Diskussion: Fler som är besvikna över hårdvaran?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sgt. Stinger, 19 okt 2011.

1. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jojo det är klart. Det är olika från person till person men för mig räcker 8gb. Tröttnar snabbt på låtarna, tar bort och lägger dit nya. Har aldrig mer än 100-200 låtar då jag inte hinner lyssna på alla. Det som tar plats för mig är applikationer och bilder! Och det räcker 16gb gott och väl till!

Edit: Google Music Beta vill jag också köra!! Dock lite jobbigt när jag inte hittar appen på market eller internet. "We're sorry. Music Beta is currently only available in the United States" hur har ni fått det att funka?

2. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Har precis läst igenom hela tråden..och där är en sak som stör mig ordentligt!
    Varför bryr ni er om hårdvaran? Helt seriöst, fråga er själva! Finns det en vettig anledning?
    Jag har klockat ner min SGS2 till 800mhz och ändå så spelar jag ett par timmar om dagen något av de många Gameloft spelen jag har, surfar nätet en massa o kontrollerar Youtube prenumerationer ett par ggr om dan. Jag är även en multitasking freak och stänger aldrig ner program när jag lämnar, samt att synk o liknande är igång 24/7 -ni fattar poängen va?

Jag har väntat i flera månader på Nexusen och nu tyckte jag inte att det var värt väntan så jag köpte en SGS2 istället. Jag tycker inte att Nexus är dålig, jag tycker inte heller att Galaxy är mycket bättre..men jag försöker se på helheten. Galaxy har ju officiellt CyanogenMod stöd, och det innebär ju att uppdateringar pumpas ut innan de ens hinner komma till Nexus. Vad gäller hårdvaran så tål den definitivt att fajtas med Nexus, och vad gäller skärmen så är det ändå saksamma för min del när jag har så pass dålig syn, så det gör mig ingen enorm skillnad. Att den (mitt tycke) är snyggare och kostar märkbart mindre är ju ett plus, eller ?

*cpu -båda är såpass snabba så du kan inte maxa de så mkt som de tål
    *gpu -sålänge man kan spela allt man vill utan lagg, spelar det väl ingen roll
    *batteri -beror till en vääldigt stor del på användaren, inställningarna och syftet
    *skärm -ögonen kan väl ändå inte uppfatta mer än 300dpi? 4.65" större än normalt tycker man
    *utseende -kan väl diskuteras, men ska man behöva välja mellan snyggt och händigt?
    *pris/kvalité -definitivt ingen prisvärd lur tycker jag, varken material eller annat talar för det..

Last edited: 6 nov 2011
  3. 24-seven

24-seven Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu verkar ICS visserligen flyta snyggt på Galaxy Nexus och SGS2 är relativt rapp, men de Androidtelefoner jag ägt (Desire HD, Galaxy Tab) och alla andra jag testat, laggar och känns sega.

Då är det kanske inte konstigt att man önskar sig i7 och 16GB ram med quadro 6000 grafik i telefonen för att hårdvaran någonsin skall kunna driva OS:et på ett acceptabelt sätt.

4. tadde

tadde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Problemet är inte hårdvaran att Android har varit laggig på äldre mobiler. iOS och Windows Phone har haft hårdvaruacceleration sedan början. ICS har hårdvaruacceleration och tidigare mobila versioner av android har ej haft detta förutom i spel.

5. antipod

antipod Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag kan hålla med om det mesta du säger förutom raden ovan. När jag köper en sprillans ny telefon vill jag ha en viss grad av framtidssäkerhet. Den telefon man köper ska ändå hålla ett bra tag och kunna spela de spel som släpps under den tidsrymden (och inte bara de som redan har släppts).

Men visst, spelar man inte mycket så räcker en sämre GPU bra.

6. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Fast det är väl redan konstaterat att den är jämförbar med SGS2s GPU. Men om GPU är viktigt så får väl folk invänta SGS3 eller dylikt.

7. Evil_E

Evil_E Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Sant, men tycker det är mycket märkligt att vi i Norden aldrig får in större än 16GBs versionerna...

8. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Ja, utav tvekan. :o

9. Raketostkostym

Raketostkostym Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag fattar verkligen inte hajpen av GPUer i smartphones. De flesta 3D-spel jag provat är roliga i max fem minuter. Spelglädjen bygger på helt andra parametrar än grafiken för mig.

Visst kanske det kommer komma välgjorda, plattformsanpassade och intuitiva spel med krävande 3D-grafik, men marknaden för dessa är så liten för dessa att man antagligen får slanta upp lite. Tveksamt om jag är intresserad av detta, det är inte så att jag ligger hemma och game-ar på min telefon...

Dessutom: finns det ens några spel på market som en t.ex en Galaxy S inte klarar av? Rent teoretiskt så kan den GPUn trycka ut mer än fyra gånger så många polygoner som en HTC Desire. Samma GPU i samma klockfrekvens har inga problem att kräma ut fin skärmuppdatering i Galaxy Tabs 1024x600 pixlar i dom 3D-spel jag provat. Galaxy Nexus har den näst intill dubbla klockfrekvensen på detta.

Last edited: 6 nov 2011
  10. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Nej, inte jag heller. Jag spelar wordfeud, endast. Men jag ska ha luren ändå, surfar massor och skärmen verkar skön! :)

11. berka

berka Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mja, men en snabb gpu som kan dra fördel av att koda av filmer osv (720p) , men det verkar den ju fixa ! :)=

Många verkar vilja ha något slags benchmarks skrytmonster, fast de sällan utnyttjar hårdvaran till max.

Förövrigt, finns det några prestanda tester på denna cpu? Sitter den sen tidigare i någon mobil med samma spec?:cool:

12. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Håller med till viss del, det är dock högst personligt. Vissa spelar säkert massor på sina lurar.

Och visst finns den endel spel dom SGS1 inte fixar 100%, även om dom är få. Tänker då främst på dungeon defenders, det blir ganska svettigt på min SGS. DD är enda gången bortsett från benchmarks då jag märker skillnad på 800Mhz och 1,2Ghz i SGS2'an.

13. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Avkodning av video hanteras inte av GPUn i moderna telefoner vad jag vet utan av speciella DSP anpassade för just detta. Just OMAP 4460 ska vara extra bra på video-avkodning/kodning så det är inget problem.

14. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det finns en bra tråd om detta här på forumet men kortfattat är att du först måste få en invite (som du kan få av någon här på forumet via tråden) och sedan får du lura google att du är från USA med hjälp av t.ex. Hidemyass.com. Appen finns länkad i tråden här på forumet.

Anwar93 gillar detta.
  15. tuffejalle

tuffejalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Mycket snack om att hårdvaran inte spelar någon roll nu...
    ...men jag tror att mycket av frustrationen med nya Nexus ligger i att tanken med Googlemobilerna är att de skall vara en typ av referenstelefon som skall höja ribban när det gäller utveckling av androidmobiler och det gör inte denna.
    Den ser ut att få stryk av SGS II som är 8 månader äldre och därmed går inte utvecklingen framåt utan stannar av. Det finns inga nyheter med telefonen förutom ICS som ändå snart kommer till de flesta andra nya mobiler.
    Många blir därför besvikna (ink. jag själv) när det istället för något nytt häftigt släpps något som redan nu känns gammalt.
    Därför är vi besvikna på hårdvaran.

16. HyvelTjuven

HyvelTjuven Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ja, Nexus-telefoner skall lägga en ny ribba, och det tycker jag att Galaxy Nexus gjort med sitt zero shutter-lag, skärmknappar, HD-skärm och Beam för att bara nämna några saker.

För mig handlar det mer om att telefonen skall vara innovativ än att den skall vara ett benchmark-monster, Galaxy Nexus har definitivt specs så att det räcker.

monty, Dikkie och stefanb gillar detta.
  17. stefanb

stefanb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Håller med helt och hållet.
    Bra sagt!

18. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kunde inte sagt det bättre själv. Galaxy Nexus har prestanda så det räcker och blir över. Begriper mej inte på folk som sitter och jämför staplar i ett benchmarktest och byter telefon bara för att det kommit en lur med 2 FPS bättre i något test, bara för att sen köra Spotify och liknande.

Äntligen kommer Android med ett UI som tar GPUn till hjälp i menyer och scrollningar. Det kommer att göra långt mycket mer för användarupplevelsen än lite snabbare benchmarktester.

Android känns mer och mer komplett för varje release.

stefanb gillar detta.
  19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Problemet med detta i just nexus lurar är att alla video codecs inte är open source. Man ser skillnaden tydligt på tex. Nexus S och SGS, SGS lirar det mesta men inte nexusen

Samma sak när man kör AOSP rom i SGS, dåligt video stöd som f-n :/

20. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Den lär dock bli ett benchmark monster också då communityt och utvecklingen på nexus lurar alltid är helt grym :)