Fråga: Finns det någon PC-laptop med likvärdig trackpad som Mac?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Droid55, 21 feb 2019.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag antar att många snabbt kommer att svara nej, och jag tror er. Dock undrar jag om det finns PC-laptops som ändå har lite bättre trackpads än genomsnittet? Det måste väl finnas någon skillnad, är den stor eller liten?

    När jag googlar får jag fram att de laptops som använder Microsoft Precision är bättre. Inte lika bra som nya Macs men de skulle ändå stå sig bra mot t.ex. äldre Macs? Eftersom jag kommer från en äldre Mac (sent 2012) kanske jag skulle godkänna en sådan trackpad?

    Någon som har någon erfarenhet? Ogillar verkligen att använda en mus med en laptop.
     
    paulreedsmith gillar detta.
  2. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Ja det finns massa. Precision är mjukvara så du kan använda det på många äldre datorer som officiellt inte har det. Funkar hur bra som helt, och har mer inställningar än vad Macen har så på några sätt kan dom faktiskt vara bättre. Zoom i Chrome är t.ex mer responsiv i Windows än på Mac. Surface Laptop har riktigt bra plattor. Surface Book ännu bättre. Matebook pro X. XPS har bra plattor men på 13 modellen är plattan allt för liten och klicket är väldigt djupt. Force touch finns tyvärr inte men om du kommer från 2012-modellen så kommer du inte sakna det. Sen tycker jag inte att de äldre plattorn var sämre än de nya. Gillade storleken och motståndet bättre på min Late 2013 Macbook Pro än vad jag gillar de nya.
     
    bernard gillar detta.
  3. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 329
    Mottagna gillanden:
    454
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad air 4th Gen
    Ingen PC-laptop har en trackpad som är i närheten av Macbooks trackpad. Dom flesta är MINST 10år efter på det området. Tycker verkligen det är pinsamt hur dom kan släppa datorer med så kass trackpad
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    När man glömmer sin egen tråd...

    Jag tvivlar på att Precision mjukvara räcker för en bra surfplatta. Hade nyss HP Pavilion (som visserligen inte är en premium laptop) och där kände jag direkt att jag behövde en mus.

    Ska försöka testa Matebook Pro X och XPS 15 om jag hittar de i butik.

    Hör så olika åsikter om detta. Hittills inte övertygad förrän jag har upplevt det själv.

    10 år efter kan alltså betyda att en PC-laptop kanske kan vara jämförbar med en MBP från 2012? För den hade ju inte Force Touch, vet inte när det kom ens, 2015?
     
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    De äldre macbooks hade inte mycket bättre trackpads förr heller. Det är på senare tid de blivit mycket bättre
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Håller inte med. Det var en stor wow-upplevelse när jag köpte min MBP från 2012. Kanske att bättre PC-laptops kan konkurrera idag dock (med deras äldre trackpads)? Återstår att se.

    Edit: Menar inte att de inte har blivit mycket bättre, bara att de var överlägsna redan då.
     
    Last edited by a moderator: 20 mar 2019
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Nyligen testat HP Pavilion och jag kände direkt att jag behövde komplettera med en mus. Nu var det ingen high-end dator, prismässigt, så kanske därför? Det var dock inget fel på specifikationerna på pappret.
     
    bernard gillar detta.
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Köper du en pc laptop för samma pris som en Macbook kostar så är jag övertygad om att trackpaden är likvärdig. Går inte att jämföra med en billig HP Pavilion.
     
    night77, jnsson, katho och 1 annan gillar detta.
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag hoppas att ni har rätt, måste testa själv för att kunna uttala mig. Jag har ju "fördelen" att jag inte har testat Apples senaste trackpads som jag förstår är ännu bättre. Jag var dock mer än nöjd med deras gamla, så om finns det en motsvarighet på PC-sidan lär jag bli nöjd och inte behöva sträcka mig efter en mus.
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Meeen, skulle inte du låta Inet bygga en stationär burk? o_O
     
    jnsson gillar detta.
  11. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Min Air är 5 1/2 år gammal och jag har då aldrig rört vid någon annan musplatta som ens går att börja jämföra med

    Men visst, det kanske finns, på en enstaka produkt, någonstans, medans Apple har det på alla modeller


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
     
  12. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Har alltid föredragit att använda mus, men sedan jag skaffade min Matebook X Pro föredrar jag trackpaden. Tvivlar på att den är mac-bra dock...
     
    Droid55 gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är ju ändå ett bra omdöme, att du föredrar trackpaden. Jag föredrog mus tills jag fick min MBP. Sen dess har jag inte rört en mus förrän jag fick låna pappas budgetlaptop.

    Vad tycker du om MateBook X Pro i övrigt? Testade att skriva på den och XPS 13 och jag skrev betydligt mer fel på XPS 13. Dock vet jag att XPS 15 har lite bättre tangetbordslayout t.ex. inte pgup och pgdn precis ovanför pilarna...
     
    Last edited by a moderator: 20 mar 2019
  14. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Jag gillar den. Hade uppskattat lite större upp/ner piltangenter dock. Skärmen, både upplösningen och formatet, är fantastisk.