[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. pki

    pki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Katshing
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Katshing
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 8
    Är det möjligt att lägga månadsprenumerationer/appköp på fakturan?
     
    Last edited: 7 nov 2020
  2. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 2xl
    Kan man se historisk förbrukning på fello? Har letat både på mina sidor samt tittat på tidigare fakturor men hittar inte. Kan se månadens förbrukning på mina sidor men inte historiska.
     
    KTM gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    7 518
    Mottagna gillanden:
    2 835
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    Huawei Mate 40 Pro Plus
    Är tyvärr ganska dåligt det med... hade gärna haft en översikt vy..som vimla har...
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    32 002
    Mottagna gillanden:
    29 474
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har Fello inget feedbackformulär någonstans?
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 017
    Mottagna gillanden:
    1 635

    MINA ENHETER

    Inte sett ett specifikt feedback formulär men [email protected] har jag använt tidigare. Testa det :)
     
    chraist och bernard gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2 194
    Mottagna gillanden:
    933

    MINA ENHETER

    Låter märkligt om det inte står förbrukning på fakturan!

    Har du uttryckligen avsagt dig specificerad faktura? Annars trodde jag det följde av lagen om elektronisk kommunikation att en faktura ska specificera din användning, såsom antal vad gäller samtal, sms, surf osv.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    20 413
    Mottagna gillanden:
    9 391
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Platta:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Platta 2:
    Chuwi Hi10 Plus
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 4, Google Nest Mini
    Verkar inte som det, då Fello inte är ensam om att inte visa förbrukning. Fakturaspecifikationen hos min operatör visar inte heller hur mycket surf jag använt. Däremot visar den sms, mms och samtal gjorda
     
  8. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 2xl
    Mig veterligen har jag iallafall medvetet inte avsagt detaljspecifikation, men det skulle kunna vara så att det är något jag behöver begär alt lägga till hos fello. Kikade på mina två andra fakturor, en från tre och en från ComHem. Endast tre redovisar förbrukning av data mängd.

    Frågan dök upp då sonens både sparad surf samt månadens surf var förbrukad, och han använder telefonen i stort bara hemma, via WiFi.
    Men får kolla med Fello på måndag
     
  9. Lithodes

    Lithodes Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur menar du med förbrukning?

    På mina sidor kan jag som kund se antal samtal sms med mera samt hur mycket surf jag har kvar. Men jag kan inte se förbrukningen av surf dag för dag så att säga.
     
  10. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 2xl
    Så här ser jag exempelvis förbrukning i tre appen
    Screenshot_20201108-233543.jpg
     
  11. sergio_2009

    sergio_2009 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2018
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ONeplus3T
    Telefon 2:
    Xiaomi Redmi Note 3Pro
    Telefon 3:
    Pixel 2xl
    Så skulle jag vilja se även hos fello
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2 194
    Mottagna gillanden:
    933

    MINA ENHETER

    5 kap 7 § lagen om elektronisk kommunikation

    Den som tillhandahåller ett allmänt kommunikationsnät eller en allmänt tillgänglig telefonitjänst ska
    [...]
    4. avgiftsfritt tillhandahålla en abonnent specificerade telefonräkningar som gäller användningen av ett allmänt kommunikationsnät eller därtill hörande allmänt tillgängliga telefonitjänster, om inte abonnenten har begärt att räkningen ska vara ospecificerad
    [...]
    Samtal som är avgiftsfria för den uppringande abonnenten får inte anges på dennes telefonräkning.​

    Exakt vilken information som måste specificeras på telefonräkningen är något som enligt 30 § förordningen om elektronisk kommunikation, är delegerat från regeringen till PTS att besluta om. Vilket PTS har gjort, genom föreskriften nedan. Det räcker alltså inte att endast dra slutsatser från lagtexten ovan.

    Post- och telestyrelsens föreskrifter om skyldighet att tillhandahålla specificerad telefonräkning (PTSFS 2006:3)


    Som framgår av föreskriften ovan så gäller skyldigheten i princip bara antalet samtal man ringt och några saker därtill. Känns som en rejält odaterad föreskrift, från 2006, dvs tiden innan vi fick smarta telefoner. Jag hittar ingen nyare föreskrift. Så antar att vi fått svaret på frågan: de måste inte specificera hur mycket surf man använt.

    Föreskriften avslutas med:

    Alternativa format för funktionshindrade abonnenter Abonnenter med funktionshinder, skall ha rätt till specificerad telefonräkning i formatet PDF (Portable Document Format). PDF-formatet skall vara tillgängligt för funktionshindrade abonnenter som använder vanligt förekommande skärmläsarprogram. Tjänsteleverantören skall skicka telefonräkningen i alternativt format direkt till abonnenten via e-post, och/eller till abonnentens Internetbank (efaktura). Vid utskick av telefonräkningen direkt till abonnenten är grundförutsättningen att denne anger vilken e-postadress telefonräkningen skall skickas till. Det får inte tillkomma någon ytterligare avgift för specificerad telefonräkning i alternativt format. Tjänsteleverantören är skyldig att tillhandahålla det alternativa formatet till den abonnent som begär det med hänvisning till att denne har ett funktionshinder.

    Det räcker alltså att man påstår att man har ett funktionshinder, så har man rätt att få fakturan som PDF till epost. Nu tror jag inte att någon operatör idag envisas med pappersfakturor, och de flesta har nog tillgång till fakturan i sin portal hos operatören, men om någon gärna vill ha den över epost istället så antar jag att man enkelt kan hänvisa till ovanstående och att operatören knappast kan neka att eposta den i så fall.
     
    stelin och bernard gillar detta.
  13. darkshippo

    darkshippo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    1 570
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    IPhone 12 Pro Max
    Telefon 2:
    HTC 10
    Jag verkar ha strul med sms mottagning till Fello. Jag får inga sms från PostNordappen när jag försöker lägga till den.
     
  14. Boris92

    Boris92 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    587
    Mottagna gillanden:
    240
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    Inte relevant för sig men mellan midnatt och klockan 1 så funkade inte 4G där jag bor.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    32 002
    Mottagna gillanden:
    29 474
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Google Pixel 3
    ROM:
    Stock
    Platta:
    IPad Pro 12.9
    ROM:
    IOS 14
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, du menar verifikations-SMS:et de skickar ut med en kod i? Värst vad det remlat in rapporter om 2FA/verifikations-SMS sin inte kommer fram senaste tiden.

    Du får nog höra av dig och påpeka det, så att supporten kan titta på det. Finns inte så mycket man göra på egen hand.
     
  16. pki

    pki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Katshing
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Katshing
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi 8
    Var tvungen att testa jag med. Det tog ett par minuter innan SMS med verifieringskoden kom.

    **** is your validation code to add shipments automatically.
    The code is valid until 13/11/2020 12:52
     
  17. night77

    night77 Android Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    7 089
    Mottagna gillanden:
    3 944
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra Snapdragon
    Jag har tidigare kontaktat Fello rörande SMS veriferingar som uteblir..

    Deras svar är som nedan:

    Skrivet av XX den 13 okt. 08:03.

    Hello XXXX,

    Tack för ditt mail.

    Tyvärr kan vi inte göra något åt detta. Det om orsakar felet är den leverantör som de använder för att skicka dessa SMS inte godkänner att SMS:en går vidare till oss (Fello - genom Telias nät). De måste från sitt håll göra en felsökning och godkänna att SMS:en går vidare. I detta fall måste jag därför bolla över ansvaret till den som skickar ut SMS:et och be dem kontakta sin leverantör för felsökning.

    Hade det varit omvänt att du inte kunnat skicka ett SMS till ett nummer från ditt abonnemang hade vi kunnat felsöka från oss. Det är nämligen alltid den operatör som skickar SMS:et som måste göra en felsökning.

    Ha en fortsatt bra dag.

    Med vänlig hälsning,
    XX
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    2 194
    Mottagna gillanden:
    933

    MINA ENHETER

    Värst vad alla skyller på varandra i den frågan. I Vimlas fall är det ju Telenor som blockerar smsen från att komma fram, här verkar Fello prata om att aktören som skickar smsen inte godkänner att de går fram till den som de är avsedda för, vilket låter galet. Måste ju vara någon som blockerar på vägen? Telia?

    Fello är väl mer eller mindre inbakat i Telias övriga system nu, eller? Halebop och Telia har ju identiska system, Fello borde väl också vara där snart. Om det funkar att få sms för oss som har Halebop eller Telia, varför skulle det inte funka med Fello då?
     
  19. Boris92

    Boris92 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    587
    Mottagna gillanden:
    240
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2 i9100
    Nu är inte Fellos webb backend samma som switch servern för telefoni, men Fello har en problematisk backend. Men du,jag och alla andra Fellos är vad vi betalar för och Telia vet detta så dom stryper kvalitén.
     
  20. night77

    night77 Android Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    7 089
    Mottagna gillanden:
    3 944
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra Snapdragon
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra Snapdragon
    Dock såna saker som SMS verifering har inget med kvaliteten att göra, detta är "Basic" funktion o ska funka oavsett. Jag tror inte heller vi får vad vi betalar för, det är fortfarande inte lite pengar man betalar till Fello varje månad. Såg i Halebops forum nån som också hade såna Issues när det gäller SMS veriferingar, så jag tror inte Halebop är så billiga för att Telia ska strypa ner kvaliteten för.

    Om nån/några har SMS veriferingar issues med Fello, hade varit toppen om ni också kontaktar Fello, de kanske blir mer uppmärksamma om problemet o felanmälar det till tekniker.
     
    Zilikat och bernard gillar detta.