Felsökning av defekt tangentbord

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av SnowFlax, 11 mar 2012.

  1. SnowFlax

    SnowFlax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tangentbordet på min fars U20i har slutat fungera. Han var från början missnöjd med att telefonen jämt och ständigt startade om varpå jag började uppdatera den. Jag är själv mycket nöjd användare av Cyanogenmod (CM) och installerade det på telefonen. Då började problemet med att tangentbordet inte alls fungerar. Jag har unrootat den och återställt programvaran till Sony Ericssons orignalmjukvara, men det har inte hjälpt.

    Läste i en tråd om att det kan vara fel på anslutningen mellan kretskortet* och tangentbordet. Monterade isär telefonen och så vitt jag kunde se var det inget problem med anslutningen. Gick även in i servicemenyn och såg att "flip count" inte ändrade sig alls trots att jag gick ur menyn och öppnade/stängde tangentbordet upprepade gånger.

    Kan det vara så att jag på något sätt råkat lägga in mjukvara för Xperia Mini (utan tangentbord) och att telefonen därför inte reagerar på tangentbordet? Har ni några andra teorier eller förslag på hur jag skulle kunna laga telefonen?

    *säger man moderkort även för mobiler? Eller kanske modermodemet :eek:

    Tack på förhand!
     
  2. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Gjorde du en full blåsning med SE's programvara eller valde du att behålla viss data?
     
  3. SnowFlax

    SnowFlax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gjorde en fullständig återställning.
     
  4. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Okej, du kan inte ha lagt in fel mjukvara för Minins har en annorlunda digitizer än Pro:s. Då hade du vetat det genom att skärmen inte fungerar överhuvudtaget.

    Det verkar som att det är något som har satt sig i NAND som inte försvinner. Tror knappast att det är så stor risk för att något fysiskt hände kretskortet när du lade in CM. Dock finns det en felkälla där du öppnade upp den och började mecka. Man vet aldrig.

    Jag skulle satsa på att, då SE's programvara inte verkar klara av jobbet, installera denna rom. Detta kräver förstås att du öppnar upp bootloadern, installerar en annan kernel, och därefter lägger in romen. Jag vet att det låter mycket, men det är ändå bättre än det SE erbjuder. Därefter skulle jag installera denna app och klicka på keyboard delen där den fixar det på mjukvaruväg.

    Alternativt kan du försöka med den sistnämnda länken och lägga in på vanlig SE rom (tror den kräver root). Säg till om det funkar :)
     
  5. SnowFlax

    SnowFlax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    äntligen har jag haft lite tid över och kunnat kika på dina tips. Tack för att du ställer upp! Tyvärr fungerar ändå inte tangentbordet.

    Jag har gjort följande:
    1. Rootat telefonen.
    2. Låst upp bootloadern
    3. Installerat kerneln nAa-11
    4. Installerat romen MiniCM7-2.2.0
    5. Installerat programmet du tipsade om (Mini Rom Manager) och kört Change HW Keyboard Layout

    Telefonen reagerar fortfarande inte alls på hårdvarutangentbordet. Är det helt kört?
     
  6. Empean

    Empean Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så den reagerar absolut inte alls på någon form av knapp tryck på det fysiska qwerty tangentbordet?
     
  7. SnowFlax

    SnowFlax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den reagerar inte över huvud taget och belysningen tänds inte heller :(
     
  8. Empean

    Empean Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Då är det troligtvis ett glapp nån stans i kopplingarna mellan tangentbordet och telefonen i sig. Går att fixa om man verkligen kan sin sak. Ett rent helvette (ursäkta ordvalet) att göra. Du får troligtvis byta hela tangentbordet. Eller så kan du lägga huvudet på sned, se söt ut och lämna in luren för lagning.
     
  9. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Låter som att den har pajat på hårdvaruväg. Finns inte så mycket att göra :/
     
  10. SnowFlax

    SnowFlax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ajdå, misstänkte detta. Tack för att ni försökt hjälpa!

    Vad kan detta tänkas kosta? Är det ens värt att fundera på att laga? Någon som känner till en mobilreparatör i Lund/Malmö?
     
  11. Empean

    Empean Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du kan lika gärna köpa en ny! Du kan säkert hitta nån som kränger dem för 300-400. Speciellt i Malmö!
     
  12. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Håller med, skulle inte påstå att mobilen är värd mer än en reparation, så det lönar sig mer att köpa en ny...
     
  13. Empean

    Empean Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    En polare till mig hade samma problem för ett tag sen och det kostade honom 800kr för en reparation som höll i nån månad.