Problem: Felkalibrerat batteri

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av kayjay, 15 okt 2012.

  1. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjaba,

    Jag kör med CM10-M2 på min SGS-I9000. Har lite problem med att batteriindikatorn är felkalibrerad. Jag har följt dessa steg för att kalibrera om batteriet:

    1) Turn OFF phone
    2) Charge till it says it is FULL
    3) Start in RECOVERY (volume UP+Home+Power), here WIPE battery stats (it is in the "advanced" menu)
    4) RESTART android (yes, it might already be on 98% or so)
    5) USE phone heavily. Don't worry if it drops too fast. Use it till the Android system turns OFF automatically (it happens when your battery is below 1% - for me the phone was on 1% for about 40 mins. This is where it heavily miscalculated
    6) PLUG IN your charger, TURN ON android and wait till it is FULLY charged again. (It is better if you don't use the phone at this charging up)

    Det enda jag inte gjorde på listan var att i steg 5 så använde jag inte telefonen "heavily" förrän batteriet hade gått ner till 37% (enligt indikatorn iaf). Innan dess använde jag telefonen som vanligt (i mitt fall). Jag har läst att folk bara går in och rensar statsen och struntar i alla övriga steg och allt fungerar bra. Som det ser ut på min mobil just nu kan jag inte komma över 97% på batteriet ens efter 12 timmars laddning.

    Finns det någon annan lösning eller är det bara att göra om allting och denna gång följa steg 5 mer slaviskt?

    En detalj jag kan tillägga är att i steg 2, när man ska ladda den avstängda telefonen tills det att batteriet är fullt: jag kunde aldrig bekräfta att batteriet var fulladdat. Den enda indikator jag har är att batteriikonen (den stora vita i avstängt läge) slutar "fyllas". Men detta slutar den med även i påslaget läge vid typ 97%. Så batteriet kan mycket väl ha varit vid typ 95-97% redan INNAN steg 3.