Flash i FroYo - prestanda på SGS?

Diskussion i 'Galaxy S' startad av sparriskrigaren, 12 okt 2010.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Provade precis bonde söker fru på WLAN. Vart omöjligt att titta, laggade enormt :(

2. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Okej, samma som för mig då..
    Kan inte nu som det fungerar bra för gå in på tv4play och testa just Bonde söker fru. vet inte varför men jag tvivlar fortfarande lite ( bara för det funkar dåligt för mig)

3. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

4. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    funkar betydligt bättre.

Det finns fortfarande nån form av små lagg, men nu kan jag acceptera funktionen iaf

5. pobin

pobin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    404
    Telefon:
    Nothing Phone & Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Nothing Phone & Pixel
    Håller med, nu gick det faktiskt att se ett avsnitt, även om det inte var helt laggfritt..
    Bör inte alla ha det här problemet?
    Synd att det inte gick att öppna i popupfönster då, om jag fattade dig rätt.

6. sparriskrigaren

sparriskrigaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    110

MINA ENHETER

Påverkas prestandan och tittbarheten för dessa olika web-TV:s alls av lagfixar?

7. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Jag gissar att telefonen, precis som jag, har synpunkter på att överhuvudtaget titta på "Bonde söker fru". ;)

OnT: De flashklipp jag har testat har hackat duktigt. Ska experimentera mera.

8. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I vissa fall kan det nog hacka för att telefonen segar, men generellt verkar det som att problemen uppstår på andra telefoner än SGS också.
    Då det precis som med TV3 och TV4 fungerar utan den inbäddade sidan verkar det helt enkelt som telefonen inte pallar en massa JS kombinerat med video som inte är optimerad för mobiler.

En snabb koll på TV4 visar att de har 34 setTimouts i sitt javascript, och kollar jag CPU på min desktop drar den ofta drygt 2% CPU (8% av en 3GHz kärna) även om videon inte spelar.
    Som jämförelse, kör jag videon separat drar den 6%, så 2% för en sida som i princip inte ser ut att göra något annat än att visa lite tumnaglar och länkar är riktigt illa.
    Om man skulle anta att 1GHz är likvärdig på min SGS och desktop innebär det att då videon i sig drar 24% av en 3GHz kärna drar den 72% av en 1 GHz kärna. Då videon med JS på sidan istället drar 32% av en 3GHz kärna ser man att det då blir farligt nära gränsen av vad en 1GHz kärna kan klara av.

9. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nej, för mig funkar inte pop-up knappen som TV4 har ens på Chrome på min desktop, och inte heller på webbläsaren i mobilen.

Vad man kan göra är att kolla video id't efter att ha öppnat den vanliga sidan.
    Sedan kan man öppna ett bokmärke till http://embed.tv4.se/tv4play/v0/popout.html?vid= och sedan lägga till "vid" värdet från originalsidan.

En annan sak att tänka på är att man inte får äkta fullscreen om man dubbelklickar på videon. Finns det en fullscreen knapp på spelaren kan det spela upp bättre om man använder den istället.

10. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Ja, samt att antagandet att mobilprocessorn är likvärdig desktop-processorn vid lika klockfrekvens inte är korrekt, vilket förskjuter ratiot än mer.

11. Psilion

Psilion Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Precis, förmodligen kan en icke optimerad video dra mer än 72% på en Hummingbird, så då blir den extra kraften som behövs till JS lätt droppen som får bägaren att rinna över.

Hursomhelst, det går utmärkt att få Flash att spela upp video i bra kvalitet på mobiler utan mycket ansträngning. Tyvärr verkar det som att många tv-sidor inte är intresserade att optimera för mobil. Ibland blockerar man t.o.m. mobiler.
    Det verkar som att det ibland krävs en separat licens för att få tillhandahålla material till mobiler, så problemet har nog mest att göra med mediabolagens inställning snarare är tekniska begränsningar.