Problem: Flygplansläge gav snabbt wifi

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av murvel, 16 jun 2015.

  1. murvel

    murvel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ända sen uppdateringen till Lollipop har min LG G3 haft en mycket långsam wifi-uppkoppling. Jag har fiber 100/100 in till huset och tidigare kommit upp i 30-60 megabit/s via routerns wifi. Efter Lollipop är jag nere i 2-3 megabit/s!
    Igår började jag kolla lite på nätet och fick massor med tips: starta om telefonen, routern, rensa cacheminnet på telefonen, stäng av IPv6 i routern etc, etc.
    Till sist hittade jag ett tips som fungerade. Ställ in flygplansläge (vilket gör att telefonmottagningen samt wifi och BT stängs av), sätt sedan på wifi i flygplansläge. Kollade med bredbandskollen och hade 60 megabit! Skönt med snabbt wifi igen, men problemet blir ju då att man inte kan ringa eller ta emot samtal så länge man är flygplansläge.
    Någon annan som har samma problem och kanske hittat en lösning?
    Ringde även LG:s support och det enda råd jag fick var att göra en fabriksåterställning. Känns måttligt lockande eftersom det innebär flera timmars jobb med att återställa allt.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Det var inga höjdarsiffror, jag får 285 Mbit/s med min G3, med allting på såklart

    Byt router kanske.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Blåtand kan störa Wifi. Testa att stänga av blåtand.

    Testa att byta kanal på routern och se om du kan hitta en kanal som fungerar bättre än övriga.
     
  4. murvel

    murvel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Det var blåtandsjävulen som störde ut wifin. Stängde av blåtanden och fick 52/42 megabit.
    Ska det va på detta vis?
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    De använder samma frekvenser så det är ett problem. Bästa lösningen är att skaffa en router som använder 5 GHz-bandet. Blåtand använder 2,4 GHz.
    Jag har själv funderat på att byta eftersom våra AudioPro högtalare stör ut vårt Wifi eftersom de också använder 2,4 GHz.
     
  6. murvel

    murvel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Routern är en tg799 från Telia som tydligen spärrat den inbyggda 5 GHz-funktionen!
    Blir väl till att brygga den till en ny router som klarar 5 GHz och ac-standarden.
    Tack än en gång för rådet.