Finns det något sätt att se när SMS skickats eller tagits emot?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lono, 25 jan 2011.

  1. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Detta är min första androidlur och jag var rätt så förvånad när jag såg att SMS-funktionen faktiskt var sämre än den på typ alla mina tidigare featurephones på en punkt. Att se när SMS skickats eller mottagits. Jag skickar rätt mkt sms utomlands(med diverse fördröjingar mellan operatörer) och är bra att veta när ett sms tagits emot. Samma sak när jag tar emot ett sms efter min lur varit avstängd, att veta när det skickades. Men såvitt jag kan förstå, så ser man bara när SMS skickats och tagits emot i den egna telefonen när man kollar leveransrapporten i Android?
    Finns det något sätt att komma åt denna infon?
     
  2. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Skall finnas under inställningar när du tar upp sms.
    Och klicka in deliver reports.
     
  3. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Fast där står det ju bara när du tagit emot smst eller när du skickade smst till mottagaren? Inte när mottagaren faktiskt tog emot smst, eller när mottagaren skickade smst.
     
  4. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Okej har inte använt den men i stock finns det begränsningar.
    Jag vet att handcent har read reports alla fall använder den inte själv.
    Men ladda ner den är gratis.
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Prova långtryck på medelandet.

    // A
     
  6. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Det funkar ju också trodde han ville ha rapporter :)
     
  7. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Haha, verkar som om alla missförstår mig eller så har jag missförstått hur leveransrapporterna funkar(men rätt säker på att jag inte gjort det).
    Leveransrapportern(i både standardappen och handcent) visar när JAG skickat ett meddelande, inte när mottagaren faktiskt tog emot det.
    Hittar inget meddelande nu när jag vet att jag skickade det och mottagaren tog emot det. Men däremot är jag helt säker på att det inte står i detaljer när någon skickat ett meddelande till mig i meddelandets detaljer. Detta har jag också alltid tidigare kunnat se. Tex när man haft telefonen avstängd och fått ett sms och man behövde veta när meddelandet skickades.
     
  8. ehnvis

    ehnvis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    1 302
    Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Gå in i inställningar i Handcent och sedan till Notifications -> Sent Notifications -> Välj valet längst ner i listan.
     
  9. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Redan varit där och pillat. :)
    Som jag sa, inte 1000% säker nu bara för det att det inte står i mina sms när mottagaren verkligen tar emot smst(det står när mitt sms skickades från min lur, inte mottogs i andra änden) men ganska säker på det är så.
    Och löser ju fortf inte problemet att se när någon skickat ett sms till mig(om jag haft luren avstängd, innan kunde jag bara gå in på detaljer och kolla när avsändaren skickade smst, antar att det stämpeln görs någonstans i sms-centralen).
     
  10. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Varför stänga av luren?
     
  11. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Vad jag har sett är Handcent skit när det kommer till leveransrapport, därför bytte jag tillbaka till SE's egna, vilket funkar bra. Den rapporterar alltså när meddelandet kommer fram och inte bara när det har skickats :)
     
  12. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Verkar bara vara SE som faktiskt lyckas med en riktig leveransrapport
    hade det på min samsung men den sparade en leveransrapport som en separat post, bra där
     
  13. Bogus

    Bogus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Leveransrapporterna visar när mottagaren har tagit emot det.
     
  14. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Öh? För att man inte vill bli störd, man är på ett område där man inte får ha radio på, man är på ett område där det inte finns täckning osv osv.

    Ah, menar du att det är olika mellan olika tillverkare och inte samma för alla androidlurar? För är just SE-lurar jag haft senaste åren och de har alltid haft fullständiga detaljer på sms(när det skickats och tagits emot på andra änden). Du menar att du får fullständiga detaljer på SEs androidlurar när du kör SEs eget smsprog?
    Jag har testat(bad en kompis stänga av luren en timme) både handcents leveransrapporter och androids vanilla(kör blade, så den kör mer eller mindre vanilla android) och i leveransrapporten står det bara när JAG skickade smst, inte när det kom fram.

    Som sagt, det gör den inte. Inte i min lur i varje fall. Vad har du för telefon?

    Lite lustigt att trots allt gnäll(själv skyldig till det) om SEs sega uppdateringar, så kanske de tillför en hel del grejer som är bra till android som man inte tänker på.

    Någon som vet om det finns någon app som kan rota fram denna infon? Datan finns ju där, men verkar bara som om det är android som inte bryr sig om att ta hand om den.
     
  15. HydraGel

    HydraGel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag får inga fullständiga detaljer med min X10 mini pro i alla fall.

    Om jag skickar ett sms till en mobil som är t.ex. avstängd så står klockslaget i konversationsrutan för när jag skickade meddelandet, inte när den andra slog på mobilen och fick det. Ett "avbockningstecken" kommer dock upp i konversationsrutan när meddelandet mottagits, så det är väl min "leveransrapport".

    Likadant när jag får sms om min mobil varit avstängd. Klockslaget står för när jag fick sms:et och inte för när det egentligen skickades.

    Vart hittar jag den infon någonstans?
     
    Last edited: 27 jan 2011
  16. Richi

    Richi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    När du öppna upp Handcent så välj: meny>Mer>Leveransrapport där får du en lång lista på alla sms när den har skickas och när den kom fram. <<Detta krävs att du har leveransrapport aktiverat.

    För annars i Handcent i samtals "dialogen" så för man bara reda på när den är skickad från mobilen.
     
    Last edited: 27 jan 2011
  17. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Är du verkligen säker på det? Jag skickade just ett sms till en polare jag bad stänga av telefonen i 10min. Tiden som står i den listan är när jag skickade, inte när det kom fram. Start och end time verkar vara när smst tagits emot av din egen operatör(den är längre för längre sms, om du skickar ett meddelande som bara består av ett sms så tar den bara några sekunder).