Övrigt: Fingeravtrycksläsare vid brott?

Diskussion i 'Off Topic' startad av inact_0034, 23 mar 2018.

  1. inact_0034

    inact_0034 Guest

    När polisen beslagtar saker då kan de enkelt be om att låsa upp telefonen eller tvinga till sig fingeravtrycket!?
    Om GM tex säger att det inte är hans telefon så kan de ju enkelt testa om det är hans eller inte.

    Min fråga är kan polisen tvinga till säg fingeravtrycket? Kan de kräva den?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vet inte hur det är i Sverige, men i USA får dem det i praktiken. Enligt Android Police som rapporterade om detta för ca 3.5 år sedan skrev så här "A Virginia Circuit Court judge has ruled that while police officers cannot compel a person to give up their passcode, they can demand someone use their fingerprint to unlock their phone.

    Judge Steven C. Frucci made the ruling this week, saying that giving a police officer your fingerprint is similar to providing a DNA or handwriting sample, something the law permits. Divulging a password or PIN, however, requires admitting or handing over knowledge, something that's protected by the Fifth Amendment (you have the right to remain silent). This decision may be challenged in the future."

    Men
    "If the device is secured by both a fingerprint and a passcode, the latter takes precedence, and the phone remains locked."

    Källa: Virginia Circuit Court Judge Says Police Can Require Fingerprints To Unlock Smartphones, But Not Passcodes

    Jag har dock inte hört något om detta i Sverige
     
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Verkar vara "blend it" om man är orolig eller har data i sin nalle som inte bör komma i orätta händer. Inte för att jag har hopp om att polisen skulle kunna ta vara på data från pulvret av en nalle, men...
     
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Men man kunde ju andvenda fot avtryck i stället då. För föttren har väll ingen frågat efter? Kan vara lite krångligt att andvenda. Men borde funka.
     
  5. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 905
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    nej det kan dom inte
     
  6. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Fingeravtryck tar över – men till vilket pris?

    "I Sverige finns inget lagstöd för att kräva att en misstänkt ska låsa upp sin telefon med fingeravtryck, enligt Emilia Freij vid polisens rättsavdelning.

    – Vi får ”dakta” anhållna och häktade personer enligt rättegångsbalken. Det innebär att man med tvång, om det behövs, kan ta fingeravtryck och ett fotografi av personen. Men det är inte samma sak som att trycka någons finger mot en mobiltelefon, säger hon.

    Men detsamma gäller inte när personens fingeravtryck väl finns i registret, visar det sig.

    – Juridiskt kan du inte tvinga en person, men finns fingeravtrycket i registret så finns inget som säger att polisen inte kan använda det på det här sättet (skapa en kopia av fingeravtrycket och öppna en telefon), säger Freij vidare."
     
    bernard gillar detta.
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    mao så görs det säkerligen i extrema fall
     
    bernard gillar detta.
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om telefonen startas om måste man använda pinkod.

    Får även radera telefonen via Google kontot.
     
  9. inact_0034

    inact_0034 Guest

    Så för kriminella är fingeravtryck lås helt onödig.