Fingeravtrycksläsaren har gett upp

Diskussion i 'Xperia 5 III (2021)' startad av bickle, 27 feb 2023.

  1. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har en 5iii inköpt på releasedagen. I slutet av november började fingeravtrycksläsaren sporadiskt ge upp. Inte så att den misslyckades att läsa utan att den inte ens försökte. Efter en omstart funkade det ett tag igen, från början några dagar men sen kortare och kortare innan den gav upp mer eller mindre helt runt jul. Valet fingeravtrycksläsare finns inte längre under Settings >Security.

    Felsökte tillsammans med Sonys support och gjorde återställningar och reparationer hit och dit men inget hjälpte. De bad mig därför att skicka in den vilket jag gjorde via Elgiganten. Tre veckor senare fick jag tillbaka den och de hade "konstaterat att det hade med mjukvaran att göra" och därför uppdaterat denna (vilket jag alltid gör så fort det släpps något nytt så hade det inte kommit något nytt under de tre veckorna den var inne på reparation så gjorde de ingenting).

    Startade upp den med låga förväntningar, lade till mitt Google-konto kom till lägg till fingeravtryck, den klarade två avläsningar och gav sen upp igen.

    Kontaktade Sony igen med frågan hur jag skulle gå vidare. De "eskalerade" till tekniker och ett svar skulle kunna dröja en vecka. Hör inget från dem och kontaktar dem igen och får höra att inget hänt men att de ska trycka på. Inget händer, kontaktar igen men inget har hänt. Det senaste jag hört nu är att det eskalerats ytterligare ett steg till ingenjörerna... Då tar det längre tid att få svar och de har ingen möjlighet att trycka på. Det jag däremot inte förstår är vad en sån eskalering ska kunna åstadkomma. Nu har det gått snart 4 veckor sen jag kontaktade dem efter att den första reparationen misslyckats. Jag hade hunnit skicka in den en gång till och kanske haft mer tur. De kommer ju bara säga att jag måste skicka in den igen till slut ändå eller? För det är ju uppenbarligen inte ett fel som jag kan lösa själv så då kommer det ta flera veckor till.

    Vad har man för rättigheter i ett sånt här läge, kan de dra ut på det hur länge som helst? Har nu använt min sons gamla avlagda tre år gamla budgettelefon med sprucken skärm i snart två månader och börjar tröttna på det.
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    De ska ha tre försök på sig att avhjälpa ett fel.
    Sedan ska man få ersättningsvara eller pengarna tillbaka.

    Du ska bara behöva vända dig till din återförsäljare. Om de hänvisar dig vidare till tillverkaren kan du vägra. Du har köpt den av återförsäljaren och det är mellan er reklamationen ska ske.
    Börjar de babbla om att " det här märket kan inte vi sköta de här sakerna med utan det sköts direkt mellan konsument och märket själva" så är det ett sätt för dem att komma undan arbete.



    Många gånger går det dock sjukt smidigt att sköta det själv. Jag hade själv kontakt med Acer efter att min dator ballade ur. Istället för att åka till återförsäljaren så skötte jag kontakten och datorn hämtades upp och levererades vid min dörr av UPS. Mycket smidigt.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Swepiraten

    Swepiraten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2023
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur gick det med ditt ärende. Har samma problem plus att ladduttaget inte fäster på kabeln.
     
  4. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Har samma problem, fingeravtrycksläsaren har strulat och nu verkar den helt ha försvunnit från säkerhetsinställningarna.

    Skulle vara intressant att höra om du hört nått mer från Sony.

    Hittade detta på reddit:
    Q: The fingerprint sensor doesn't work properly, can it be fixed?
    Try disabling Smart Lock. Go to Settings > Security > More security settings > Trust Agents > Toggle OFF "Smart Lock (Google)" > Restart your phone. Your fingerprint manger should show up now. If it is still missing, you may try a software repair using Xperia Companion. If the issue returns after a short while even after a software repair, you may need a replacement of the fingerprint sensor hardware.


    Edit:
    När jag startade om telefonen så hände ingenting men efter att ha stängt av den och låtit den vara avstängd i fem minuter så vaknade fingersensorn igen. Men det är nog bara tillfälligt tyvärr. Det är nog dags att ge upp på Sony även om jag gillar telefonen annars.

    Verkar överlag som att fingersensorn fungerar igen varje gång man stänger av telefonen och låter den vara avstängd ett par minuter. Ser inget mönster till att den stänger av sig, har alltid telefonen på laddning till 90% när jag sover, ibland funkar fingersensorn på morgonen, ibland inte.
     
    Last edited: 18 mar 2024