Fråga: Flytta(Backup Transfer) Applikationer: Yay/Nay?

Diskussion i 'Applikationer' startad av wrkdrojd, 3 feb 2023.

  1. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag tillhör den väldigt gamla generationen - tänk Windows 95/98 - där man i ren rutin formaterade om datorn i helhet var 6:e månad: p.g.a. att systemet helt enkelt var ineffektivt och blev trögrörligt; enorma cache builds, icke optimerade uppdateringar osv.

    Jag står i kast att uppgradera från min Samsung S22 Ultra till en Samsung S23 Ultra om någon vecka. Att använda Smart Switch känns ju oerhört lockande, och är ju en no-brainer när det kommer till foton/filer. Jag har, hursomhelst, en inbyggd skepsis (se ovan) att skifta appar från "en gammal" telefon till en ny. Att det helt enkelt inte är optimalt, och att jag borde ladda ner dem igen för att få en "len" struktur.

    Vad säger panelen? :)
     
    Kristy gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Tänker du dig att ha samma appar som förut tror jag inte du vinner värst mycket (om ens något) på att installera dem på nytt. Däremot kan man ju se ett mobilbyte som ett tillfälle att se över om man verkligen ska ha kvar alla appar som man genom åren installerat men sällan (eller aldrig) använder.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Om du har Google Files så håller den koll på appar som man inte använder och kan enkelt radera dem.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Att det skulle innebära problem att återställa en backup till en ny telefon är närmast en myt, vill jag hävda. Jag har alltid använt Googles moln-backup och återställt data till en ny telefon, inklusive appdata för de appar som har stöd för det, och jag har nog aldrig haft några problem. Kan förekomma, men väldigt sällsynt. Smart Switch har jag aldrig använt, jag föredrar Googles molnbackup.
    För att förtydliga: det som sker gällande molnbackup är att en ren kopia av appen installeras från Google Play, det är inte så att appen i sig kopieras över från gamla telefonen, utan det är senaste versionen från Google Play som laddas ner när du återställer backupen. Appdatan kommer ju dock från en tidigare enhet, om appen har stöd för det. Vad gäller Smart Switch så vet jag inte exakt hur det funkar, risken finns kanske att Smart Switch kopierar över en version av appen som inte är avsedd för den nya telefonen med dess hårdvara och versionsnummer. Där får någon annan fylla i. Men jag skulle bli förvånad om man inte har tänkt på den detaljen.

    Men ja, den gamla mentaliteten bör man släppa, anser jag. Använd istället de smidiga funktioner som finns som är avsedda att göra telefonbytet mindre jobbigt. Om det mot förmodan blir problem med någon enskild app, så är det ju bara att rensa appdata för just den appen och börja om från början med den, tar några sekunder att göra. Kan inte minnas att jag behövt göra det alls, i samband med återställning av backup.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    SmartSwitch verkar ladda ner appen från Google Play.

    Jag har haft appar i tidigare mobiler som försvunnit från Google Play, de apparna kommer inte med när man använder SmartSwitch.
     
    Kristy gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    När jag återställt molnbackup från Google Drive så har jag dock fått med appar som försvunnit från Google Play. My Tracks/Mina spår (en nedlagd Google-app) är ett sådant exempel, den får jag valet att återställa trots att den är borttagen. Då bör slutsatsen vara att molnåterställning är bättre, då raderade appar följer med?
    (Om en app är bortttagen från Play Store pga fraud/regelöverträdelser kanske situationen är annorlunda dock).
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Håller med gällande molnbackup. Jag har dock fått lite problem om jag återställer från en annan telefon via kabel. Då har bland annat Google Maps och Google Foto apparna blivit på engelska även fast systemspråket är på svenska i telefonen. Därför återställer jag aldrig via kabel längre