Flip Attack

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av rundgong, 19 feb 2012.

  1. rundgong

    rundgong Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Flip Attack är mitt första Android projekt så lite feedback skulle uppskattas.

    Spelet är inte helt olikt Tetris Attack eller Crack Attack. Klicka på högra sidan av en ruta så byter den plats med sin högra granne, och motsvarande på den vänstra sidan.
    När man får 3 lika rutor i följd försvinner de.
    När högen med rutor når upp till skärmens överkant är spelet slut

    spelet finns i 2 versioner, gratis med reklam eller utan reklam för c:a €1

    http://market.android.com/details?id=com.rundgong.FlipAttack

    http://market.android.com/details?id=com.rundgong.FlipAttackFree
     
  2. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ok, lite feedback. Provade på en Galaxy Nexus med Android 4.0.2.
    - Kul spelidé, men lite enformigt i längden.
    - "Reduced graphics" är snyggare än vanliga grafiken. Prova gärna med någon typ av realistisk skuggning. Skulle se mer seriöst ut.
    - Vid game over känns det som att spelet hänger sig eftersom man inte kommer vidare utan måste trycka på bakåtknappen. Borde gå tillbaka automatiskt eller när man trycker på skärmen.
    - Lite onödigt att kunna välja så många olika bredder och höjder. Försök hitta en optimal spelplan, eller 3 spelplaner och kalla dem t ex small, medium och large.
    - I stället för att välja hastighet så skulle du kunna börja på långsamt och gradvis öka hastigheten, som i tetris.
    - Saknar möjlighet att skriva in namn i highscore-listan
    - Highscore-listan lite buggig, spelade 3 gånger och ändå hade listan 0 poäng på position 2 och 3.
    - Kunde flytta på en ruta utan granne, men när jag ställde om spelplanen till 8x8, så gick inte det längre. Bugg antar jag.
    - Kanske vore smidigare att kunna dra en ruta i sidled istället för att klicka på ena kanten (eller tillåta både och). Då skulle man kunna dra flera steg också i vissa fall.
     
  3. rundgong

    rundgong Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja, det är ingen dum idé

    default-värdet 6x12 är nog bra på ganska många skärmar. Men vad som är bäst beror ju på om skärmen är avlång eller mer fyrkantig och hur stor den är.
    På en x10 mini blir rutorna lite för små med höjden satt till 12.
    Men kanske är det inte bra med för många val

    Så funkar det. Kanske borde det öka lite fortare.

    Knepigt. Det har inte hänt mig. Får kolla in det.

    Ska undersöka. Det enda normala fallet att man inte kan flytta på en ruta är om nånting annat flyttar sig/försvinner just då.

    Tack för synpunkterna
     
  4. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Har du använt någon spelmotor för detta, t ex AndEngine eller Libgdx?
     
  5. rundgong

    rundgong Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej, Jag har gjort allt från grunden.