Diskussion: Fler som är besvikna över hårdvaran?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sgt. Stinger, 19 okt 2011.

1. demo007

demo007 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Alla som pratar om sina nandroid backuper så kommer väl det fungera precis på samma sätt som i en telefon med sdkort. förutom att du inte kommer kunna plocka ut kortet. dvs 1 del os/app och en del fat32.

Jag brukar då kopiera ut nandroid backupen till pcn innan jag gör några galna experiment :)

2. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Att säga att resten av Galaxy Nexus hårdvara är medelmåttig är att undersälja den grovt. TI OMAP 4460 är en riktigt kraftfull SoC på alla områden förutom just GPUn, så även om den inte har samma grafiska råkraft som en Exynos med Mali-400 så ser vi ju redan i dagsläget att Droid RAZR med en TI OMAP 4430 totalt bankar skiten ur Samsungs Exynos SoC vid CPU-benchmarks.

Galaxy Nexus har helt klart inte någon "medelmåttig" hårdvara.

3. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Medelmåttig premium var mitt intryck av folks reaktioner på hårdvaran. Meningen med frågan var att bli besviken över hårdvaran från ett annat perspektiv, dvs om det är prisvärt. Men det blir väl att i vanlig ordning vänta in Swedroids recension.

4. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

För den skärmen man får, och för den CPU/videomässiga prestandaförbättringen jämfört med tidigare premium androids så skalar priset ganska vettigt. Sen om man slänger in att skärmen är 720p med en PPI på 316 tycker jag nog att den är än mer prisvärd.

Men det är helt klart inte en billig telefon när den kostar 5,5k direkt.

5. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Aha, då förstår jag och det känns lite bättre. 32Gb räcker väl hyffsat för mina behov även om det hade varit gött att kunna fläska på med 32+32=64GB så all musik plus en massa annat kunna rymmas.

6. Groppe

Groppe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Ett sånt svar var det jag ville ha ja :) Får bara varsko banken innan så de inte tror att kontot blir olovligen ränsat....

7. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Förhoppningsvis kommer detta att gå ändå, om än inte lika praktiskt som man skulle vilja.

Lösningen är helt enkelt att köpa en USB OTG adapter (förslagsvis från DX) och en 32 GB USB-sticka, eller om man verkligen behöver utrymme, en 64 GB.

En ännu mer hypotetisk lösning är om USB-porten på Galaxy Nexus är kraftfull för att driva en 1.8" USB-HDD, men då vi inte har några siffror om hur många unit loads den kan förse devices med (samt hur många ampere en sådan HDD faktiskt kräver) har vi inga ordentliga svar på det. Skulle det däremot fungera, så kan man då ha en 250 GB HDD med sig för en djävla massa film och musik.

Edit: 250 GB är största 1.8", inte 320.

Last edited: 3 nov 2011
  8. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Första intrycket var nog för många typ "är det här allt". Det beror nog mer på orealistiska förväntningar än att hårdvaran skulle vara medelmåttig. Jag tycker att när man läst mer om GN så verkar OMAP 4460 vara bästa all round-SOCn som finns nu. Den är inte bäst på någon enskild punkt men den verkar vara mycket bra på allt.

5500:- tycker jag också är i dyraste laget men att det är just en Nexus gör att jag är beredd att betala det. Det känns skönt att veta att den under det närmaste året kommer få alla uppdateringar direkt och hårdvaran gör att GN förmodligen kommer kunna uppdateras under längre tid än både Nexus One och Nexus S.

9. ther

ther Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Google Pixel 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4
  10. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det där är definitivt ett fel från phonehouse sida.

Google själva säger att den inte har någon SD-kortsplats.

11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Vad gäller CPU OMAP 4430 är inte snabbare än Exynos, dom är i princip exakt lika snabba. Båda kör ARM cortex A9, exakt lika snabba per klock.

Sett några benchmarks bla. här på Swedroid, siffrorna man jämför är endera felaktiga men troligtvis bara gamla och inaktuella.

12. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Bara för att SoCerna har Cortex A9 MPCore CPUer garanterar inte att de är lika.

Men jag kollade upp lite mer noggrannt denna gång, och jag hittar inga skillnader från ARMs referensimplementation hos varken Samsungs Exynos eller TIs OMAP 44xx, så där hade jag fel.

Det som lurade mig var att benchmarksen jag tittade på var på SunSpider och hade påverkats av en nästan absurd förbättring i Androids stockwebbläsare som Motorola tydligen hade kunnat inkludera i sin Gingerbread 2.3.5 till Droid RAZR, vilket gav den mycket högre prestanda än en Galaxy S2 på 2.3.4.

Så summa summarum är att man verkligen borde vänta på att telefoner är ute med exakt samma mjukvara innan man kastar ur sig sådana omdömen :)

13. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Precis, det är exakt samma. Tegra 2 är den enda såvitt jag vet som saknar endel prylar som NEON instruktioner.

Vet inte varför swedroids benchmarks är så off, får exakt samma siffror på RAZR i princip.

Vad gäller sunspider så beror det som sagt enormt mkt på browsern, firefox ger typ 1500ms nånting på sgs2.

Linpack är helt irrelevant, likaså quadrant. CF bench och nenamark är eg. dom enda relevanta benchmarksen som går att jämföra mellan olika lurar.

14. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Qualcomm gör faktiskt en helt egen implementation av ARMv7 för sina CPUer, så även om de klassificeras som en Cortex An så är de väldigt annorlunda prestandamässigt än andra tillverkare som enbart kör på referensimplementationen.

15. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Japp, dom kör dock samma scorpion kärna som man använde i Desire/N1 fortfarande. Tror det vore en fördel för dom att gå över till referensdesign då dels av kompatiblitetsskäl och utveckligen går så fort så dom hinner inte komma med sin egen variant i tid.

16. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nexus One/Desire kör inte Scorpion. Scorpion är en blandning mellan A8 och A9 medan den SoC som sitter i Nexus One är helt baserad på Cortex A8. Det faktum att Scorpion-telefoner kan använda vissa av de funktioner som skrivits om i ASM för A9-processorerna i Android kan användas på Scorpion men inte Nexus One/Desire är ju ett praktiskt bevis om du inte tror mig. :)

17. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Last edited: 5 nov 2011
  18. Anwar93

Anwar93 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Borde jag köpa denna telefon eller inte? Nästan läst alla sidor nu och känner mig kluven... om inte. Vilken telefon är då bättre idag (och några månader fram)?

19. twisted1

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Kort svar, ja köp den.

20. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Här är en AnTuTu benchmark som egentligen handlar om Asus Transformer Prime, men GN syns med. Även om det inte är mycket bättre än SGS2 så är den ju inte sämre:

Transformer Prime Benchmark Explained

infexis gillar detta.