Fråga: flashning av annan rom

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av gurgel, 18 november 2012.

1. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

hej!

jag har läst runt och försökt förstå det här med att flasha in en annan rom,jag tror att jag fattat allt men jag vill ändå kolla med er en sista gång innan jag drar i gång.

Jag har rootat min s3:a med hjälp av guiden på detta forumet, men jag kör fortfarande med orginal rommen.

jag har installerat fullversionen av titanium backup och har tagit en backup på alla systemfiler och program.

jag har även gjort en backup av nuvarande rom i det alternativet man får i booten, tror det heter nandroid.

och jag har även laddat ner denna:https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=86177, som verkade intressant att prova.

så nu till mina frågor.

1. jag tänker lägga över den nerladdade rommen till sd kortet, och därifrån installera den med hjälp av nandroid, (det programmet i booten) går detta eller ej?

2. väljer man då installera zip från sd kortet och allt installeras utan problem?

3. när allt är installerat, är det bara att installera market och ladda ner titanium och köra en återställning av systemfiler och program?

4. hittar isåfall nyinstallationen av titanium dom gamla backupp filerna?

5. det här med triangle away, när ska detta installeras? och behövs det?

6. om nu denna nya rommen inte är till belåtenhet, är det bara då att starta om telefonen i recovery läge och välja en av mina backup filer av orginal rommen och allt blir som förut?

hoppas ni orkar besvara alla dessa frågor.

2. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    1. Du flyttar över den till interna minneskortet och installerar det via recovery (det du kallar nandroid).
    2. Innan du installerar ska du göra några saker, du bör format data, system, cache och preload i mounts & storage. Sen wipa Dalvik från advanced. Sen wipa cache och till slut factory reset. Sen installerar du rommen och boota om.
    3.När du hämtat hem Titanium Backup från Play så kan du restora apparna, dock INTE SYSTEMFILER!
    4.Dom hittar automatiskt.
    5.Triangle away är en "varning" att du har en custom rom eller kernel i din lur. Du måste inte ta bort detta. Men du kan göra det med Triangle Away som finns på Play.
    6. Om du inte är nöjd med den valda rommen så kan du återställa med ditt nandroid backup alt testa en annan rom från XDA. Finns många fina!

Lycka till!

gurgel gillar detta.
  3. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

om det nu kommer en uppdatering till s3:an och jag har en rootad telefon,kommer telefonen då att indikera på att det finns en uppdatering att hämta?
    jag kör nu fortfarande med orginal rommen i telefonen fast dock rootad.
    när jag gör en programvaruuppdaterings sökning så säger den att: enheten har ändrats .programuppdateringar är inte tillgängliga.

jag har läst att man kan uppdatera den via kies, men jag är fortfarande ny i detta och har inte riktigt fattat hur man gör detta, ska det allså gå att köra en uppdatering till orginal rommen där om det nu inte fungerar via telefonen?

och om man nu på något sätt lyckas att uppdatera telefonen så försvinner root, men då ska det bara vara att roota telefonen igen då på samma sätt?

4. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Om du har en custom rom så får du med de flesta rommarna inte en notifikation om uppdatering längre. De få som faktiskt notifierar om det ändå (eller om du bara har rootat), kommer inte att fungera eftersom den säger att systemet är ändrat. Precis vad som händer med din telefon nu dvs.

Det här är inget problem eftersom de som gjorde din custom rom ligger steget före de officiella uppdateringarna ändå, så du kan lika gärna hämta en ännu nyare inofficiell uppdatering från dem istället.

Om du ger dig in i custom-världen behöver du nog aldrig mer Kies. Då finns Odin istälet. Kies sköter bara officiella uppdateringar, medan Odin inte bryr sig om den är officiell eller inofficiell.

Om du nu vill installera med kies så är det bara att installera kies på datorn, köra igång, och koppla mobilen till datorn med usb. Sedan kollar väl kies hos samsung om det finns något nytt till din mobil. Om det finns något nytt frågar kies dig om du vill installera det. Trycker du ja så laddas en ca 700 mb stor firmware-fil med ändelsen .tar ner till din dator, som sedan Kies flashar in i mobilen.

Lägg märke till att det alltså finns 3 sätt att flasha saker och ting.
    1) Från PC, med Odin: Flashar filer med ändelsen .tar
    2) Från mobilen, med CWM ("recovery"): Flashar filer med ändelsen .zip
    3) Från PC, med Kies: automatiserat enligt ovan.

Odins styrka är att den kan flasha in andra saker än bara ROMS.. T.ex. modem-moduler eller rootande kernels. (dessa är små filer på ca 5 mb). Dess nackdel är att du själv måste hitta de filer du vill flasha genom att kolla forumen. Kies hittar ju vad du behöver automatiskt.

Svar till din sista fråga är Ja. Man måste dock vänta på att folket på XDA lär sig att roota den nya versionen, men efter det går det bra.

Min enkla installationsguide:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited: 21 november 2012
    gurgel gillar detta.
  5. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Som tillägg till förra inlägget:
    Om man inte använder windows och därmed inte kan använda odin så finns heimdall. Funkar på liknande sätt som odin men funkar även på linux och mac.
    http://www.glassechidna.com.au/products/heimdall/

gurgel gillar detta.
  6. gurgel

gurgel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

bra förklarat, tack så mycket!