Fel på sms-databasen efter backup med Mybackup

Diskussion i 'Hero' startad av 2_Thumbs_Up, 22 nov 2009.

  1. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har nu uppdaterat till senaste modaco romen. Innan jag gjorde detta så tog jag backup på all min info med appen mybackup. Återställningen funkade fint så när som på smsen som var det allra viktigaste.

    När jag öppnar meddelande-programmet så ser jag en liten simkorts-ikon bredvid alla mina mottagna sms. Jag har dock inga sms sparade på simkortet och jag har aldrig haft det heller. Meny -> Inställningar -> 'Hantera meddelanden på SIM-kortet' säger att det inte finns några sms där heller. Jag kan läsa smsen nu men när jag tar emot ett sms så går det inte att öppna med meddelande-programmet och hela den tidigare konversationen med den kontakten blir oläslig. Jag kan dock läsa det nya smset genom notifikationspanelen och meddelandewidgeten, så det verkar som att nya sms är läsliga men att de förstör tidigare sms.

    Jag vet inte hur jag ska gå till väga här men simkortsikonen tyder ju på att det har blivit något fel vid återställningen. Jag gick från rootad originalrom till Modaco 2.9. Jag har också en nandroid backup på min gamla ROM som jag kan återgå till och prova en alternativ metod till att kopiera smsen ifall någon har ett förslag.

    Tack

    Uppdatering:

    Tror att jag har löst detta själv men jag kan nog inte veta säkert förrän jag har provat ett tag.

    Jag återställde telefonen med nandroid backup och laddade ner appen "sms backup and restore". Efter en nyinstallation av Modaco så kvarstod problemet men backupen var sparad i en xml-fil och gick därför enkelt att ändra för hand på datorn. Därmed gick det att modifiera filen och sedan återställa. Efter lite experimenterande så har jag nu åtminstone lyckats få bort simkortsikonen från alla mina sms så förhoppningsvis funkar det som det ska nu.
     
    Last edited: 22 nov 2009