Finns det automatisk inställning av klockan i android? Hur fungerar den?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 22 maj 2015.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Hej

    Är i ett läge där en bild som tagits med min S4 mini kan komma att utgöra viktigt bevismaterial i en eventuell rättegång. Filen har förstås en tidstämpel i sig. Min fråga är nu hur trovärdig denna är.

    Jag har fått intrycket att klockan synkar sig automatiskt mot nätet. Stämmer detta? Hur tillförlitlig är i så fall denna synkronisering?

    Tacksam för svar
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det finns inga bevis på att du har haft automatisk tid och datum påslaget vid tillfället då bilden togs. Så det är ointressant hur tillförlitlig synken är.
    EXIF-data går även att ändra utan att lämna spår vilket gör tidsstämpeln meningslös.

    Har du synk mot Google+ photos påkopplad? I så fall kanske det går att se när bilden laddades upp dit och använda det som tidsstämpel för när bilden tidigast togs.

    Föregå inte eventuell rättegång utan låt det ha sin gång vilket kan ta väldigt lång tid. Se till att ta en backup på bilden.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    När det gäller juridik så är det sällan svart eller vitt utan allt är en fråga om trovärdighet. Om automatisk tid är påslaget som standard i OS:et och klockslaget är rimligt så finner domstolen förmodligen stämpeln ganska trovärdig. Särskilt som jag själv inte har något att vinna på att ändra den, vilket är fallet här.

    Frågan är alltså hur inställningarna ser ut som standard och hur tillförlitliga de i så fall är.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Visst är det så att det handlar om trovärdighet. Då kvittar det egentligen med teknikaliteterna. Antingen så tror de på att bilden är tagen då den är tagen eller så gör de inte det. Det är inte upp till dig att avgöra bevisvärdet utan som sagt domstolen. Du behöver inte gräva något djupare i frågan.

    Det är påslaget som standard och är ganska tillförlitligt. Jag har haft en hel del strul med automatisk tid, men om det fungerar så fungerar det.
     
    Kate gillar detta.