Fixa trasig skärm

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av polarhund, 4 jan 2012.

  1. polarhund

    polarhund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Köpte en Xperia Mini till sambon i julklapp, men jag lyckades tappa den när jag skulle fota henne och dottern på nyårsafton. Givetvis så spräcktes skärmen när den åkte i backen. Eftersom jag haft iPhones sen den första kom för några år sen och aldrig lyckats sabba dom skärmarna, dessutom så har min två-åriga dotter tagit över den första iPhonen utan att den rykt, så jag tänkte att en drulle försäkring bara skulle vara onödig... Gissa om man ångrar sig nu :o

    Hur som helst så har jag lyckats komma över en PDF från Sony Ericsson med inbäddade filmer som visar isärtaging/samt ihopsättning av Xperia Mini'n så att byta digitizern känns inte som ett oöverstigligt problem. Jag kom även över en service manual till Mini Pro'n och den verkar vara lite meckigare att plocka isär.

    Men när jag försöker hitta en ny digitizer på Ebay så går jag bet :mad: finns bara till Mini Pro'n där. Däremot så hittade jag en digitizer på denna site som jag knappt kan hitta nån info om: Gogotoshop.com. Så vad tror den samlade expertisen här, är det värt att beställa en ny digitizer från dom eller finns den att köpa någon annan stans?

    För övrigt måste jag säga att Mini'n på det stora hela är en väldigt trevlig överraskning. Kul att testa hur Android funkar jmf iOS och se hur SE gjort det såpass användarvänligt med en ganska liten skärm.

    Mvh Jesper
     
  2. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Dom här förespråkar jag
    Sony Ericsson Xperia mini LCD-Display

    430 spänn för en original skärm och dom skickar den samma dag.

    Eller är det glaset som gått sönder? eller är det skärmen?
     
    Last edited: 5 jan 2012
  3. polarhund

    polarhund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oj då, jag uttryckte mig kanske lite otydligt. Det är glaset, dvs digitizern som gått sönder. Displayen lever och mår väl.

    Mvh Jesper
     
  4. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det låter ganska hemskt..
     
  5. peter_xperiaminipro

    peter_xperiaminipro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kan du dela med dig av servicemanualen?

    Hej,

    jag råkade ut för samma sak på min xperia mini pro. Du skrev att du fått tag på en servicemanual till den. Är det något du kan dela med dig av?

    Tack för hjälpen!
    Peter
     
  6. vurna

    vurna Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag har råkat ut för ungefär samma olycka som trådskaparen polarhund. Jag tappade min Xperia mini i marken så att glaset sprack.

    Det går att använda telefon dock börjar telefonen göra lite som den självvill efter en stund speciellt när man drar över det hörnet där glaset är sprucket.

    Ni nämner digitizer, glas och display. Vad är det för skillnad? Jag tänkte nämligen byta själv. När jag tittar rakt ner på telefonen så är "glaset" sprucket. Vilken del bör jag byta då, är det fronten som skall bytas?

    Ser att byta front och digitizer går på ungefär lika mycket som att köpa en helt ny telefon.

    Service manualen jag tittar i är denna:
    http://www.scribd.com/doc/87892838/Sony-Ericsson-Xperia-mini-ST15i-service-manual