Diskussion: Fler som är besvikna över hårdvaran?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sgt. Stinger, 19 okt 2011.

1. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Körde cpu@1,6Ghz gpu@400Mhz, svårt att bedöma prestandan, alla benchmarks satt som klistrade vid fps spärren på 60fps ;)

2. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nja, riktigt så enkel är inte skillnaden. Visst, man får oftast en utmärkt upplevelse med CM (jag har kört CM på alla telefoner hittills) när drivrutiner finns och alla hack som krävs för att det ska fungera har mognat.

Till skillnad från en godtycklig telefon är det alltid mycket snabbare utveckling av nyare kernels på Nexus-enheter (av Google och därmed även andra) och andelen drivrutiner som är open source till de enheterna är ofta betydligt högre. Resultatet av detta är att en bootbar build av en ny version av Android ofta går att kompilera i princip rakt av från AOSP. Visst, för att fixa till lite buggar krävs ibland smärre modifikationer men det går ofta att fixa en relativt välfungerande ROM mycket snabbt efter en AOSP-release. Denna skillnad gör mer än man tror när det gäller kvalité på custom-roms för enheten.

3. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Blev lite besviken först, varför köra 4460 på 1.2 när den klarar 1.5 ? Men det verkar ju som Motorola Droid Razr står sig bra i tester, kolla tex denna första som kollar browsern med 2.3.5, sen borde ICS vara ännu snabbare. Sen kör väl Droid Razr med 4430 isf 4460.

Anandtech

4. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Mycket snack om CPU och GPU men jag är även nyfiken på kameran.

I min mening så räcker 5MP gott och väl för att ha med sig som en "point and click" kamera. På presentationen sa de ingenting om optiken och hur kamerasystemet fungerar i Nexusen. Jag läste någonstans kritik mot iPhone4s för att den använder sig (som alla andra mobilkameror) av ett visst typ av chip som orsakar störningar i bilder med rörelse. Om det finns någon kamera/optik-kunnig människa här får ni mer än gärna redogöra för era tankar :)

Skulle vara kul att veta mer om tekniken bakom de där lömska megapixlarna.

Last edited: 20 okt 2011
  5. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Kollar man på youtube videos när dom fotar så går det väldigt fort iaf, svårt att säga nåt om kvalitén.

6. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag hade en lärare i teknik som sa att en mobiltelefon igentligen tar flera bilder bredvid varandra och lägger ihop dem för att kunna få ut så hög upplösning. Vilket skulle kunna vara samma som "ett visst typ av chip som orsakar störningar i bilder med rörelse"

Och att prime (jag vägra kalla den NG) isåfall bara tar en bild och har "riktig" 5MP kamera.
    Nu vet jag inte om det är så men det skulle förklara varför prime isåfall kan ta bilder så snabbt.

Visserligen var den läraren rätt knäpp så lita inte på att den han säger är nått annat än egna fantasier.

7. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

8. Dikkie

Dikkie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Som jag fattade det så var "zero shutter lag" en mjukvaru-feature..?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Samma teknik nyttjar Hasselblad i sin 200megapixelkamera.
    200 megapixel med Hasselblad H4D-200MS - Fotosidan

10. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja, det är precis ett sånt chip jag menar. Tydligen ska det så finnas "bättre" chip som så klart är dyrare men där man slipper de problem som "ihopläggningen" orsakar.

Om Nexusen har en vass kamera då blir det nog köp för min del, annars vette tusan om inte storleken väger över åt det negativa. Så sa jag iofs om min O2X också och den kameran (eller mjukvaran till den?) visade sig vara ganska kass :P

11. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja, det är det säkert. Jag antar att kameran inte hinner fokusera när man använder sig av den funktionen?

12. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

En sak jag undrar när jag läst artikeln är hur många kärnor har egentligen 4460?

Låter som 4 kärnor. 2 för enklare uppgifter och 2 när det behövs mer kräm

infexis gillar detta.
  13. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Första reaktionen på hårdvaran var en liten besvikelse. Nu börjar jag luta åt att jag är mer än nöjd med det som finns i den.

Mest besviken var jag nog att det "bara" blev 5MP i kameran men efter att ha sett några jämförelser så tror jag att jag kommer vara mycket nöjd med bildkvaliteten.

GSMArena har en mycket bra sida för att jämföra kameror och jag måste säga att GN är minst lika bra som SGSII när det kommer till bildkvalitet.

Lite off topic om kamerasensorer:
    Enkel och lättbegriplig artikel om CCD och CMOS-sensorer: HowStuffWorks "What are CCD or CMOS image sensors in a digital camera?"

En av punkterna som tas upp som är en nackdel med CMOS
    Detta gäller dock inte om det är en back-lit sensor

Jag undrar om sensorn i GN är back-lit eller inte. Swedroids artikel påstår det men jag har inte hittat den uppgiften någon annanstans

D-Droid gillar detta.
  14. aka_hasse

aka_hasse Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kunde inte ha sagt det bättre själv...

15. Rekcus

Rekcus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Visst tyder Super Amoled på att det är en Pentileskärm. Är det inte plusset som måste till för att det ska vara ett RGB-Matrix? Blir iofs lättad om så är fallet. Då finns det anledning att vänta ett tag till och låta Sensationen testas med ICS. För Pentile blir det inget mer av för min del. Hur häftigt det än skulle vara med 720p på skärmen så fort som möjligt...

16. D-Droid

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Har för mig att det släppts telefoner med super amoled skärm fast utan pen tile. Hoppas det iallafall :-) .

17. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är pentile matrix, men DPI'n är såpass hög så det lär inte spela nån roll knappt.

SAMOLED+ i sgs2 är enda jag känner till utan pentile, problemet är att man inte kan tillverka dessa i högre DPI än i sgs2. Än..

18. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Det verkar som det visst spelar roll om det är pentile enligt länken nedan:
    Galaxy Nexus with curved 4.65" OLED display - FlatpanelsHD

Får se vad recensionerna säger.

elpapo gillar detta.
  19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Givetvis spelar det roll, men inte i nivå med jämförelsen LCD@480x800 vs SAMOLED@480x800.

Med såpass hög dpi som GN har så bör man ändå kunna läsa väääldigt liten text utan problem. Man får inte glömma alla fördelar SAMOLED har heller :)

20. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Inget snack om att det finns många fördelar,men är det inte så att de visar sig främst vid spel, videouppspelning osv? Det är något jag sällan gör, men jag läser tonvis med forum, bloggar och e- böcker, och då kan jag tänka mig att man kanske lägger märke till en sån här sak mer.

Hoppas du har rätt i alla fall. Har väntat länge på en stor högupplöst skärm.