Fel display efter reparation? AMOLED eller LCD?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av SGalaxyS, 20 dec 2010.

1. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är ingen LCD, det syns direkt på svärtan och färgerna.

Skillnaden är sannolikt olika inställningar för ljus/färg. Vissa kernels innehåller inställningar som ändrar färg/gamma/ljus. AMOLED kan se lite konstiga ut på låg ljusstyrka och i synnerhet på bild.

2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Ehm... Högra mobilen har helt överlägsen färgåtergivning...

Inte går man och lämnar tillbaka en TV och klagar på avsaknad av färg för att det råkar visas en svartvit film när man testar den?

3. YellowZombie

YellowZombie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

säger som alla andra! Jag vill inte ha den blå hemska färgen när den nya ser ut att vara mer verklighetstrogen?

4. Jontez

Jontez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Min är typ grönaktig, kanske det ni kallar blåstick? Om man går in på tex google som är väldigt vit och jämför med tex en iphone så visar den mycket vitare färg

5. SGalaxyS

SGalaxyS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

På bilderna ser den nya bättre ut men i IRL så är det tvärtom..om man jämför färgåtervinningen så är vitt, vit på min skärm och grå/gul på den nya...det är som att se på en gammal tv skärm som blir mörkare med tiden. Finns det program som testar färgåtervinningen bättre?

6. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det finns en speedmod kernel som har kalla färger, den rekommenderas om man har gul/grå stick.

Du har även kollat så båda lurarna har samma ljusstyrka(ej auto) och energisparläge ska EJ vara ikryssat.

7. SGalaxyS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo jag tog korten med lägsta ljusstyrkorna på båda mobilerna och auto ljusstyrka var avstängd och energisparläget var avstängd också.

8. Lucen666

Lucen666 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    är inte båda elefonerna fotade på samma gång i bilden, eller är bilden sammansatt?
    Om bägge telefonerna är fotade samtidigt så kan det ju inte vara en vitbalans inställning!!
    mvh
    Mats

9. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Testat att maxa ljusstyrkan? AMOLED kan se konstiga ut på lägsta. Det är ju dock en uppenbar skillnad på skärmarna.

Även att ni har samma versions nr. på kerneln så betyder inte det att det är samma kernel, jag har senaste voodoo kernel i min och den har också versions nr. 2.6.32.9

Det gå säkert att få till med speedmod kernel tex, då blir det ännu bättre än orginal, mkt skarpare och inte överdriven kontrast. Men är du inte bekant med att flasha in kernels å så så är det kanske bättre att lämna in den igen.

10. adriancool08

adriancool08 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

min lur är iaf som den till höger (Den bättre)

11. Hrc4u

Hrc4u Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

På bild ser den högra ligga närmare färgstandard man bör ha..dvs 6500k i färgtemperatur..
    Även de man ska ha på tv..projektorer etc..dock bruka folk först tycka det ser gult ut..men efter 2v vill dom inte byta tillbaks till affärs inställning :-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

12. Merdini

Merdini Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ladda ner appen Color Flashlight på market på båda mobilerna. Den bästa ficklampsappen enligt mig, sen så kan du testa igen och jämföra vilken som visar mest vit nyans. Appen justerar skärmen till 100% ljusstyrka och 100% vita pixlar.

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

I verkligheten kan dock den till vänster se bättre ut, AMOLED kan se väldigt onaturlig ut på kort. Om man inte kollar på kortet på en AMOLED skärm kanske ? :)

14. Optimus-Q

Optimus-Q Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ähh, flasha en dark theme från XDA så är problemet löst :P

15. SGalaxyS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är nöjd med min skärm men ska testa att jämföra och kanske lägga in annan rom om jag hinner..mycket jobb vid jul ;).

16. freeman300

freeman300 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

samma erfarenhet som OP

Köpte min Galaxy i okt 2010 på Expert. Fick några tapp i golvet och i maj nu så gav högtalaren upp, klassikern "sprak"! In till Expert och den åkte in på service hos Anovo. Efter en vecka fick jag tillbaka den. Men redan i bilen på parkeringen märkte jag att man liksom "ser" skärmen fast den är svart. Det är som glaset släper igenom. Ramen är lite bucklig och en liten spricka finns på ramens ena hörnet, det är ytterst lite men va fan man är ju pedant!
    Den är visserligen uppgraderad till den senaste med Firmware 2.3.3 och GINGERBREAD. Det ser anorlunda ut exv batteri ikonen "står upp". Det är en gråaktig backgrund i skärmens "huvud", likadant i "foten" där Phone Contacts osv finns. Precis som den högra som OP bilden visar.

Jag håller med OP. Det är inget bra byte och eller reservdel som Anovo använt sig av, 2:a sortering. Nej som jag alltid brukar säga. Fabriksmonterat slår allt!!!

Jag har 9 servicar på MT genom åren sen 2001, alla blev sämre efter service just på finish. Glömmer inte då min T28 kom tillbaka och det satt ett ....hår på insidan av glaset!

17. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Tack för att du väcker en antik tråd.

Anovo har naturligtvis använt sig av en bra reservdel - tror du de köper in piratdelar och monterar in i folks telefoner? Allvarligt?

Att gränssnittet ser annorlunda ut beror på att telefonen numera kör Gingerbread - på samma sätt som startknappen ser olika ut i Windows XP och Windows 7. Inte pga Anovos arbete.

18. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Har svårt att avgöra om du är sarkastisk eller inte, men jag tycker det här var helt korrekt gjort. Istället för att skapa en helt ny tråd kan vi dra erfarenheter ur den gamla diskussionen också. Det är inte ett ämne man kan anse vara "färskvara".

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000

19. freeman300

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är INTE samma kvalitet!!!!!

Jag tror inte Anovo använt sig av pirat delar när jag talar om displayen och glaset. Det är bara det att det ser INTE bra ut. Kort och gott.

Idag satt jag med en bekant och jämförde hans orignal och min och det är en sådan stor skillnad att man häpnar. Det är något med de upplysta "knapparna" till höger resp vänster om frontens enda riktiga knapp. De är liksom "suddiga" och har inte den orignal glasets kontrast. RAmens "fitting" runt om är ojämn. Orginal glaset ÄR svartare och "döljer" displayen bättre. Sist men inte minst så glider fingret på glaset bättre på orinalet än på den utbytta. På Orginal fasnar inte finger fett på samma sätt, kort och gott!

Vi var till och med in på Expert butiken där jag köpte telefonen och säljaren tog upp sin telefon, jajamen en Galaxy. Till och med han sa omedelbart att detta såg inte bra ut även om vi talar petiga detaljer så är det så.

Vad Anovo har satt dit ser det INTE ut som det som ursprungligen satt på när den var ny. Faktiskt besviken. Nu är det åter inlämnad, Experts personal intygar, med en lång beskrivning av synpunkter.

PS Som lingon på moset så lämnades telefonen i första vändan in av två skäl. Trasig högtalare var det ena. Det andra skälet var plösliga avstängningar, 6 stycken under ungefär två veckor, stod det inget om åtgärd om i service rapporten då jag fick tillbaka telefonen för en 10 dagar sen. Det hände nu senast i fredags morse och åter igen på lördag. Som sagt gammal eller ny tråd; fortsättning följer. DS

PPS.Är jag nöjd med telefonen som telefon?...Det är den bästa telefon jag har någonsin haft. Den äger maximalt!!!

20. freeman300

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

SGS har fått en SGS II display!

En liten uppdate bara. En bekant, som jag fikade med tidigare i dag skickade denna länk:

http://www.brighthub.com/mobile/samsung/articles/108604.aspx?image=156172

Jag är helt säker, min telefon ser ut som SGS II efter den reparationen, knappen är lite mindre presis som på bilden. Min kompis är lika säker han. Men man kan väl inte sätta SGS II glas på SGS eftersom SGS II är lite större till ytan?

Sitter högtalaren på glaset?

/

Last edited: 12 jun 2011