Problem: Fiber Nätverk Smarta hem

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av tojjetok, 4 dec 2020.

  1. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 643
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Jag har ett problem sedan nästan ett år tillbaka. Jag bor på en adress som har fiberuppkoppling 250-250mbit.
    I den lägenheten har jag en Dlink Dir 2660 som jag har kopplat direkt på uttaget såklart samt kör resten av mina anslutningar trådlöst.
    Jag tappar sällan eller aldrig mottagning med dator surfplatta eller mobiler Philips Hue etc.
    Dock lider jag av att jag via google home spotify CC Nesthub etc, Sonos. Har problem att hitta sakerna så fort man lämnar lägenheten och kommer tillbaka så måste jag i regel starta om routern för att det skall fungera och dessa ovannämnda produkter bli synliga igen.

    När jag vart ute, och kommer tillbaka igen och vill kasta till olika saker så finns de sällan eller så saknas någon produkt oavsett om det är via airplay eller direkt från spotify connect etc. Detta kan även hända med mina båda tv.

    Dock händer det aldrig med mobiler etc.

    Men så fort jag startar om routern så blir alla saker som tidigare ej fanns sedan jag kom tillbaka till lägenheten åter synliga.

    Jag har såklart blåst routern och lagt in allt på nytt, så sent som sista gången igår, men nu när frugan lämnade lgh så var det likadant igen massa sa de ovannämnda sakerna fanns ej förrän hon startat om routern.

    Hon kör en P20 pro jag kör en Iphone 12 pro max, men jag har ju haft 30talet mobiler under detta året vi bott i denna lgh och det har inte gjort någon skillnad vad gäller att produkterna ovan försvinner så fort man lämnar nätverkets räckvidd.

    Nu funderar jag på om jag helt sonika måste köpa en ny routern, eller vad kan felet vara?

    Grymt tacksam för hjälp.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jag har aldrig varit något stort fan av D-Links produkter då dessa alltid tycks hålla sämre kvalite på mjukvaran än TP-Link som iofs också är ett lågvattenmärke inom nätverkshårdvara.

    Men det låter ju onekligen som att mDNS/SSDP/Bonjour inte funkar riktigt som det ska i routerns mjukvara och då specifikt när klienter återansluter. Är du säker på att det inte finns någon nyare firmware till D-Link routern?

    Gjorde en snabbsökning på D-Link 2660 och mDNS och hittade dessa, vet inte om de kan vara till hjälp. Kolla in den sista, den nämner något om multicast-stöd över IPv6. Annars kan det vara värt att testa och stänga av lokalt IPv6-stöd om detta är påslaget bara för att utesluta eventuell buggig implementation av IPv6 multicasting.

    Chromecast Performance Issues

    D-Link Router Multicast Issue

    Alternativ skaffa en Asus-router så har du troligtvis löst problemet då dessa har fantastiskt stabil mjukvara för att vara hårdvara riktad mot privata hushåll.
     
    EricG gillar detta.
  3. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 643
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Tack för svar, har inte hållit med på teknik inom pc på år och dar. Men efter lite snabbläsning så verkar trådarna ge lite iaf. Ipv6 är arabiska för mig nu vad innebär det kortfattat?

    Tack för snabbt svar.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    IPv6 är den nya IP-standarden som tillåter 2^128 unika IP-adresser (eller 3.4 x 10^38 IP adresser decimalt) kontra 2^32 (dvs 4,294,967,296 IP-adresser decimalt). Så den egentliga skillnaden mellan dessa är att i princip allt på hela jorden kan få en varsin unik publik IP-adress ute på internet med den ny standarden. Sen är det en drös med andra funktioner för att tilldelning av IP adresser ska fungera i det stora nätet.

    Men eftersom det är så få nätoperatörer inom slutkonsumentssektorn som har anammat detta så är det ganska onödigt att ha aktivt på insidan av nätverket tills det att du kan få ett riktigt publikt scope. Det är också många routrar som inte riktigt lever upp till standarden och orsakar diverse problem ungefär som de du upplever.
     
    EricG gillar detta.
  5. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 643
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Ja jag vill bara ha det bekymmerfritt och bara flyta på för att använda ett gammalt men ack så väl utarbetat citat, de skall bara fungera. Nu håller jag på bli galen varje gång man lämnat hushållet.
    Taggade dig i ett annat inlägg, du får gärna bidra med din kunskap där, tackar på förhand.
     
    EricG gillar detta.