Problem: Flippad Arc efter avinstallation av appar

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av hell-man, 20 feb 2012.

  1. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Min Arc har fått frispel sedan jag i går avinstallerade lite grejer. Jag TROR att det som orsakade problemen var att jag avinstallerade den där Facebook Messenger-appen, som jag aldrig förstått vitsen med.

    Först började telefonen att ungefär en gång i timmen skrika om att jag har 13 nya meddelanden på Facebook. Uppe i Android-menyn (eller vad den heter) kom det upp en meddelandeikon, men den såg inte ut som den brukar när det har med Facebook att göra, utan var bara en vit pratbubbla, och när jag klickade på den så vägrade den skicka mig till Facebook (där det förövrigt inte alls finns några nya meddelanden, möjligen olästa sådana sedan gammalt som telefonen aldrig tidigare skrikit om).

    Jag mipplade med lite av varje och hittade till slut lite inställningar i Facebook-appen som verkar ha fått slut på eländet. Se bifogad skärmdump.

    Men det räckte inte, för plötsligt började telefonen med omkring en kvarts mellanrum att med min SMS-signal skrika "Sony Ericsson Det gick inte att synkronisera". Det där problemet har jag haft länge, men då bara en gång per dygn. Nu plötsligt hela tiden. Jag har tvingats gå ner på ljudlöst för att överleva under pågående utredning. :)

    Jag har stängt av synkroniseringen, tror jag, men den fortsätter att skrika. Se bifogad skärmdump.

    Är det någon som har förslag på vad fasen som kan ha hänt? Och varför? Och hur jag åtgärdar det?

    Eller ska jag kort och gott ta och fabriksåterställa fanskapet? I så fall, vad bör jag tänka på? Är ju en jäkla massa att återställa; appar, inställningar, filer...
    * Försvinner bilder eller andra filer på minneskortet vid en fabriksåterställning?
    * Tips på var/hur man bäst backupar sina kontakter och sin kalender?
    * Betalappar, hur ser man till så att man får dem igen utan att behöva pröjsa en gång till?

    När jag väl, i så fall, sparkar igång den igen, så vill jag få saker rätt från början. Även om det nu skett en härdsmälta så har jag hela tiden haft smågrejer som jag inte fått ordning på, främst kring synkroniseringen. Finns det någon bra guide där ute som ni kan tipsa om?

    Danke!
     

    Bifogade filer:

  2. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    * Inget på minneskortet försvinner. Är du extra orolig så ta bara ut minneskortet :-)
    * Använd Google-kalender och googele-kontakter så finns dom på nätet. Har du sparat alla kontakter i mobilen och även kalendern lokalt så vet jag inte. Någon annan vet säkert någon app.
    * bBHetalapparna kan du installera igen via Market/marknad, inga problem alls. Gör det bara efter du suddat ut hela mobilen.
     
    hell-man gillar detta.
  3. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Grejen med Google är att det är en av sakerna jag aldrig har fått att fungera. Det vägrar. Jag behöver något annat som kan föra ner kontakter och kalender till minneskortet, eller dylikt.
     
  4. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Du kan säkerhetskopiera kontakter till minneskoret.
     
    hell-man gillar detta.
  5. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack. Anade att det fortfarande är möjligt. Får bli så. Kalendern innehåller inte så mycket att det är ett jätteproblem, så det här ska väl lösa sig. Men sablar vilket jobb det blir att återställa allt. :)
     
  6. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    De gånger jag har fått göra det, total-återställa och lägga in alla appar med inställningar, ligger på dryga 2h....
     
  7. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Återkom med hur det gick efter återställningen.

    Hoppas att det löser sig.
     
    hell-man gillar detta.
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Oj, 2 timmar? Nu när jag gör det så går det mycket fortare än så?
     
  9. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Beror på att jag har en del appar som behöver like mer konfiguration....
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Nej beror på att du är lite trögare är genomsnittet ;)
    Har man bara aftonblaskan, blocket och liknande installerat så går det ju fort att återställa allt men vissa appar och widgets tar en halv evighet att få till precis som man själv vill ha dom. Men det är därför vi älskar Android
     
  11. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Heyyyyyy ;-)

    Men som du sa, det är därför man älskar Android....
    Allt småmeck och pill med appar.... Hhehehehe
     
  12. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Haha, kul följddiskussion! Självklart återkommer jag med besked om hur det gick. En snabb följdfråga, eller två...

    1. Appar som man har på minneskortet, vad händer med dem vid en fabriksåterställning? Helst vill jag ju att de försvinner, så att jag får fixa allt från grunden, så att säga.

    2. Den där Google-synkroniseringen som jag aldrig fått att funka, men som alla säger ska vara så rackarns enkel, finns det någon smarrig instruktion för den någonstans?

    Under kvällen ska återställningen ske!
     
  13. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Ytterligare fundering... Det där med att betalappar känns igen efter återställning, är det kopplat till ens Googlekonto, eller hur vet telefonen/appen att jag har betalat för appen?

    Att jag frågar beror på att jag har två Googlekonton. Till det ena har jag kopplat grejer till Google Analytics, vilket är krabbigt att flytta. Dock är det inte det kontot som jag i dag använder i telefonen (och inte heller till mitt RSS-flöde) så jag är inne på att använda det andra kontot - det som jag i dag bara har till Google Analytics - till alla mina Google-tjänster. Kan det skapa bekymmer?
     
  14. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nu bombar jag här... blir plötsligt osäker. Fabriksåterställning, är det det jag gör om jag väljer... Meny --> Inställningar --> Sekretess --> Återställ standardinställningar?

    EDIT: Detta löste jag själv. Svaret var ju tydligt i manualen. Men övriga frågor kvarstår.
     
    Last edited: 21 feb 2012
  15. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Appar som du sparat på minneskortet kommer att raderas vid en återställning men datan från appen kan finnas kvar på minneskortet. När det gäller spel/save games osv. så är det upp till hur appen är skriven om det finns kvar efter man ominstallerar appen. Men om du vill radera den här datan så är det bara att utforska minneskortet och ta bort app-relaterade mappar.

    Google synkroniseringen är busenkel så det finns ingen direkt guide för det. Efter återställningen så knappar du in ditt Google konto i inställningsguiden och när telefonen startat upp helt kan du gå till Inställningar > Konton och synkronisering för att justera vad som ska synkas och även välja om du vill synka allt nu.

    Betalappar kopplas till ditt Google konto så logga in med samma Google konto som du köpt apparna från efter du återställt telefonen.


    :cool:
     
  16. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Har ju glömt rapportera utfallet. Nu har jag fabriksåterställt, och är supernöjd. Dels löstes det akuta problemet, dels löstes problemet med att synka mot Google, och dels är telefonen makalöst mycket piggare än tidigare. Jag hade säkert alldeles för mycket lullull på startskärmarna (och kanske för mycket installerat över huvud taget). Som natt och dag!