Flyttar från 1:a till 3:a och vill förnya hemma nätverket, Mesh?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Salvion, 26 jan 2020.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag säker ett superstabilt och snabbt nätverk för min nya lägenhet där jag går från 25m2 till +80m2 och vill i förväg förbereda så att nätverket kommer funka och tänker att då kanske en mesh löning är det man skall sikta på?

    Jag kommer att ha fiber 500 mbit via Telenor så ingen racerhastighet men helt ok tror jag.

    Jag skulle önska att inte ha någon hastighetsförlust i varken rum eller balkong, alltså full täckning.
    Enkel installation och bra kvalité
    1 användare men såklart besökare som skall kunna använda det, Spel, Surf och Stream

    Vad rekommenderar ni? jag har läst ganska nya trådar som är c.a halvåret gamla om mesh här, Google Wifi då jag redan är fången i deras "nät" ;) ?

    Kvalité/Funktion > Pris (inom rimliga gränser)

    Gärna någon som kan jämföra olika system snarare än "X har funkat bra för mig" men alla tips är välkomna!
     
  2. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
  3. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag köpte en Orbi router i förebyggande syfte för att kunna utöka när behovet faller på plats. Sjukt nöjd med den, både för spel och streaming (spel går just nu på Google Stadia och stabiliteten går inte att klaga på).

    Vi har bara 100 Mbit så 500 bör ju inte vara något att klaga på om inte ni streamar 10 filmer åt gången? Finns väl ingen server som utnyttjar och bemöter den hastigheten för nedladdning eller uppspelning.

    I vilket fall. Vi har en trea som vi flyttar tillbaka till nu där ethernet- uttaget är mitt i lägenheten. Jag tror därmed inte att Mesh i sig själv blir användbart. Fadern har också Orbi med tre enheter och han fick dra ut en för att dem blev förvirrade då det var för lite avstånd. Så det beror lite på vart huvudenheten kommer att placeras skulle jag säga :)
     
    Salvion gillar detta.
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har 3 st Orbi i ett enplans hus med källare. En i källaren som router och 2 på markplan, får på det sättet full täckning i varje skrymsle i huset samt utomhus på altan osv. För mig har Orbi fungerat fantastiskt bra och dom har varit ganska enkla att placera ut då dom ser ut som vaser eller prydnader.
     
    Salvion gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Salvion och Beeos gillar detta.
  6. dermike

    dermike Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    697
    Mottagna gillanden:
    325
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Bor i 5:a utan behov av Mesh, so tror det är overkill. Däremot kan det säkert vara bra att köpa en router som stöder det om det trots allt skulle behövas. Körde på Ubiquiti Amplifi själv.
     
    Salvion gillar detta.
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    I lägenhet framför allt men även i villa så kommer hastigheten att påverkas av dina grannar. Ditt WiFi kommer inte att hitta en frekvens som inte störs av dina grannars. Alla använder wifi idag och om grannarna ligger på kanalerna bredvid (det gör de) kan din hastighet faktiskt halveras. Om du kollar med appen wifi analyzer så ser du hur kanalerna överlappar varandra. Det stör. Bara så att du inte har för höga förhoppningar. Men ett starkt eget wifi kommer att hjälpa
     
    Salvion gillar detta.
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I villor så är det en del mellan, så där borde det inte vara några större problem. Där jag bor hittar jag bara 2 nät som inte tillhör vårat och jag bor i villa.
     
    Salvion gillar detta.
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Värre här. Villagrannar som stör. Märks väl bäst när man är ute i trädgården kanske. Men en granne, lägger beslag på varenda kanal. Samma ssid men olika kanaler. Det funkar ju med wifi men jag ville bara varna för att man kanske inte (förmodligen inte) får den teoretiska hastigheten. Kör man dessutom på 2,4Ghz så får man ju också samsas med mikrovågsugnen, bluetooth och allt annat som är hänvisat till den frekvensen. Bättre räckvidd men...
     
    Salvion gillar detta.
  10. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Det var som jag misstänkte en del att tänka på!

    Det där med att "tävla" med tex grannar om utrymme hade jag ingen aning om.

    Angående uttag i lägenheten så vet jag inte detta ännu, jag gissar/antar att att det finns ett uttag i hallen vid dörren och resten får man fixa själv (som i dom flesta anslutningar jag sett hos bekanta)

    Wifi 6 har jag hört talas om, bra förklaring på länken hos Kjell och Co men bara ett märke som dom själva saluför.

    Men vissa tycker också att Mesh är onödigt och jag inser ju att hus/rum/lägenheter är väldigt olika byggda och hindrar bra wifi olika mycket.

    Kommer ni på mer tips så berätta gärna, eller länka till bra produkter.

    Tack för hjälpen!
     
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Personligen känns det mer prisvärt att köpa något som fungerar idag (Partiskt förslag baserat på eget innehavande: Orbi) och vänta in Wi-Fi 6 lite. Det är väl typ enstaka rätt dyra routrar som kör med det nu. Hellre då ha något som funkar idag, och lägga mellanskillnaden till att uppdatera igen om ett par år när tekniken är mer mogen :)

    Men ja, det kliar lite i fingrarna då man gärna har det senaste (och påstått bästa)!
     
    Salvion gillar detta.
  12. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag skulle tipsa om att börja med att se hur det fungerar som är nu och se om det verkligen finns något behov för nytt.

    För övrigt så är det kabel som gäller om du vill ha superstabilt nätverk utan hastighetsförlust i alla rum.
    Oavsett lösning på trådlöst så kommer du aldrig samma resultat som trådat, som det nämnts i tråden så är det för många faktorer som påverkar även optimala trådlösa nätverkslösningar.
     
    Salvion och bernard gillar detta.
  13. uddis

    uddis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    137
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei P30 Pro
    Själv kör jag Google Wi-fi mesh. Har totalt 6st puckar fördelade på mina 290kvm boyta i två våningar. Är sjukt nöjd med täckning och enkelheten.
     
    Salvion och bernard gillar detta.
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    För 80kvm behövs inget mesh, en bra router räcker, när jag bodde i lägenhet på 94lvm körde jag en Asus RT-N56U instängd i ett skåp centralt i lägenheten och hade inga problem.

    Har nu flyttat till hus med två våningar och kör TP-Link Deco M9 Plus, får full hastighet (600Mbps) med 3 puckar.
     
    Salvion, bernard och Kjell H gillar detta.
  15. Kjell H

    Kjell H Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2018
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    12
    Instämmer med ovan, testa vilken kanal som ger bäst prestanda. Men generellt behövs inga grejjor förutom en hyftad router i en trerumslägenhet..
     
    Salvion, bernard och katho gillar detta.
  16. Beeos

    Beeos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    53
  17. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @Beeos@Beeos
    Jag tänker som så att OM man testar med tex Asus RT-AX58U som också verkar ha ett bättre pris än Prisjakten kan uppvisa (1790 kr) så undrar jag om det inte räcker/funkar då står jag där med en router som måste bytas ut? om jag förstår det rätt mot något mesh likande?
    Jag är helt med på att inte handla i onödan, frågan är bara satsa på vad...
     
  18. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Uppdatering*
    Jag har igen läst alla era kommentarer och dom är kanon jag lär mig en hel del nytt!
    Nu varit i lgh i 1 vecka och nätverket funkar nästan som skit, åtminstone delvis.

    Utrustning & Uppkoppling
    Telenor Fiber 500 Mbit
    Router Technicolor TG 799 vac Xtream Technicolor 799 Xtream | Telenor
    Bytt ut medföljande kablar från vägg till router och från router till PC till nyinköpta Cat 6 typ


    Som sagt 3:a med router i hallen.
    fast kabel till pc i specifikt kontor/spelrum (4-5 meter från router, skymd sikt)
    Sovrum padda funkar sådär via wifi, Netflix laddar ofta var 5 minut när jag streamar (4-5 meter från router, skymd sikt)
    Kök, chromebook på köksbordet till frukost tv/nyheter/web via wifi samma strul som i sovrummet funkar 50% annars laddar det någon minut då och då, Nest Hub tappar också kontakten där den står på köksbordet men återfår den efter 1-3 min (5-6 meter fri sikt till hall och router)

    Jag upplever det som att det strular i 50% av fallen via wifi
    Supporten har idag uppdaterat routern och rekommenderat att montera den högt upp samt nära den plats där det är viktigast för mig att ha uppkoppling...jag vill ha eller önskar stabil uppkoppling överallt.
    dom säger också att lägga mindre viktiga saker på 2,4 bandet, idag ligger allt på 5 Mhz bandet

    Jag skrev i första posten att prestanda var otroligt viktigt och det var lite otydligt, vad jag menar självklart vill jag ha max prestanda och minimal förlust av min hastighet MEN stabilitet är viktigare.
    Jag vill ha ett så stabilt och snabbt nätverk som jag kan inom rimliga kostnader.

    Nya frågor:
    Supporten säger att den medföljande routern är en bra men basic router och det accepterar jag i någon mån, om jag vill uppgradera till en bättre eller riktigt bra är det fortfarande dom rekommendationer ovan?
    Kanske den som @Beeos@Beeos talar om? är det värt 2k? Telenor säger rent allmänt att en "riktigt" bra router kommer att göra en ganska stor skillnad.

    Ni talar också om Orbi och jag har googlat men inte helt säker på vilken produkt och vad som skiljer dessa, någon mer specifik länk så jag kan läsa på mer?

    Slutligen @Avarell_Dalton@Avarell_Dalton tipsar om Wifi Analyzer och det finns massor när jag söker, någon som är erkänt korrekt och bra? eller bara ta vilken som?
     
  19. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 963
    Mottagna gillanden:
    10 984
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag hade bytt Routern, aldrig i hela mitt liv har jag hört talas om någon som fått ens OK prestanda med en Technicolor-rounter. :)
    Själv kör jag en Asus Dual Band i min 3:a på 90 kvm och får full fräs på 5 GHz i hela lägenheten.
     
    katho, bernard, Salvion och 1 annan gillar detta.
  20. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Jag bor i radhus med 3 våningar. kör med en ASUS RT-N66U och har inga problem alls med hastigheten när det gäller streaming HD eller 4K.
     
    mexej, katho, bernard och 1 annan gillar detta.