fixa buggar i sin egen telefon

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av error, 8 jul 2009.

  1. error

    error Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Lite nyfiken på Android som plattform och jag har lite frågor om utveckling.
    Ställer jag frågor av FAQ-karaktär, peka mig gärna på nyttiga länkar där jag kan läsa mer.

    Men det jag undrar i princip är hur öppen Android-plattformen egentligen är?

    Det går ju att ladda ned källkoden från source.android.com - hur stort är steget därifrån till att själv fixa buggar i plattformen, bygga sig en firmware, ladda upp till telefonen och sedan köra? Är detta scenario endast rimligt för utvecklarversionen/G1?

    Hur är det med annan hårdvara, t.ex. HTC Magic? Kan man bygga sin egen firmware till den? Innehåller default-firmwaren till Magic någonting vitalt man går miste om, om man laddar upp en egenhackad firmware? Closed-source drivers?

    Det jag i princip undrar är om jag kan fixa buggar i min telefon på egen hand. Exempel - jag läste någonstans att kalenderapplikationen i HTC Magic inte visade veckonummer. Oavsett om detta stämmer eller inte - det jag undrar är hur svårt det är att fixa enklare buggar av denna typ (om vi antar att jag både besitter programmeringskunskaper, samt har tid).
     
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det verkar vara problem att bygga en egen kärna från sourcen på den nordiska HTC Magic. Tror det ska fungera på Vodafone-varianten dock. Måste ju vara rootad för att kunna installera den dock.
     
  3. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Det beror lite på vilket OS du kör och vilken utvecklingsmiljö du använder. Android har en SDK som innehåller publika saker, och sedan finns hela Androidkällkoden, och där använder man sig av saker som inte finns i publika SDK:n.

    Jag tankade t.ex ned hela källkoden för Android, plockade ut Home/Application launcher och försökte kompilera det med SDK:n för att kunna få in det i emulatorn. Det gick inte. Jag fick skriva om koden så att den enbart använde publika API:t. När jag hade gjort det så lyckades jag med konststycket att av misstag installera min skakiga Home/application launcher i min riktiga telefon som för tillfället var kopplat via USB. (Valde helt enkelt fel target när jag valde debug).

    Om man har linux är det ovan rätt smidigt (om man skall tro på dokumentationen). Om man kör windows som jag gör så blir det struligare att hämta hem Androidkällkoden.

    Vad det gäller ditt specifika fall, kalendern, så är frågan hur du skall lösa det. I Google Calendar på webben brukar man välja att visa en custom kalender som heter något i stil med veckonummer. Om man gör det så ser man veckonummer som poster i kalendern (även i telefonen)

    Något som däremot hade varit bättre är att kunna välja att veckan skall starta på måndag. Vet att det just nu finns en buggrapport på att man inte kan göra det.