Sagt om "The Lady and the Duke" (franskt krigsdrama från 2001, om franska revolutionen): "The film ends with several high-ranking figures stepping up to the guillotine [...]" "During the French Revolution, a Scottish aristocrat and her former lover, the Duke of Orleans, find themselves on opposite sides of the conflict." http://www.imdb.com/title/tt0239234/combined Det är alltså en brittisk (skotsk) kvinna som är/var tillsammans med en fransos, det är krig (franska revolutionen) och fallbilan används flitigt. Dock drama, ej action.
Nej det var tyvärr inte den, tack för att ni letar allihopa! Förlåt om jag var lite otydlig men det är en fransk kvinna som är tillsammans med en fransos. Hon bor i Frankrike och när fransoserna når byn och dem träffas så är dem tillsammans inne i huset medans invånarna i byn är ute på torget. Då kommer fransmännen och stormar byn. Fransoserna & engelsmännen gör någon form av motstånd men de lyckas inte. Någon som känner igen filmen??? Tackar för alla svar!
Om du tänker efter så hårt du bara kan; är du helt säker på att det absolut är en film och inte någon serie/miniserie?
Hornblower hade jag kunnat tipsa om för länge sedan, men då du var säker på att det var en film gjorde jag inte det. Kul att du hittade vad du sökte, dock!