1. Se till att göra en backup i recoveryläget, då får du en fullständig kopia av systemet så att du kan gå tillbaka igen om du inte är nöjd. Om du vill testa olika rommar och isntallerar och vill kunna gå tillbaka till någon av dessa senare så gör du samma sak, du kan ha många backuper kvar, enda nackdelen med det är att det kan ta lite plats. Beroende på version av recovery tar backuperna olika stor plats och det kan gå att lägga även på externt sd-kort.
2 och 3. ingen aning, misstänker att det kan variera beroende på vilken rom du väljer.
4. Kan kanske finnas någon rom där det går, men i regel kan du glömma OTA. Om det är större förändringar kan man behöva göra en "full wipe", dvs formattera /cache, /data och /system-partitionerna innan man uppdaterar, detta måste också göras vid byte mellan olika rommar. Backup är nödvändigt om du vill behålla inställningar till program, SMS, samtalsloggar, bokmärken osv. Det finns några olika backupprogram, många trivs med Titanium backup, men själv kör jag My backup pro. TB tar fullständigare backup på allt, men jag har vant mej vid MBP så jag trivs bättre med den.
Vid mindre uppdateringar räcker det i regel att tömma cache och dalvik, ofta sker det automatiskt via installationen. I detta fall finns alla program, inställningar mm kvar, däremot så kan en del temaändringar behöva installeras om, tex om man (som jag) har röd klocka, röda notifieringsikoner, annan batteriikon mm.
5. Vet inte om det gäller samtliga, men dom flesta rommar installeras genom att man laddar hem en zip-fil och flashar via recovery. Samma sak för många teman och moddar. För att underlätta finns det tex touch recovery (så man slipper joxa med volymknapparna) och det finns CWM och ROM-manager som underlättar. Tror att det kan gå att flasha en del via mobile odin oxå, men har ingen erfarenhet av den.
Last edited: 12 sept 2012