Flimmer i kameran

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Krak3n, 14 mar 2018.

  1. Krak3n

    Krak3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej! Upptäckte nu när jag kom hem från träningen att kameran på Snapchat "flimmrade" med svarta streck, kollade vanliga kameraappen och samma sak där, även samma sak med frontkameran.. har aldrig tappat telefonen eller något sådant, har även skärmskydd och UAG skal på.

    Någon som fått likadant problem? Känns som de måste vara mjukvaran på telefonen.. fick det iaf att fastna på några bilder som ni kan kika på. Skulle vara otroligt tacksam för svar!
    [​IMG][​IMG]
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Sådan linjer brukar vara ett interferensproblem. Prova att släcka ljuset i rummet och ta ett kort på samma ställe med blixten på kameran eller i dagsljus.
     
  3. Krak3n

    Krak3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej tack för svar! Ska prova det imorgon[emoji4]
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det skulle alltså kunna vara interferens mellan belysningen i rummet och kameran i telefonen och det kan ju vara svårt att lösa just där med annat än att ändra på belysningen i rummet. Har du detta på andra ställen också är det något annat.
     
  5. Krak3n

    Krak3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag testade det nu, ökade ljusstyrkan i rummet och då försvann det! Aldrig varit med om liknande förut.. Förstår inte riktigt hur de fungerar heller, men glad att de löste sig [emoji16]
     
    inact_0030 gillar detta.
  6. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag antar att det beror på det sätt som dimmern till belysningen i rummet fungerar. Den ändrar troligen på frekvensen som ljuset använder, detta har blivit mycket mer märkbart sedan man har börjat använda LED-belysning eftersom det med LED faktiskt går att konstatera verklig nersläckning i belysningssyklerna. Den gamla sortens belysning var inte så snabb som LED är så där var det ett mer jämnt ljus hela tiden eftersom ljuskällan aldrig hann slockna som LED gör. Vi ser det ju inte med våra ögon, det är för snabbt, men om man skulle ta bilder med mycket högre hastighet så skulle man kunna se det med LED.
    Inget gott som inte har något ont med sig (eller hur det nu var)! :D
     
    Krak3n gillar detta.
  7. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Dock inget positivt me flimmer. Kan synas med en mobil kamera. Har provat där jag bor. Både LED & lys rör flimrar. Dock inte E 27 LED 6500K CLASOHLSON som jag har i taket.
     
  8. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Nä, det är helt individuellt beroende på själva ljuskällan (LED-lampan) och dimmern eller en kombination av de två. Det som avgör är väl hur frekvensen hamnar när man använder dimmer. En led-dimmer fungerar inte som en vanlig dimmer, man tror ju att det skall dra mindre effekt när man sänker ljuset, men det är inte alltid fallet. Eftersom de laborerar med lite olika faktorer kan det vara så att den del av effekten som inte går till ljus när man minskar ljuset istället går till värme, det märks inte så mycket eftersom det blir så lite värme från LED-belysningar i alla fall.
     
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Där jag bor finns inte dimmer.
     
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det har ingen betydelse i sammanhanget. Vad man kan göra med en dimmer är att det kan ÄNDRA interferensmönster (linjerna) eller ta bort det. Har man inte dimmer så är man fast med det man har, antingen ser man interferens eller inte. Orsaken till interferensen är LED-belysningen, men som sagt inte alla LED-ljuskällor har detta problem, det beror på konstruktionen av just den ljuskällans elektronik.
     
    Krak3n gillar detta.