Jag tror det är viktigt att förstå att det inte finns något virusskydd som är så pass komplett att det fångar precis allt. Det går att komma nära, men 100% skyddad blir man aldrig. (Såvitt man inte "drar ur sladden" och limmar igen USB-portarna.)
Nu har jag inte "följt med" på ett tag när det gäller antivirus/antimalware då jag själv huvudsakligen kör Linux sedan slutet av 2010. Har dock kvar en partition där jag kör Windows 7 de gånger jag pillar med foto (den dag Adobe börjar göra grejjor till Linux är den dan jag helt och hållet dumpar Windows) och på den använder jag en kombination av:
Comodo Internet Security (Gratis)
SuperAntispyware (Gratis - laddar ner deras Portable-version de gånger jag vill scanna)
Malwarebytes Antimalware (Gratis - Installerad)
Kanske inte ett 100%-igt skydd, men det känns som att dessa 3 kompletterar varandra rätt okej. Dessutom bootar jag denna partition max ett par gånger pr månad och har en klon av den redo att tryckas in om något skiter sig, så direkt nervös över skit i datorn är jag väl inte..
Och till originalpostaren kan jag väl främst rekommendera att dra ner just Superantispyware portable och köra den. Mycket bra alternativ då den i egenskap av att vara just portable inte ställer till det för redan installerade grejjor.