Fjärrstyrning och konflikter mellan ljudappar

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Joje, 13 apr 2019.

  1. Joje

    Joje Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har ett återkommande problem som jag haft med alla smartphones jag haft, iPhone såväl som Android, och alla olika hörlurar. Jag har googlat detta flera gånger men min google-fu är för svag och jag har aldrig hittat svar på min fråga.

    På min telefon har jag flera olika "ljudappar", dvs appar som spelar upp olika former av ljud. Jag har Spotify för musik, Smart AudioBook för ljudböcker, Podcast Republic för podcasts, ja, ni förstår. När jag pausar via någon typ av fjärrkontroll, t.ex. på ett par hörlurar, trådade så väl som via blåtand, så kan jag nästan garantera att om jag inte fortsätter uppspelningen inom någon minut så kommer någon annan app börja spela när jag skickar "play"-signalen. Vilken app som börjar spela varierar, men jag skulle gissa att det i ca 80 % av fallen är Spotify, samtidigt som det är den app som jag avsiktligt startar mest sällan (vilket har gjort att jag, sannolikt apofeniskt, börjat filosofera över om det finns någon prioritetslista för ljudappar där en app som går i "vila" automatiskt flyttas till botten varför Spotify, som oftast är i vila, bubblar upp till toppen).

    I mitt huvud (utbildad datavetare med forskarexamen, dock med i princip ingen erfarenhet av systemprogrammering) känns det som att det inte borde vara så svårt för ett OS att helt enkelt hålla koll på vilken app som senast använde "ljudoutputporten", eller vad man man nu kallar den systemresursen, och skicka en signal som kommer från ett par hörlurar till den appen. Uppenbarligen är det dock inte alls så enkelt som jag tänker att det borde vara vilket har gjort mig nyfiken på hur det hela egentligen fungerar. Kan någon förklara för mig varför detta är ett så svårt problem att lösa, alternativt om det bara jag och mitt tekniknegativa fält (maskiner hatar mig och går sönder bara jag tittar på dem) som har det här problemet?

    Eftersom detta är ett problem jag haft med flera telefoner och olika hörlurar, spelar det nog ingen roll men för säkerhets skull: Jag har just nu en Huawei P20 Pro med Android 9 (EMUI 9.0.0) och hörlurarna jag använder är Sony WH-1000XM2.