Diskussion: Fler som är besvikna över hårdvaran?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sgt. Stinger, 19 okt 2011.

1. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Visst, upplösningen är bra, och dual core support kommer göra skillnad.

Problemet är att själva grafikkretsen är lika långsam som nexus s! Det betyder att iPhone 4s har över sju gånger så hög grafikprestanda som galaxy nexus! Det är en enorm skillnad, som inte kan botas med mjukvara.

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så verkar det som att google väljer någon del av hårdvaran som de vill trycka på i detta fallet skulle jag säga att det är skärmen samt nfc en gång till eftersom det inte tog sig efter nexus s. Så jag tycker faktiskt hans uttalade stämmer fortfarande.

Läste dessutom att gpun har fått sig en liten uppdatering det vill sägamde har höjt klockan frekvensen något vet inte hur stor betydelse det kommer ha men lite förbättring gör det nog.

Som jag som utvecklare ser det så bryr jag mig inte om att gpu samt cpu är absoluta top klass hellre nästan att den ligger bland merparten av alla prestanda telefoner på marknaden då om jag skapar ett riktigt bra spel så vet jag att betydligt fler kommer kunna köpa det. Hade prestandan varit långt över allt annat så kommer spelet enbart fungera på min telefon och då dröjer det lång tid innan jag kan sälja några större mängder.

När det kommer till plast så visst metal hade varit finare men plast är ganska hållbart så jag är nöjd så länge telefonen inte är gjord av glas.

Nu har jag fått skriva av mig lite som ni märker är jag inte så besviken men jag hade hellre inte tackat nej till ännu bättre hårdvara.

3. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

i engadgets handson video så är allting super smooth, så ja.. hårdvaran är mer än nog iochmed ICS är HW accelererad i hela UI't.

Visst kunde det varit bättre HW, men som det sagts förr så är techspecs alltid skoj att jämföra men i slutändan (tänk på att detta är min personliga åsikt, inte riktat mot någon) är det helhetsupplevelsen som räknas. Det är därför jag alltid valt android över IOS.

IOS enda kvarvarande argument (från folk jag känner som inte bytat till Android än) är att det är smooth rakt igenom (även om jag personligen tycker dom fular sig med att köra allting på halvfart i scrollningar och transitions för att dölja det.. så jag upplever min ipad2 iallfall (vann den ok? ;)). Stör mig på att den går långsamt (men någorlunda laggfritt) medans min sgs2 går i mach 5 (men laggfritt)) och nu med ICS så kommer även detta argument börja spricka i fasaden lite, rent teoretiskt sett.. vi har inte sett det i praktiken än.

men detta borde väntas med att diskuteras tills folk har hunnit komma ut med sina test reviews .. givetvis kommer det finnas en uppsjö av IOS vs ICS tester, både vinklade från båda läger och oberoende neutrala tester...

Så jag, jag kommer köpa GN.. utan tvekan, men det är för jag vill ha vanilla android lur igen ;)

So sign me up!

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Man hoppas att "lagget" beror på att mjukvaran är inte 100% redo ännu och att telefonen var fullkomligt nedlusad med rullande processer efter att 50 olika teknikskribenter hade installerat just sina testappar. Annars blir jag ledsen.

http://thisismynext.com/2011/10/18/galaxy-nexus-android-ice-cream-sandwich-pictures-video-hands-on/

5. Michko

Michko Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

japp det är ingen höjdare. kunde ha varit betydligt bättre. men det kommer väl nått bättre snart.

6. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Förvisso är gpu'n den samma, men i Galaxy nexus är den klockad till 384Mhz. I NS ligger klocken på 200Mhz.

SGX540 vid 300Mhz är något snabbare än tegra 2, och inte jättelångt efter Mali400. Vid 384Mhz lär den utan problem hänga med Mali400@267Mhz

infexis, Evil_E och Bobby83 gillar detta.
  7. Agaujo

Agaujo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hej Samsung Galaxy S III :-)

8. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Är den lika snabb som tegra 2 så kommer jag klara mig långt. Har inte hittat något spel jag inte kan spela på min xoom. Och lär nog dröja åtminstone några månarder innan det kommer.

9. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Den lär va snabbare också, optimus 3D är det väl som har OMAP 4430(SGX540@300Mhz), och den är ju snabbare än tegra 2 vill ja minnas.

Vid 384Mhz så borde den va snabbare än exynos 4410, blir nog tufft mot exynos 4412 dock då den kör GPU@400Mhz mot 4410's 267Mhz

10. Reconnnn

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Räcker för mig :D
    Är det 4410 som sitter i S2? eller är det 4412?

11. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

4410!

4412 finns väl inte riktigt på marknaden än, det är iaf samma som 4410 fast byggd i 32nm(strömsnålare) och cpu@1,5Ghz gpu@400Mhz

Har provat min SGS2 vid samma klockfrekvenser 1,6Ghz å gpu@400Mhz, men hittade inget benchmark som inte gick i fps spärren. Vilket iofs säger endel :)

12. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Som sagt, gpun är klockad och ska väl hänga med. I min syn lär detta val vart ett mycket genomtänkt val från vems sida det nu kan ha kommit ifrån, men men. Jag klarar mig gott med dessa specs, förstår inte varför folk är så gpukåta :S

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

13. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    SGX535 (samma som iPhone 3GS/4) heter på Atomdatorer Intel GMA600 (samma chip).

Detta chip ger lätt 60fps i ett halvgammalt 3D-spel så som t.ex Quake 3, Counterstrike
    osv i 1280x720.

Prestandaskillnaden mellan SGX535 och SGX540 är ganska stor. Ändå tycker ni att det
    inte är nog med löd?

1) Cpuerna i mobilerna -orkar- inte lasta gpuerna tillräckligt. Är det gpuernas fel?
    2) Spelar ni spel som är snyggare än CS och Quake III i era mobiler?
    3) Döm inte förens ni har sett vad som kommer. Folk dömde ut Xperia arc att vara slö
    för att den inte hade dual core och Adreno 205. Det skulle bli en laggig telefon.
    Är den laggig? Nej. Finns det någon lur som känns snabbare i sitt UI än arc? Om ja - visa mig..

Jäkla gnäll på hårdvaran som sitter i.
    Det kommer vara ordentligt med pulver i denna kärra och PowerVR SGX540 i 384MHz kommer
    piska på hårt.

Håll i hatten,

Anders - som ska kasta sig över denna lur.

Last edited: 19 okt 2011
    diezel, infexis, Evil_E och 6 andra gillar detta.
  14. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Poängteras bör att ingen av oss vet hur långt hårdvaran räcker för närvarande. Alla sitter vi och gissar/spekulerar. Somliga med lite mer kvalificerade gissningar än andra, onekligen, men gissningar och spekulationer likförbaskat.

Vi får se helt enkelt, när man har luren i handen och man börjar fara runt som en hundvalp med ADHD i gränssnitt och på webbsidor med tungt innehåll etc. Flyter det eller flyter det inte?

Evil_E, doktorn, Durza007 och 1 annan gillar detta.
  15. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag är graft besviken på GPUn och rester var vad man väntade sig. Igen vidunder. En Galaxy II med ICS kommer troligtvis ge den pisk.

Men visst, det är inte dåligt skit som sitter i, det är bara att den inte når toppen som stör mig.

Den är från 2007, alltså fyra år gammal -_-

Troligtvis flyter det som smör, men det kommer bero på ICS och inte rå kraft.

16. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tegra 2 e vadå? Även den typ 2-3 år gammal egentligen. Denna hårdvaruhets e bara löjlig.

Optimerad mjukvara > överbra hårdvara. Så väljer jag alla dagar i veckan.

Last edited: 19 okt 2011
  17. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo, men om man får en telefon med riktigt bra hårdvara kan den hålla i flera år förutsatt att mjukvaran hänger med.

18. AndreasLjung

AndreasLjung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nu är det ju dock så att det inte finns någon tillverkar som rakt ut lovar att uppdatera sina telefoner i 2-3 år, förutom Nexus serien då. Tro mig, jag har upplevt det argumentet från LG och vill dem inte uppdatera så gör de helt enkelt inte det. Att de sen säger: "Vi jobbar på det" är bara löjligt. Och snälla säg inte att man ska använda CM för det ska inte vara ett krav för en telefon :s

19. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Visst är det sant som du säger. Men, jag vill ha både och. Jag är girig på det viset.

20. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Släpptes väll i början av 2010?
    I vilket fall så får den iaf. ut 2GFLOPS mer (~60% mer råprestanda)
    Mjukvaran kommer till alla lurar, det är hårdvaran jag betalar för.

Dessutom är iOS bra mycket bättre optimerad än Android så går du bara efter Optimerad mjukvara borde du köpa in iPhone. Eller ännu bättre WP7 troligtvis det bäst optimerade mobiloset på marknaden.

infexis gillar detta.