Flasha ROM fungerar bara ibland

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av adsa, 19 feb 2011.

1. adsa

adsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej alla, har försökt söka överallt om dethär men inte hittat något så jag vänder mig till er!

Jag har ett problem, när jag ska flasha ROMs är det bara en ROM som fungerar! När jag installerar Oxygen fungerar det fint, kommer upp att install from zip is done och jag kan använda romen som det är tänkt att den ska fungera, men med alla andra ROMs jag testat (Insert Coin, de flesta versionerna både HD & Z + några andra) så kommer den en bit på installationsföloppet, men sen startar den om sig i recovery igen, och om man väljer restart där rebootar den bara fram till HTC loggan hela tiden.

Min teori är att CWM fryser någonstans och rebootar innan den har installerat alla filer korrekt. Jag har kört både med S-ON och S-OFF (togglat till verification: Disabled) och gjort factory reset och rensat massa andra saker också.

Det konstigaste tycker jag är att jag installerade först InsertCoinZ 1.8h och det fungerade bra, men när jag skulle uppdatera den fick jag problemet ovan, men när jag skulle gå tillbaka till 1.8h fungerade inte den heller fastän den fungerat förut, medans Oxygen fungerat bra hela tiden (som tur är), både 1.0.4 och v2.0 RC7.

Jag är ny på det här med rootning och känner att jag borde läst på mer innan jag började, men ni får gärna ursäkta mig och försöka svara så beskrivligt som möjligt :)

2. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 385

MINA ENHETER

du kanske har lagt in oxygen hboot?

3. adsa

adsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hur vet jag om jag har det? :)

4. inact_0030

inact_0030 Guest

Precis så fungerar det för mig också! Jag tror att HTC lyckades spärra flash av de flesta roms OM man tog emot OTA uppdateringen till 2.29.405.5 orootad. Jag gjorde det :(
    KAN vara så även på de som har kommit ut med denna förinstallerad, jag har inte hört det än men...
    Sedan verkar det inte spela någon roll hur mycket man kör RRUn eftersom man bara kan köra just den för den versionen. Det finns ett "downgrade"-verktyg på xda-forumet, som tar ner från 2.2 till 2.1, men det var egentligen till för de som hade problem med de första Froyo-versionerna, så det är gjort före 2.29.405.5 kom. Jag har inte hört någon som har provat det på 2.29.405.5 mottagen OTA från HTC orootad eller förinstallerad.
    Dom knäcker väl detta också till slut :)
    S-OFF funkar inte i alla fall, så problemet kan inte ligga i HBOOT 0.93.0001 eftersom Alpharevs S-OFF byter ut den till en hackad HBOOT, 0.93.1000.

Last edited by a moderator: 19 feb 2011
  5. adsa

adsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja kan vara så men det konstiga var att jag kunde flasha 1. 8h en gång men sen kunde jag inte gå tillbaka till den utan att ha gjort någonting mellan utan att försöka uppdatera, men ingen HTC grej :S

6. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Inte bara extpartitionen som fuckat sig? Ni kan restora nandroids?

7. adsa

adsa Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

nej jag kan inte göra restore med nandroid, "md5 checksum failure" eller liknande får jag då, men samma omstartsgrej innan den är klar med backupen så antagligen hinner inte backupen klart innan telefonen bootar om :S

8. inact_0030

inact_0030 Guest

Först förstod jag inte varför det blev "md5 checksum failure", men efter att jag hade suttit och tittat på hela förloppet så fattade jag att det helt enkelt inte gick att köra färdigt backupen. Det görs en force close och reboot alltid på samma ställe med bootloop som följd, troligtvis är rootningen inte tillräckligt bra gjord så det finns områden i systemet som är (medvetet?) oläsbara när man har låtit den göra HTCs firmware update OTA till senaste versionen.
    Återstår bara att köra RUUn.
    Man kan läsa på andra forum om detta också. Downgrade 2.2 to 2.1 kanske?