag är supernöjd med Tre. Vi har fyra abonnemang + 1 mobilt bredband hos dem.
    Kundservicen är helt otroligt bra!

9. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hehe, jag vet att du säkert vet om det. Men du får alltid låsa upp en telefon innan bindningstiden är slut. Även om 3 och andra operatörer som Tele2 m fl försöker få det till att verka som att det inte är ok. Visst du har gått med på ett avtal så i sig är det avtalsbrott, men inget som du kan råka illa ut för. Operatörerna får egentligen inte låsa oss kunder, utan vi skall alltid ha möjligheten att välja en annan operatör. Saken är ju det att operatören förlorar ju egentligen inget, eftersom den som låser upp mobilen fortfarande kommer att betala för abonnemanget och luren ändå. Möjligen kanske de kan förlorar de rörliga intäkterna.

10. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Menar du att låsa upp vid sidan, dvs en affär som låser upp telefoner?
    För Tre ger inte ut upplåsningskod förrän bidningstiden är slut. Har flera vänner med 3 som blivit vägrade att låsa upp telefonen innan bindningen är slut.
    dessutom kostar all upplåsning pengar, närmare tusenlappen för en iphone om det inte görs av operatören.

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 315
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos Tele2 kan du låsa upp telefonen efter 12 månader. För övrigt så är det typ bara iPhones som Tele2 låser

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skillnad hos Comviq där många fler mobiler är låsta. Vet du hur det är när man kan låsa upp där?

13. Sunbringer

Mottagna gillanden:
    459
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Enligt Comviq är det möjligt att låsa upp luren efter 12 månader.

14. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Precis det jag menade. Att det kan vara så dyrt för en iPhone visste jag inte. Det är billigare många gånger att låsa upp hos t ex mumien.se.

Alla operatörer har väl 12 månader operatörslåsning?

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 har låsning under bindningstiden, av någon anledning iaf är det vanligast så hos 3. Det är ytterligare en anledning till att det är lite bättre att köpa av TPH, om man inte har något emot att den är operatörslåst - vill säga :)

16. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jaså. Var tvungen att kolla och ja jädrans. När ändrades det tro? Förut hat det ju varit 12 månader hos tre också.

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag vet inte när det ändrades, jag vet bara att det varit så ett tag!

18. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 325
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Comviq Fastpris finns nu också på mecenat

19. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag har läst det förr men aldrig läst det på riktigt. Men när jag blev trekund var det iallafall 12 månader. Tycker det är dåligt att tre gjort ett sådant avtal. Det är dom gjort för att brytas. Som sagt inte olagligt att låsa upp luren ändå. Visst iPhone är möjligen mer problematisk men kostar minst en hundring mindre om man gör en sådan grej utanför operatörerna ändå. Förlåt för off topic där. :)

20. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER