Felaktig kalibrering av beräknad batteritid på ny telefon?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Heuristik, 6 dec 2018.

  1. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Tjabba. Jo det är så att redan inom de första veckorna märkte jag att min XZ Premium har en fullkomligt felaktig tidskalibrering. Den påstår med 60% att beräknad batteritid är 2 dygn, medan den drar ynka 4% på 12 timmar i viloläge. (använder ultra stamina) Frågan är då om då även procentindikatorn redan är felaktig?

    jag undrar även varför den alltid sjunker 2% ner efter laddning. Om jag laddat den till 51% sjunker den till 49% inom 30 minuter, medan procenten därefter går extremt sakta (flera timmar)i viloläge enligt vanlig batteritid i ultra stamina.

    Visst, den kan ha varit på 51,3 i procent och hade därmed en kortare färd tillbaka till 50%, än om den hade 51,9% men varför sjönk den en procent till efter det ovanligt fort, för att sedermera ta timmar på sig?

    Tillbaka då till procentindikatorn, om den är felaktig, innebär inte det också att när jag laddar mobilen så vet jag inte i själva verket vilken nivå jag laddar på, eftersom den har en felaktig kalibrering? Om jag tror att jag har laddat mobilen till 50%, kan den lika gärna vara uppe i 40% (just för att procentindikatorn ljuger).
     
    Last edited: 6 dec 2018
  2. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Prova att ladda ur batteriet helt. Sedan, med mobilen avstängd, ladda fullt. Upprepa några gånger och se om det blir bättre.
     
    chraist gillar detta.
  3. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Jag var involverad i just batteriprocenten (aka. fuel gauge) på lurarna innan XZ Premium, och på den tiden så gjordes det en ny kalibrering varje gång du laddade fullt eller laddade ur helt. Så om de inte ändrat dramatiskt på hur det funkar (vilket de såklart kan ha gjort) så bör det inte vara kalibreringsproblem.

    Det är en förvånandsvärt komplex process att estimera batteriprocenten när man mäter inifrån ett slutet system då belastningen på batteriet, vare sig om det är positivt (laddar) eller negativt (driver systemet), påverkar hur många Volt batteriet ser ut att ha. Likväl påverkas det av hur stressat batteriet är, så en stund efter en stor last i någon riktning tas bort kommer mätningar inte vara speciellt pålitliga. Det finns även komplikationer att mäta i delar av laddningskurvan där tangenten är för stor/liten (kurvan är för flack eller har för stor lutning). För stor lutning är det oftast i början av kurvan (~0-10%) och för flackt är det oftast i mitten av kurvan (~45%-55%). Olika batterimodeller har olika utmaningar.

    Så, för att summera mitt dravel ovan; Det inkonsekventa värdet du ser runt 50% är förmodligen en kombination av hur laddningskurvan ser ut just där och att batteriet går från att vara stressat dramatiskt uppåt till nedåt.

    Kan även nämna att telefonen gör väldigt exakta mätningar när den legat i idle en stund och korrigerar batterinivån utifrån detta. Så när du väcker luren efter den har legat med skärmen stängd en 15-20 min så kan du ha rätt bra förtroende för nivån den rapporterar.
     
    Kristy, bernard, Gorgeous och 3 andra gillar detta.
  4. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Nix. Den är inte i närheten av nivån som den drar, och det har varit så från start oavsett viloperiod. 3 eller 4% var 12:etimme blir inte 2 dagar på 50 eller 60%.

    Stämmer det att jag ökar antalet fulla cyklar om jag laddar för vart tioende procentsänkning, eller är det helt ovidkommande hur lågt den sjunker innan jag laddar på nytt? Nu behöver jag inte använda fulla cyklar i vilket fall som min användning ser ut, men för argumentets skull..
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nja. Beror lite på. Apple har bra information om hur det fungerar på ett pedagogiskt sätt, och det fungerar samma på alla batterier, oavsett tillverkare:
    "Du har gått igenom en laddningscykel när du har använt 100 % av batteriets kapacitet, vilket inte nödvändigtvis behöver ske på en och samma laddning. Du kan till exempel använda 75 % av batteriets kapacitet en dag och sedan ladda upp det helt under natten. Om du använder 25 % nästa dag har du laddat ur 100 % av batteriet och båda dagarna utgör tillsammans en laddningscykel. Det kan ta flera dagar att fullborda en cykel." Källa: Batterier - Varför litiumjon?
     
  6. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Du kan undvika att fullborda en endaste cykel.....
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Huh? Oavsett vad så fullbordar man en cykel, det tar bara länge eller kortare tid innan man fullbordar en så att säga
     
  8. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Nej. Du kommer aldrig fullborda en cykel om du exempelvis laddar vart tioende procentsänkning och exempelvis ökar med tio procent igen. Det är något du fått om bakfoten. Det står specifikt om lion-batteriet: varar 3 -4 år eller x antal fulla cyklar, med tillägget: which ever comes first.

    Nu stämmer inte just den siffran. De håller uppemot 10 år om fulla cyklarna inte förbrukas, men prestandan blir så klart sämre med åren.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej. Om du har laddat ett batteri till 100% och sedan laddar igen vid 90%, upp till 100% så kommer du ha gjort en cykel efter 10 gånger. Precis som det jag kopierade från Apples hemsida
     
    Fraz och Kristy gillar detta.
  10. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Men du behöver inte ladda till 100%. Om du skiftar konstant mellan 65 och 55% kommer du aldrig upp i en full cykel.
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, det tar bara längre tid. LÄS det jag skrev innan från Apple. Om du skiftar konstant mellan 65 och 55% så laddar du 10% i taget, vilket gör att när du laddat för 10:e gången, så har du gjort en cykel. Du behöver inte ladda ur telefonen för att det ska räknas som en cykel: "Du har gått igenom en laddningscykel när du har använt 100 % av batteriets kapacitet, vilket inte nödvändigtvis behöver ske på en och samma laddning. Du kan till exempel använda 75 % av batteriets kapacitet en dag och sedan ladda upp det helt under natten. Om du använder 25 % nästa dag har du laddat ur 100 % av batteriet och båda dagarna utgör tillsammans en laddningscykel.".
     
  12. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Ja för att 75+ 25=100. Jag har förfrågat ingenjörer på fysikforum som bedyrar att en full cykel blir ALDRIG uppnådd med den metoden som jag föreskriver. Och batteriets livslängd beräknas utifrån fulla cyklar.
     
    Last edited: 6 dec 2018
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Men 10+10+10+10+10+10+10+10+10+10=100 också. Jag hävdar fortfarande att du har fel. Tänker inte argumentera mer då vi inte kommer någonstans. Har du en HP dator så kan man också t.ex. kolla hur många cykler sitt batteri har gjort. Testa med det du säger på en sån, så kommer du nog se att cyklerna går upp där också
     
  14. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Fulla cyklar räknas inte så. Varför tror du att dagligt använda lion-batterier kan vara upp emot 10 år om det jag skriver inte stämmer? Ditt påstående faller på sin egen orimlighet.
     
  15. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Så om man aldrig laddar över 99% så används ingen cykel?
     
  16. Heuristik

    Heuristik Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2017
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    54
    Om du inte använder och därefter laddar i procent som uppgår sammanlagt i 100, så ja, då används ingen FULL cykel, vilket är det som avgör hur många gånger du kan använda batteriet i en någorlunda bra prestanda. Batteriet deteriorerar långsamt av miljöfaktorer i vilket fall, dock.
     
  17. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Hahaha,
    Oj, du förstår verkligen inte hur ett batteri fungerar... Det är inte en programerad manick som slutar funka och som du kan lura :P
     
    katho, Fraz och jnsson gillar detta.
  18. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Men det vore lysande om man kunde. :-*
     
    marr gillar detta.
  19. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  20. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    454
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad air 4th Gen
    Mycket dåligt råd eftersom man aldrig ska ladda ur mobilbatterier helt