Problem: Fel landskod vid mottaget SMS - Löst

Diskussion i 'Allmänt' startad av FireJennifer, 3 okt 2022.

  1. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag har ett skumt problem jag försökt googla mig fram en lösning på men jag vet inte riktigt var felet ligger.

    I maj i år var vi i Grekland och det var lite strul att få igång internet på telefonerna, speciellt på barnens telefoner (de har iPhones och Fello). Fick till slut igång de bådas och jag tror att sambon som också har en iPhone och 3 löste det utan vidare problem.

    Jag som har en riktigt telefon, en Pixel 6 Pro gjorde en återställning av nätverk och data-settings när vi var i Grekland för helt plötsligt kunde jag inte ta emot SMS och då fick jag panik eftersom vi var i budgivning på hus samtidigt. Puh. Fick igång det sen.

    NU till problemet. Började först med sonens nummer, ganska kort inpå efter vi kommit hem och jag gjorde någon ändring på hans kontaktkort, typ en ny smiley efter hans namn-ändring. Anyway, han finns i min adressbok när jag söker upp honom, men i SMS-appen och dess inkorg ser jag bara hans mobilnr. Sjukt störigt. Nu för någon vecka sedan när jag gjorde en ändring på sambon kontaktkort, tror jag skulle rensa lite för de synkade från olika håll samt att jag hade dubbla och gammalt jobbnr och så. Då blev de samma sak där.

    Samtal fungerar precis som vanligt, jag ser namn och bild och sånt. Men när jag får SMS av honom ser jag inte hans namn utan bara numret. När jag försöker spara hans nummer som en ny kontakt direkt från SMS-appen så står det hela tiden +30 före hans nummer, och det är ju landskoden till Grekland...

    Även om jag sparar och lägger in det grekiska numret så fungerar det inte. Jag har försökt kolla deras inställningar och mina egna. Igår resettade jag mina nätverk och data-inställningar igen.

    Blir tokig. Var kan felet ligga? Jag vill ju bara kunna spara deras nummer som vanligt så jag ser deras namn i inkorgen :D
     

    Bifogade filer:

  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Vad händer om du går in på en dator på Sign in - Google Accounts och redigerar där så att rätt landskod och telenr är angiven under respektive kontakt?
     
  3. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag har inte ens synkat kontakterna därifrån utan det görs via Exchange.. och där är det rätt :( När jag går in på SMS-konversation så kan jag ju se sambons bild och så som jag har lagt till, men de står fortfarande bara telefonnumret. Men om jag får ett SMS från honom när jag har mobilen upplåst och hinner se själva aviseringen, DÅ står det hans namn... Så jäkla konstigt. Blir fan vansinnig. Haha.
     
  4. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Har du sonens nr med +46 i dina kontakter på mobilen, eller utan landskod?
     
  5. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    +46 i telefonen, men jag har testat olika varianter. Har ju även testat att spara 'greklandsnumret' men ändå blir det inte sparat och visar namnet... Har så svårt att tänka ut VAR problemet ligger i. Är inte supersugen på att göra en återställning av min lur heller, förens jag vet att det faktiskt hjälper... :D
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Det vet man ju inte förrän man gör det.

    Men har du testat att ta bort kontakterna helt från alla ställen, så att det inte synkas varken på molnet eller lokalt och skapa en "ny" kontakt?
     
  7. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    AAAHH PROBLEM SOLVED!

    Behövde avinstallera uppdateringar i Messages-appen! Alla SMS kvar. Då dök de upp som de skulle! Och inga problem att installera uppdateringar igen.

    Tack för hjälpen ändå!
     
    2444ever och Kristy gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Konstigt problem, tur att det löste sig.
    Nånstans i telefonens inställningar tror jag det finns ett val som heter "Default country code" eller liknande, kanske gömt i sms-appens inställningar eller på annan plats. Min första tanke var att du kanske pillat där och ändrat till Grekland istället för Sverige, under resan. En sån sak skulle möjligen förklara problemet. Är det något du har ett minne av? För att säkerställa så problemet inte kommer tillbaka, hittar du denna inställning någonstans, kan du i så fall se om det anges Sverige och +46 där?
     
  9. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Ja men det har jag också kollat, både i min och sambons telefoner... Men det har varit +46 överallt i alla inställningar där jag har kunnat hitta något ;D Men jag vet ju att jag pillade intensivt på ALLT när jag var i Grekland eftersom vi var med och budade på ett hus och helt plötsligt så kunde jag inte ta emot SMS längre.. Det var panik. Men samtidigt har jag inget minne alls av att jag la in +30 någonstans (visste inte ens att det var den landskoden) utan jag chattade med operatören och de bad mig återställa nätverksinställningarna bland annat. Efter det kom det nog igång. Men så himla konstigt sen att sambon och sonens mottagarnummer blev +30 men inte dotterns...

    Jaja, alltid är det något men jag är ruskigt glad som slapp återställa hela luren :D
     
  10. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Kom du på det själv eller googlade du fram det?
     
  11. FireJennifer

    FireJennifer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag sa till mina kollegor att jag bjuder på lunch för den som löser detta åt mig. Då lyckades ena kollegan googla fram någon site skriven på engelska där någon stackare hade haft samma problem.

    Så igen, har Google räddat mig. Jag var bara för dålig på att googla först på problemet.
     
    Kristy gillar detta.