Diskussion: Fler som är besvikna över hårdvaran?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sgt. Stinger, 19 okt 2011.

1. Irregular Programming

Irregular Programming Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har inbränningar på min N1:a från statusbaren från den tiden då den var vit. Men inget annat, fast jag surfar ju mest.

Att "tvätta" bort inbränningar med vit skärm fungerar inte.

2. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det handlar inte om inbränningar, det är ett grundläggande proglem i hur OLED-displayer fungerar i dagsläget.

Varje pixel består av ett antal subpixlar beroende på upplägg (RGB, RGBG osv) där varje subpixel är en ljuskälla för en viss typ av ljus med en viss intensitet. Just detta är en fin fördel med OLED, men då tekniken för att bygga dessa individuella OLEDs inte är perfekt lider skärmarna av livslängdsproblem. Exempelvis håller blåa OLEDs i ca 14,000 timmar innan de har halverat sin ljusstyrka. Röda och gröna OLEDs håller längre än så (det är bland annat detta som har gjort PenTile användbart).

Problemen uppstår nu när man av olika anledningar har drivit pixlarna ganska hårt, exempelvis just med Androids tidigare vita statusbar och då har använt vissa pixlar betydligt mer än andra. Detta leder ju då i sin tur till att just de pixlarna får sämre ljusstyrka och det då kan uppfattas som en inbränning. Det är helt enkelt så att pixlarna inte hänger med längre och det finns absolut ingenting annat att göra än att byta ut skärmen.

Ni som har haft sådana problem: Hur starkt uppfattas "inbränningen"? Hur länge har ni haft skärmen igång, uppskattningsvis?

azek gillar detta.
  3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är tyvärr inte bara en vit statusbar som kan bränna in. Jag har haft min Blade i drygt ett år nu och jag har använt ett Gingerbread-tema i princip hela tiden. när jag lägger telefonen i landskap så ser jag en mörkare rand där statusbaren/notifications finns i porträttläge.

Det syns inte så tydligt utan är bara en svag grönskiftning. Jag bör påpeka att det är inget jag hade lagt märke till innan jag såg tråden om wordfeud-inbränning för nån vecka sen och kontrollerade om jag hade några inbränningar själv

4. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Vad är det för skärm i din Blade?

När jag kollar på gsmarena/wikipedia osv står det att den finns i flera olika skärmkonfigurationer.

Det skulle vara väldigt intressant att veta vilken typ av OLED det är. Om vi på forumet kan samla ihop tillräckligt med data kanske vi kan läsa ut en korrelation mellan skärm/användning och inbränning.

5. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det är egentligen en Orange San Francisco jag har. Det är en av de tidiga där dom fortfarande hade OLED-skärm.

Finns det nått sätt att kolla exakt vad det är för skärm?

6. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag gjorde lite efterforskningar och det verkar vara en Samsung AMOLED med Pentile-matris, antagligen är det en liknande skärm som den N1an har. D.v.s. en ganska billig skärm vid den tidpunkten, så de blåa OLEDs har antagligen en märkbart kortare livslängd än de i nyare skärmar.

Men du säger att det inte är några större problem? Det är ju ganska intressant att det har kommit även med en svart statusbar, är du säker på att det inte inträffade innan du bytte till ett Gingerbread-tema?

7. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag kan inte vara säker på när det inträffade men om det inträffade innan jag bytte tema är det verkligen allvarligt.

Jag minns inte exakt när jag bytte tema men jag flashade custom rom inom några timmar efter jag fått telefonen. Jag hade en Hero innan så jag tyckte att den ljusa notifications såg ut som skit. Jag bytte till ett mörkt tema ganska snabbt. Absolut max så hade jag den ljusa notifications i 2 månader men förmodligen hade jag det bara i 1 månad.

8. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det skulle verkligen vara allvarligt.

Nu tror jag detta riskerar att spåra ur, så jag tänkte öppna en tråd i det allmänna forumet angående detta.

9. Skywriter

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

10. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Appropå att vara/icke vara besviken över hårdvaran, är den värd 5500:- ? Tex så går ju en SGS2 för runt 4000 nu. Vad jag förstår är det med Galaxy Nexus bara skärmen som kan bli imponerande, resten verkar medelmåttigt. Därmed inte sagt att det är otillräckligt eller dåligt, men är det värt 5500 som priset ryktesvis landar på?

11. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag tycker det är alldeles för mycket pengar för en mobil, men jag *starkt uttryck* min samsung spica och "ser blint" min "Galexus" och inte priset. Så jag tycker faktiskt inte den är värd 5500kr.
    /Anders

12. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Jag har gått i samma tankar, att en sgsII kanske duger, att den går att inhandla nu...men:

Du får en Nexus! Först med ICS, underbar skärm, snyggare design (enligt mig) än sgsII. För mig väger skärmen tungt, och en månads väntan står jag ut med. Gå på magkänslan, men jag tror du ångrar dig om du inte väntar.. :P

13. Groppe

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Det som lockar för mig är som du själv säger, att det är en Nexus. Jag har inga problem med att vänta, i själva verket borde jag vänta bra mycket längre för min X10 är det ju *egentligen* inge fel på.... För mig personligen är det skärmen som är det enda negativa med Nexusen, storleken menar jag då, 4,65" känns verkligen stort....

Men det jag tänkte på är om folk som vet mer än mig har nån åsikt om hårdvaran är värd priset på 5500:- men det kanske är alldeles för tidigt att svara på innan SGS3 och dess gelikar vågar sig ut i ljuset.

14. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Det är mycket pengar, helt klart. Du frågar om det är värt det? Kanske inte, men jämför sgs2, nexus, sensation, ja tom iphone med en budgetlur, då förstår du skillnaden. Det är iaf min uppfattning.
    Och det där snacket om att nästa generation är bättre osv, det köper jag inte. Då kan man ju vänta ihjäl sig. Bättre att ha en bra telefon nu! :)

Last edited: 2 nov 2011
  15. Groppe

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Det var längesedan jag hade en budgetlur så lite svårt för mig att göra en bra jämförelse. Men häromdagen skulle jag skriva ett sms på en nokia, med miniatyrskärm (fick bli ett kort sms) och retro-knappsats med taktila siffertangenter varpå bokstäverna var grupperade tre och tre. Man fick alltså trycka flera gånger på en tangent för att få bokstaven man ville åt, men för att minimera tryckandet fanns det en skral ordlista vilket var tur för det dröjde inte länge förrän jag fick mjölksyra i tummen.

SGS2, Sensation och gubbana är ju årets generation, väl, Galaxy Nexus är, väl, första mobilen för nästa års generation, fastän det inte är nästa år än, eller kanske är jag som är ute å seglar, lika bra å släppa ankar, krypa till kojs och drömma söta drömmar.

16. MatteVTR

MatteVTR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

MINA ENHETER

Telefon:
    G3, Nexus5
    Har du hållt i en sgsII? Tycker du den är stor? Isåfall blir svaret: köp nåt annat. Nexusen är inte MYCKET större än en sgsII annars.. Har man "normala" vuxna händer är det inte några problem att manövrera, men sen beror det ju på vart man förvarar mobilen med. Jeansficka kanske är lite litet.

17. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Angående avsaknaden av SD-kort. Jag kommer förmodligen att roota min om jag köper en. Dels för att kunna göra en fullständig backup (Nandroid). Tidigare har ju denna typ av backup lagt sig på minneskortet så att man sedan kunnat köra en wipe på telefonen. Hur tror ni att det blir nu? Kommer man behöva ha telefonen inkopplad med sladd till datorn så att backupen lägger sig på datorn? Tycker avsaknaden av minneskort är rätt störande faktiskt. Jag är dessutom en person som vill maxa utrymmet på luren. 16GB räcker inte för mig. Blir det ett köp så måste jag ha 32GB varianten men hade egentligen hoppats på att kunna expandera ytterligare med minneskortet.

Det är framförallt avsaknaden av SD-kort som gör att jag tvekar.

18. Groppe

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    När jag tog en promenad en gång så var jag inne i en fysisk butik, kommer inte ihåg om det var en SGS2 eller en Arc jag pröva i min hand men den kändes stor mot min X10, men om det var fööör stort vet jag inte. Får ta å gogola på om den där butiken finns kvar.

Har förresten ett par nya frågor åt er, varför är det så att när man på morgonen titta sig i spegeln så känns skönhetssömnen bortkastad? Och har Galaxy Nexus en sekundär mikrofon som förra Nexusen och alla nya SonyEricsson?

19. Emolock

Emolock Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag är i valet och kvalet ang SG Nexus eller SG note. Note har ju fått riktigt bra reviews, jag är inte helt övertygad med en penna, men man behöver ju inte använda den. 5,3" stör mig inte alls då jag haft en SGT7".

skall jag vara ärlig så är nog det enda som intresserar mig med nexus nu är ICS och att den kommer med nya uppdateringar nu.

så det blir nog en Note med feteskärm.

Hoppas tre får den, verkar dock inte så då jag samsung eventet bara hade med telenor och telia.

20. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Håller helt med där. SD-kort är i princip det enda som stör mig, allt annat är ok.
    Nandroid backuperna kommer hamna på det inbyggda minnet som troligtvis (och förhoppningsvis) inte kommer tömmas vid wipe.

Jag har nästan börjat fundera på att öppna telefonen och se om det finns några lödpunkter för SD. Processorn har ju stöd för det så man kan ju hoppas...