Problem: Fd, iPhone4s ägare behöver hjälp med SII!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Crille_B, 11 maj 2012.

1. Crille_B

Crille_B Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Har sökt men inte hittat något som hjälpt mig och snart får jag damp-anfall på telefonen :-)
    Jag har några funderingar och behöver hjälp med några saker som jag helt enkelt inte hittar lösningen på... Och tro mig, jag har försökt lösa alla dessa saker jag frågar efter. Vissa kanske inte går att lösa och det får man helt enkelt leva med... Därför frågar jag..

1: DETTA är OTROLIGT viktigt för mig!!! Jag har tidigare kört mBoxmail appen i Iphone. Funkade kalasbra och jag var supernöjd. Men jag hittar/får inte hotmail appen att fungera. Jag kan läsa mail (inkorg) osv men jag ser inte mina mappar..
    Har synkat mapparna men dom kommer inte fram någonstans??? Finns det någon bättre app än den som Microsoft +Seven har ute? Efter det jag läst så är den appen mest populär??? Klarar mig inte utan mailen, det måste vara enkelt / funka bra...

2: Hur gör jag på bästa sätt för att få över mina kontakter från iPhonen till S2an?

3: Finns det något jag kan göra så jag ser batteri % uppe i högra hörnet?

4: Kan jag ta bort så att det inte loggar samtal blandat med SMS?? (Telefon sen Loggar, här ligger allt blandat, mycket störande :-)

5: Varje gång någon har ringt så frågar de om jag vill spara kontakten (jag har Hitta.se appen) Kan jag få bort denna funktion?? Har många okända som ringer och är inte intresserad utav att spara deras nummer..

6: Går det att flytta ikonerna längst ner på menyn? (Telefon / Kontakter / Meddelande / Program)

Och snälla be mig inte byta tillbaka till iPhonen för den har racklat något fruktansvärt (bryter samtal, dålig mottagning osv), hoppas jag är mer nöjd med denna :-) Smartphonen är en mycket viktig del av min vardag, ringer, mailar osv OTROLIGT mycket så det får inte rackla helt enkelt :-)

OERHÖRT tacksam för svar då jag vill få detta att funka så fort som möjligt!

Tack på förhand!

/Christoffer

2. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

1. Ingen aning, men finns säkert någon som vet.

2. I vanliga fall så brukar man ju bara kopiera in kontakterna på simkortet sen föra över men Iphone kör ju micro-sim..kan du synca kontakter från din iPhone till ditt gmail-konto?

3. Tyvärr så får du nog roota din telefon eller ladda hem någon app som du kan ha som widget på ditt skrivbord.

4. Ingen aning, kanske fungerar med någon annan dialer?

5. Gå in i hitta.se appen och kika under inställningar och kolla om de har något som gör att den frågar om du vill spara.

6. Ja, gå in i appdrawer, tryck på menyknappen sedan redigera så kan du dra och omordna hur mycket du vill

3. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

1: gäller det företagsmail dvs, Microsoft Exchange ...är det ofta problem med dessa. Är det windows live privatmail, borde fungera men kan inte ge svar på. Har gått från microsoft och använder enbart Gmail idag.
    2: I itunes, ställ in synka kontaker med: GMAIL, logga in och synkronisera iphonen. Därefter kolla i gmail, det är inte alltid det här fungerar eftersom det är apples skitprogram itunes. Bästa sättet är att skriva ned alla nummer och skapa nya kontakter i kontaktlistan i din S2 som sedan autosynkar dessa med din gmail vilket fungerar klanderfritt.
    3: root som sagt.
    4: Är specifikt borttaget i många custom roms, har inget med dialer'n att göra. Rocket Dial är i alla fall en bra dialer som är bättre än stock programmet.
    5: Rekommenderar TrueCaller framför hitta.se appen. Visar en ruta varje gång någon ringer eller smsar. Använder Eniros sökmotor och det finns sökfunktion i programmet.
    6. som ovanstående svar

4. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Med Battery indicator kan du få procent uppe i vänstra hörnet, bättre än inget...

Sent from my Lumia 800 using Board Express

5. emanuelj

emanuelj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Hotmail stödjer active sync lägg till ett sådant konto under inställningar så synkas mail (samtliga mappar), kalender och kontakter.

6. Crille_B

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj, här fick man massor av svar :-) Tusen tack!!
    Ska testa och se om jag blir något klokare på denna lur!!

Ursäkta att jag frågar men vad är root?
    Customs rooms? Rocket Dial??

Verkar ju totalt blåst men denna produkt (telefonen) innehåller nog en hel del saker som jag aldrig hört talas om! Jag är väldigt nyfiken och nu kommer jag säkert ha många timmar framför mig, finns alltid roliga saker att hitta :-)

Det gällde Windows Live Privatmail... Den vill jag få igång först och främst då den är viktig för mig! Ang. hitta appen så gillar jag funktionen som gör att jag efter ha skrivit in ett nummer/adress kan trycka på vägbeskrivning. Visst detta går ju fortfarande om jag kopierar adressen och skriver in den i googlemaps eller något navigations program. På iPhonen användes hitta appen flitigt. Det jag dock aldrig hade (gick säkert att skaffa på iphonen) var funktionen med att se vem som ringer, att appen automatiskt söker upp numret, mycket fiffigt, det gillar jag!!

Som sagt, ju mer man forskar desto mer hittar man. Och detta är ju bara en bråkdel av vad som går att göra, det är jag medveten om. Många använder nog telefonerna på olika sätt. Att kunna kombinera dessa funktioner gör ju dessa smartphone till en sak som bara inte GÅR att leva utan :-D

Tack för all hjälp hittils!
    Ska pröva på lite saker och sen så ställer jag säkert mer frågor om jag inte lyckas fixa det!

/Crille

7. Crille_B

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förresten, vilket program ska man använda till telefonen? Om man ens gör det? tänker på något som motsvarar itunes fast till samsungen? :-)

8. Bmsone

Bmsone Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    behövs inget program till android, bara ansluta till datorn, om kies är installerat finns drivrutiner, kanske finns ändå, och den blir som en minnes sticka i datorn, eller om ics är installerat i telefonen som en media enhet. Bara förra över musiken till telefonens minne. Finns en musik mapp på min iallafall.

Skickat från min GT-I9100

9. Crille_B

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha okej, tänkte om man skulle köra in några saker, typ som updates eller liknande.
    Hur görs säkerhetskopiering t.ex?

Jag var nöjd med Itunes faktiskt, även fast många inte gillar det!

10. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    låter som du är väldigt mycket iphone än..
    Men grattis till ett bra val att köra android..
    Välkommen :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

11. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Kort sagt, kompletta admin-rättigheter på telefonen som gör att du kan ändra även på systemkomponenter, som t.ex. batterimätaren. Root-rättigheter är normalt avstängt på konsumentenheter eftersom det även gör det möjligt att göra telefonen obrukbar (om man är oförsiktig).
    Custom ROM, byta ut hela android-systemet. Beroende på vilken ROM man väljer kan hela användarupplevelsen förändras.

Vill du ha närmare beskrivning av root och ROMs och andra mer avancerade begrepp inom Android skrev jag en kort introduktion för ett tag sen här.
    På android är även knappsatsen för att slå telefonnummer utbytbar, Rocket Dial är en sådan alternativ knappsats.

12. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Måste säga att det är en av punkterna med Android som jag tycker är en av dess största brister. Det finns inget standardiserat sätt att ta backup på. Många tillverkare skickar med egna lösningar för det, så jag skulle gissa att Samsung Kies klarar av det, men eftersom jag aldrig ägt en Samsung vet jag inte.

Många använder Titanium Backup för att ta backup, men det kräver att du har root på telefonen (vilket jag tycker är för mycket att begära för en så grundläggande funktion).

Som tur är brukar man oftast inte behöva ta backup innan systemuppdateringar iaf.

13. Crille_B

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack ännu en gång!

Men jag får INTE fram mina mappar. Har försökt och försökt men det går bara inte.
    Jag ser min mail som är i inkorgen och jag kan flytta dom till alla mina mappar som jag synkat in. Men jag ser / kommer inte åt mapparna och mailen som finns i dom...

Vad gör jag för fel???

/Crille

14. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Antar att du använder den vanlinga e-mail appen?
    Har själv inte använt den på väldigt länge, men prova klicka högst uppe i vänster hörn, har för mig det står inbox där.
    Där ska det komma upp en lista med alla dina mappar.
    (Hittar inte på min egen telefon då jag förmodligen tagit bort den helt.)

Edit:
    Kom på, använder du imap protokollet eller pop3?
    Eller kanske använder du social hub?

Last edited: 11 maj 2012
  15. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

K9 är himla omtalat när det gäller mailklient till android, själv nöjer jag mig med Gmail appen eftersom jag endast har Gmail till arbete/privat syfte i telefonen.
    Annars är Maildroid pro ett alt., finns dock som gratisversion också för den som ej har root eller inte vill betala.

16. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Använder du appen "E-post" så kommer du åt mapparna genom att trycka på menyknappen och sedan "mappar".

17. Crille_B

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjenare, använder appen som heter "Hotmail"
    Måste trycka på menyknappen för att sedan välja mapp.. Detta kändes besvärligt.
    Hade helst sett att när jag kommer in i appen så ser jag alla mappar/Inkorg osv osv och får välja därifrån vart jag vill gå in. Det känns som att man måste gå en "omväg" för att komma åt mapparna... Så finns det en lösning / app som visar mapparna hela tiden hade det varit suveränt. Har fått lite mer kläm på mobilen. Testade Rocket dialer och det funkade väl bra men fortfarande så finns det med på listan om någon skickar sms. Det stör jag mig på för ska jag kolla efter "samtal" i loggen så kan det var en LÅNG lista blandat med samtal / SMS. Helt korkat att blanda så enligt mig...

Ska bara försöka få över kontakterna sen tar den väl sin tid att vänja sig vid mobilen.
    Har inget emot den, köpte appen Swiftkey x och det funkar super! Jag har absolut inget emot att ställa om mig till en ny telefon, men vissa saker måste funka/gå att göra om annars kommer denna mobil inte bli långvarig. T.ex mailen det är något jag stör mig på om jag inte får det fixat med någon app/inställning.

/Crille

18. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

SMS i samtalsloggen är standard i stock rom, tyvärr. Många custom roms inkluderar att de har tagit bort det här.
    Swiftkey x, självklart ett måste i telefonen! :D dock betalar jag inte för något ..ehehe

19. Crille_B

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, jag förstod det, testade Rocket dialer som jag förstod är ett annat rom. Men här visas det SMSen som ett samtal så även fast jag skickar SMS så finns dom i listan men visas som en lur istället för ett brev (sms).

En sak, behöver man vara någon hacker för att få igång Maildroid pro?? Köpte skiten (alltså nu snackar vi akut, skulle göra vad som helst för en "fungerande" epost som jag vill ha den). Men när jag kommer in i menyn efter jag bekräftat så finns ju där ingenting??? Står högst upp "MailDroid"

Sen Welcome to maildroid bla bla bla.
    Och jag har möjlighet att klicka på Release notes och Läs slutanvändaravtal (EULA).

Men jag hittar ingenstans att trycka för att fylla i mina mail/kontouppgifter och få igång mailen??

Jag måste ju helt seriöst låta som sveriges största retard!!!!
    Men jag har aldrig haft sådana här problem med en elektronik pryl förut...

Tacksam för hjälp! :-)

20. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Har du kikat med menyknappen? En sak du kan lära dig om android, på gott och ont, är att du kan konfigurera det mesta in i oändlighet. Så fort du kommit igång med det tänket att du faktiskt kan ändra det mesta så kommer det att lösa sig till det bättre.