Flytta SMS och kontakter

Diskussion i 'LG Allmänt' startad av narog, 14 feb 2022.

  1. narog

    narog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Ursäkta, jag är totalt novis angående Android men har en fundering. Högtalaren på min LG H815 har givit upp så gott som helt så jag skaffade mig en Samsung A21s. Finns det någon möjlighet att få över kontakterna och helst också alla SMS? Tacksam för all hjälp som kan ges!
    Jag ser nu när jag kollar på svaren jag fått hittills att ni totalt missat min första mening om att jag är novis. Jag använder telefonen till att ringa och SMS:a med, inget annat så allt det där om Googlekonton går mig helt förbi. Ingen hjälp att få alltså!
     
    Last edited: 14 feb 2022
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Kontakterna har i alla fall jag på mitt Google-konto och de följer därmed med till vilken enhet som helst. För att backa upp SMS finns appar. T.ex. "SMS Backup and restore" eller nåt i den vägen.
    Ligger inte dina kontakter redan i Google kan du nog synka dit dem via din kontaktapp.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    De kontakter som inte följer med Google-kontot får du antingen knappa in manuellt eller flytta dem till Google-kontot och då blir de automatiskt synkroniserade (så länge som du har dataanslutning på båda mobilerna och slagit av synkroniseringen).
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kontakterna har jag sparade på Google kontot och för SMS görs en backup varje kväll med denna app https://play.google.com/store/apps/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore och den kan ladda upp till Google Drive. Jag har ställt in den så att bara 1 backup sparas på Drive
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Har du en Android-telefon så måste du i princip redan ha ett Google-konto inloggat på den (även om det går att köra utan konto, med diverse begränsningar i telefonens funktionalitet). Minns du inte att du loggade in i ett konto när du skaffade telefonen? Du får gå in i telefonens inställningar och se vilka konton som är inloggade, då det är viktigt för att lösa ditt problem. Återkom sedan med besked. Annars kan vi inte hjälpa dig vidare.
    Att ditt problem på något "magiskt sätt" skulle lösas utan lite ansträngning från din sida är ju en väldigt märklig inställning. Fråga om förtydliganden ifall du inte förstår.
     
  6. narog

    narog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Ursäkta att jag störde er ni fullfjädrade experter. Jag vet att jag är obetydlig i era ögon och lovar att aldrig störa igen. Jag trodde inte alls att jag skulle kunna sitta bredvid och titta på när ni experter löste mitt problem men den nedlåtande tonen jag möter här är inte trevlig!
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    För varje kontakt som man sparar i mobilen så finns det möjlighet att knyta kontakten till ett Google-konto, om detta är gjort (vilket de flesta användare gör utan att tänka på det) så kommer man på nästa mobil som man loggar in på med samma konto per automatik få över dessa kontakter.

    Du kan se på den här sidan vilka kontakter som du har upplagda i ditt Google-konto, eventuellt behöver du logga in på ditt Google-konto för att se kontakterna.

    Om du inte har något Google-konto (vilket få Android-användare har) så är det enklast att skapa ett Google-konto (vilket du kan göra på samma sida), sen måste du logga in på samma konto på din gamla mobil och gå igenom kontakterna för att knyta dem till Google-kontot (hur man gör det på din LG-mobil vet jag tyvärr inte, jag har själv en Samsung).

    När alla kontakter är länkade till ditt Google-konto loggar du in på din nya mobil med samma inloggningsuppgifter så kommer kontakterna att bli överförda.

    De flesta användare på detta forum är relativt vana vid Android och då behövs inte fullt så utförliga instruktioner, jag har jobbat en hel del med support och det är svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på när man beskriver en lösning på ett problem, de flesta som har en viss vana skulle bli galna av en alltför utförlig beskrivning av sådant som man redan vet (dvs ungefär det som jag beskrivit ovan), därför kan du uppfattat tonen som nedlåtande.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Ursäkta men någon nedlåtande ton ser inte jag i något av de svar du har fått. Förrän möjligen att det kommer något som du uppfattar som nedlåtande nu: det hade varit enkelt för dig att gå in och ge följdfråga om om ett svar behövde förtydligas. En följdfråga hade uppmärksammat oss som svarat på att du inte förstod våra svar. Den redigering du har gjort i ursprungsländerna är däremot inte nödvändigtvis något vi uppfattar.
    Jag hade den bestämda uppfattningen att när man startar upp en ny Android mobil uppmanas man att skapa ett Google konto och att de flesta gör det även om man inte förstår varför. Så kanske du faktiskt har ett google-konto med Dina kontakter inlagda redan.
    Som sagt får man svar man inte förstår, ställ följdfråga istället för att anklaga den som trots allt försöker hjälpa dig. För tro det eller ej det är det vi försökt göra!
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag ser för övrigt att du fick rådet att synka till ditt google-konto redan 2016 när du ställde en liknande fråga.
     
    Heleg gillar detta.
  10. Sir_N

    Sir_N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  11. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    När jag bytte från Sony till LG använde jag den inbyggda appen i LG:n som hette LG Mobile Switch. Otroligt smidigt. Man kunde kryssa i exakt vad man ville överföra. Jag tror jag kryssade i allt och det blev exakt som jag ville ha det med SMS-historik och allt.

    Jag antar att det finns en liknande app på din nya Samsung.
    Kanske den här https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sec.android.easyMover