Guide: Flasha din Nexus 4 med Nexus Root Toolkit

Diskussion i 'Nexus 4 - ROM-filer och utveckling' startad av Pexer, 3 jan 2013.

  1. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Finns lite olika beskrivningar på hur man låser upp/rootar och flashar sin Nexus 4:a.
    Hittar dock ingen komplett och framförallt på svenska. Så här kommer min beskrivning, hoppas den kan hjälpa någon.

    Innan man ger sig på detta:
    Denna beskrivning är baserad på mina erfarenheter med att roota N4, N7 och Galaxy Tab 10.1 men jag påstår inte att detta är den enda eller rätta.
    Du gör ALLTID liknande ingrepp på egen risk, Det finns en risk, om ändå liten, att din telefon förvandlas till världens dyraste tegelsten. Jag tar inga som helst ansvar för resultatet av detta.
    Än en gång: Du gör det på egen risk och är du osäker ska du sluta läs här! (ungefär som ”Tryck inte på den röda knappen”, eller hur???) :innocent:

    Så varför rootar/flashar man?
    Enkla svaret är att man är en entusiast och gillar teknik.
    Rootning möjliggör för program att utföra olika saker som normalt inte är tillåtet. Tex ändra saker i operativet/maskinvaran.
    Flashning av OS:et handlar mer om att komma åt funktioner som inte finns i Stock OS (fabriksversionen av operativet).
    Oavsett vad andra säger anser jag att såväl Rootning som Flashning minskar säkerheten på din enhet.
    Appar och framförallt du själv kan utföra saker som inte är möjligt med Stock.
    På N4:an är redan operativet slimmat och man får uppdateringar ganska snabbt, så det praktiska med att roota handlar mer om suboptimering och få lite bättre batteritid och lite andra funktioner.
    Det finns dock mer anpassade ROMs med ännu mer anpassningar och addons, men i min mening är vitsen med N4:an att den är just ”Vanilla”, dvs ren från detta.
    Jag förespråkar därför CyanogenMod om man ska flasha och det är också det jag täcker i exemplet nedan.

    HJÄLP! Jag kan inte läsa!
    Edit: En video som täcker det mesta av processen nedan finns här...

    Så vad behöver jag?
    - En laddad Nexus 4
    - USB-Kabel
    - Nexus Root Toolkit - Denna använder vi för att ta backup av vår telefon, låsa upp och roota den samt överföra och flasha ROMs. Den utgör egentligen bara ett gränssnitt för kommandona "adb", "fastboot" etc som de hårda grabbarna (inte jag...) använder :cool:
    Versionen jag använt är från Wugfresh och heter 1.6.2 från http://www.wugfresh.com/nrt/
    - En stabil ROM – Kärnan och operativsystemen - Tex CyanogenMod 10.1
    Jag har använt cm-10.1-20130102-NIGHTLY-mako från http://goo.im/devs/cm/mako/nightly (OBS! Detta är för N4, inget annat!)
    Tänk på att det inte är alltid nya builds är stabila! För någon release sedan saknades tex docken….
    - Google Apps
    Jag har använt 20121212 från goo.im från http://goo.im/gapps

    Here we go! :teeth:

    Aktivera USB-felsökning
    På din Nexus: Gå in i ”Inställningar” -> ”Om telefonen”
    Klicka 7 gånger på ”Version”, det kommer stå ”Du är nu utvecklare” om du gjort rätt.
    Klicka dig tillbaka till ”Inställningar” och sedan ”Utvecklaralternativ”.
    Aktivera ”USB-felsökning”
    Klart!

    Installera Nexus Root Toolkit och rätt drivrutiner på din PC
    Notera vilken sökväg du installerar NRT till, nu behöver den i nästa steg!
    Koppla nu telefonen till din PC med USB
    Efter ett tag kommer drivrutinerna installerats, förutom en som du måste installera själv:
    Windows 7: Högerklicka på ”Dator” -> ”Hantera” -> ”Enhetshanteraren”
    Det ska nu finnas en ”Nexus 4” med ett gult utropstecken, högerklicka på denna och välj ”Updatera drivrutin”
    Klicka ”Välj Drivrutinsprogramvara som redan finns på denna dator” och ange den sökväg du installerade NRT till samt sökväg till drivarna som NRT installerat.
    (Tex I mitt fall “C:\Program Files (x86)\WugFresh Development\data\Drivers\RAW_Drivers)
    Acceptera att drivrutinen installeras trots att den inte signerats
    Windows XP: Kom igen! Köp en ny dator!!!
    Windows 8: Eftersom 8:an inte tillåter installation av osignerade drivare ”out of the box” behöver du troligen aktivera detta genom att trycka F8 innan Windows 8 startar och välja ”Unsigned drivers mode” (Har ej provat detta!!!)
    Mac: Köp en iPhone, eller ännu bättre: En PC.

    Backup, backup, backup….
    Starta ”Nexus Root Toolkit” från Startmenyn, välj din telefon och version, låt NRT uppdateras
    Om allt gått vägen så ska du nu se Programmet med alla dess funktioner.
    Klicka på ”Backup…” och följ programmets instruktioner för att backa upp….
    1. ”Backup All App’s - Create Android Backup File” och följ anvinsingarna (Jag kryssade inte i ”System apps” resp ”System data” eftersom det inte rekomenderas när man byter till annan ROM)
    2. ”Backup Virtual SD card – Backup data/media” och följ anvisningarna (Detta missade jag första gången och tappade alla foton etc, he he….)
    3. ”Backup SMS”
    4. ”Backup Call logs”

    Join the Dark Side - Lås upp Bootloadern!
    Detta gör vi för att kunna boota temporära ROMs så vi kan roota och flasha.
    OBS! DETTA KOMMER RADERA/ÅTERSTÄLLA DIN TELEFON OCH UNGEFÄR HÄR TRÄDER DU IN GRÅZONEN DÄR GARANTIN KANSKE INTE GÄLLER LÄNGRE!
    I NRT: Klicka på ”Unlock” och följ instruktionerna…. Simple as that.
    (När du kommer till frågan på telefonen om du vill låsa upp bootloadern så navigerar du med volymknapparna och bekräftar med Power)
    Gå sedan igenom den första setupen (tryck bara ”ok”, ”Nästa”, ”ok” osv….
    Upprepa proceduren med att aktivera USB felsökning innan du fortsätter.

    Go Wild ’n’ Crazy – Roota och flasha Custom Recovery!
    Vi rootar luren för att kunna utföra kommandon som normalt inte tillåts samt kunna flasha ROMs till den via tex TWRP.
    I NRT: Under ”Root” – Kryssa i ”And also Flash Custom Recovery”, Klicka sedan “Root”
    Följ på nytt anvisningarna, när programmet vill ladda ner filer tillåter du detta.
    Jag stötte på patrull när jag följde anvisningen för Busy Box, lyckades dock installera om den från Play Store och då vart allt frid och fröjd.
    När du sedan startar ”Busy Box” kommer den att fråga om Root behörighet, vilket du ska acceptera, klicka sedan ”Install”.

    Flash this sucker!
    Hittills har vi kört ”fabriksprogramvara” vad gäller kärna och OS. Det är nu vi kommer att leka med döden och läsa på CyanogenMod.
    För över de filer du vill flasha (tex CM och Gapps), jag brukar lägga dessa i internminnet och i ”Download” katalogen.
    Starta nu om telefonen i Recoveryläget:
    Koppla bort telefonen från PCn och Stäng av telefonen helt.
    Håll in ”Power” samt bägge volymknapparna tills ”Start” visas. Släpp knapparna.
    Klicka Volym Ner tills ”Recovery mode” visas och bekräfta med ”Power”
    (Om du nu gjort rätt så ska TWRP startas, om inte så har du troligen missat att kryssa i ”Custom Recovery” när du låste upp och du behöver upprepa det steget)
    I TWRP: börja med ”Wipe” -> ”Factory Reset”
    Gå sedan till huvudmenyn med husknappen, och klicka ”Install”
    Börja med att lägga till CM-filen (OS:et) och därefter Gapps genom ”Add more Zips”
    Klicka sedan ”Swipe to Confirm flash”
    När den flashat klart klickar du på ”Wipe cache/dalvik”
    Därefter ”Back” och slutligen ”Reboot System”
    Klappa dig själv på axeln, du har nu frihet i form av en upplåst, rootad och flashad Nexus 4:a!

    Problem?
    Det vanligaste problemet är nog att man missar steg i anvisningarna och tex missar installera rätt drivare eller inte ger appar Root behörighet i tid
    Ytterligare ett vanligt fel är att man missar Factory Reset i TWRP.

    Dags för en återställare!
    Efter att du gått igenom första konfigurationen av telefonen, ställt in Wifi och Google konto mm, så upptäckte jag att man ska vänta innan man genomför restore av sina Appar och data.
    Låt alla dina appar först installeras och uppdateras innan du genomför Restoren på motsvarande sett som du gjorde backupen genom NRT. Kom ihåg att aktivera Utvecklaralternativ innan.
    Det mesta blir faktiskt återställt, det enda jag inte fick med var Widgets och Exchange Sync.

    Hålla sig uppdaterad
    From nu behöver du egentligen ingen PC för att flasha Roms. Du kan ladda ner direkt till din Nexus och flasha genom att boota om i Recovery läge (Power->”Reboot”->”Recovery”)
    CyanogenMod har dessutom en inbyggd funktion under inställningar > om telefonen för att kolla efter uppdateringar.
    För att underlätta att söka, ladda ner och flasha nya versioner kan man använda ”GooManager” från Playstore. Den kan söka både efter rom och gapps uppdateringar.
    Ytterligare ett alternativ som jag nästan uteslutande använt på sistone är CyanDelta som både söker efter uppdateringar samt laddar mer och flashar via twrp.

    För den som vill ha mera:
    CM har en stabil kärna och den fungerar bra, men den som vill Tweaka mer kan installera tex Franco Kernel. Jag har själv valt att köpa appen Franco Updater för att underlätta, men det går även att flasha zip:en genom tex TWRP.

    Hoppas denna ”HowTo” hjälper någon därute, vill ännu en gång bara skriva att alla steg ovanför görs på eget initiativ och eget ansvar. Jag (eller för den delen någon annan heller) tar INGET som helst ansvar för om något går fel och din telefon exploderar i en Supernova pga av detta. Du har dig själv att klandra om det händer.

    Lycka till! :D

    PS: Jag tar mig friheten att ändra i denna post allteftersom jag vill komplettera/ändra saker i anvisningarna. Ber er därför att inte citera denna text.
     
    Last edited: 18 jan 2013
    infexis, jostansjo_, swiftier och 14 andra gillar detta.
  2. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Mycket uppskattat att du har haft tid att skriva en guide! Toppen!!!!
     
  3. Fisner

    Fisner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  4. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

  5. Fisner

    Fisner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var helt uppe i att roota N4:an när jag skrev märkte jag efteråt.
    Länken till guiden jag posta ovan funka för mig :)

    Tack för en bra guide :)
     
  6. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Har tidigare kört galaxy s3 och htc one x med root. Kört wp8 2 månader nu och spyr åt tiles. I skrivande stund har jag postorder beställt en nexus 4 och tänker roota det första jag gör. Hälsar mig välkommen till er värld :)
     
    Exxpert gillar detta.
  7. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Last edited: 17 mar 2013
  8. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Detta är en mycket välskriven guide så jag bad en moderator sätta klister på den så att den alltid kan förbli högst upp så att den syns :) Tack för en bra och enkel guide som förmodligen kommer hjälpa/har hjälpt många :)
     
  9. eriksson90

    eriksson90 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2011
    Inlägg:
    511
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Hur ska jag göra för att kunna flasha in en kernel? Måste man låsa upp boatloader först för att kunna roota med Nexus tool kit?

    Och vad är boatloader?

    Hur ska jag gå till väga om jag bara vill flasha in franco kernel? Måste man radera all data för upplåsning av boatloader?
    Ska jag göra det manuellt och flasha in kerneln för sig eller köpa franco kernel appen?

    Vore schysst om nån kunde hjälpa mig och jag vill göra detta på enklast möjliga vis.

    Jag vill helst av allt slippa radera allt på telefonen bara för att dra in en kernel, nån rom ska jag inte i med.

    Tänkte göra detta ikväll, har laddat ner tool kittet samt senaste franco kernel och stock kernel om de går åt skogen.

    Tacksam för svar! :)


    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  10. B3astie

    B3astie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Telefon 2:
    Nexus 5
    ROM:
    CM 13
    Platta:
    Samsung galaxy tab 10.1
    ROM:
    CM 10.1
    Måste jag radera all data för att kunna roota telefonen, alltså kan jag inte bara välja root måste jag välja att låsa upp bootloader också? Hade för mig att jag inte behövde det på min gamla optimus 2x, använde SuperOneClick då. Finns inte det till Nexus 4?
     
  11. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Verkar gå med motochopper.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2228613

    "Does motochopper work on nexus 4?"

    "by the time I noticed your tweet I'd already formatted userdata. Anywho, worked, I did forget to relock, so doing that now."

    https://twitter.com/TeamAndIRC/status/323690008265490432
     
    Last edited: 19 maj 2013
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu använde jag visserligen mskip:s toolkit och CWM istället för det du skrivit men jag ville ändå slänga in ett tack! Jag hade inte gjort det utan att du hade visat hur enkelt det faktiskt verkade vara.
     
  13. 4official

    4official Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag försökte roota min N4 med videon som du la upp upp på ditt inlägg och allt gick bra med stegen fast jag saknar fortfarande root behörigheterna? tryckte på busybox och SU men det står att jag inte är rootad? har senaste 4.3

    Hjälp?
     
  14. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Problem efter flashat stock 4.3 i NRT.
    Jag har bara ca 6GB totalt utrymme. Det känns som att Partitions tabellen är fel. Det känns som att utrymmet partionerat och sedan syns den inte.
    Har försökt formatera systemet, och rensat allt och flashat om i nrt.
    Några tips?



    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
     
  15. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2033692
     
    Terrawatt gillar detta.
  16. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    mmm såg denna tutorial för sent.

    RED LIGHT OF DEATH


    Jag han dra ned en app som meckade med partitioner. Vilket jag inte skulle ha gjort. Nu så är något raderat. Säkert startpartitionen. Nu svarar inte mobilen utan lampan lyser rött lite kort. Den är säkert hardbricked. Den enda lösningen på detta är nog att försöka komma åt lagringen och tvinga flashning på något sätt. Men det går nog fan inte med NRT. Då måste man vara i fastboot läge.

    Aja.. kan förlänga på tre idag (minst 6 månader innan) och phonehouse i dec (3 månader innan)
    Det blir nog en nexus 5. Kanske tom kör en samsung då jag gillar ODIN.

    Hej då nexus 4. Tack för dessa 8 månader
     
  17. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Om du kan komma in i download-läge så kan du fixa telefonen.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2347060
     
    Terrawatt gillar detta.
  18. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Tack för tipset. Men jag kan inte hamna i download läge. Den är död. Vet att den var fullladdad innan jag lekte med partitionerna.


    Den är så pass död att jag knappt tror att service center kommer kolla om den är rootad eller inte. Tror ni det finns någon chans att den blir utbyttbar på garantin eller är det kört? :)

    Lite kul är detta. Nu har jag lärt mig vad jag inte ska göra till nästa gång.

    Har en gammal Incredible S som jag kör en månad innan jag förlänger på phonehouse :) Lite skoj är det att leka med gamla lurar. Ska nog roota den snart :P
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vad är det snabbaste och enklaste sättet att få telefonen totalt original? Vill ju uppdatera till Kitkat så snart det går :-)

    Har för mig att mrskips kan det men sitter på jobbet och kan inte riktigt kolla...

    Skickat från min Nexus 4
     
  20. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Går med Nexus root toolkit från första inlägget.

    http://www.wugfresh.com/nrt/
     
    Dirk Diggler gillar detta.