Felsökning - EWheels E2S V1

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av jazzer73, 5 sept 2021.

  1. jazzer73

    jazzer73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej !
    Min son har en elscooter, som nu har börjat bete sig konstigt. Den stänger plötsligt av sig, även displayen, och går sen inte få igång på 10 minuter. Både före och efter visar batterimätaren 80-100% laddning.
    Jag har öppnat den, och det finns tecken på att det varit fukt i den, en papperslapp som ska markera just fukt är svagt rödfärgat. Detta gör förstås att garantin inte gäller. Dock finns inga tecken på fukt eller kondens i varken batteri eller fartreglage. Har även låtit den stå en vecka med bottenplattan av för att den eventuellt ska torka upp.
    Om jag kör den utan belastning, alltså bara låter hjulet snurra fritt då fungerar allt, hade den igång 10 minuter på det sättet, så det verkar endast hände under belastning, eller om det är något som skakas loss när man åker?
    Tänkte det kunde va en termosäkring, men hittade inga temperaturer över 27 grader direkt efter den hade stängt av. Batterispänning efter den hade stannat var 34.2 volt. Jag funderar på om det kan va glapp någonstans, vid ett tillfälle fungerade den fint när jag hade av bottenplatten, så fort bottenplattan kom på så ville den inte starta. Av med plattan, dra ut sladdar för kontrolll, då funkade den igen. Vid andra tillfällen har detta dock inte hjälpt, att "motionera" sladdar vid avbrott.
    Självklart vill jag gärna tro att det INTE är batteriet, eftersom det är dyrt...Och jag tycker det verkar konstigt att batterimätaren i så fall visar 80-100%, droppar inte ens precis innan den stänger av.
    Tacksam för alla tips och råd.
     
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Den beter sig som min Dualtron Eagle när jag kör hårt med lågt batteri.
    Man kan inte köra med maxade inställningar och lågt batteri. Helt logiskt egentligen.
    Då stänger BMSn av sig i batteripacket och man får inte igång den.
    Antingen väntar man i typ 20 minuter eller så togglar man huvudbrytaren för att få igång den.

    Det låter som att något liknande händer din E-Wheels.
    Skillnaden här är att du har mycket batteri kvar. Dessutom är din Scooter inte så stark att något sånt kan hända.

    Jag gissar på obalans i batteriets cellgrupper.
     
    bernard gillar detta.
  3. jazzer73

    jazzer73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej !
    Du menar att batteriets underspänningsskydd slår ifrån? Vet du om det är balanserat laddning i ett scooterbatteri? Eller har några celler droppat så lågt så de inte tar laddning längre. Störigt är det iaf...
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan man se cellernas individuella V i någon app?
     
  5. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Kan du använda en multimeter?
    Bygg en jigg och koppla en multimeter till ladduttaget
    Ja underspänningsskyddet slår ifrån. Troligtvis har du inte det problemet.

    Vet ej om ditt batteri balancerar cellerna. Det är inte säkert.
    Du kanske kan lämna in batteriet till batteridoktorn?