För många låsta trådar?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av svartis, 11 jul 2011.

?

Låses trådar ibland för ofta?

Poll closed 18 jul 2011.
  1. Ja

3 röst(er)
    9,1%
  2. Nej

26 röst(er)
    78,8%
  3. Hmm, kanske.

4 röst(er)
    12,1%
  1. svartis

svartis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Givetvis är det ägarna och moderatorerna som bestämmer. Men tycker ändå det är intressant att se vad ni andra tycker? Jag tycker trådar låses här ibland väldigt fort, trådar som iaf jag kan tycka är intressanta. Tex så kan jag tycka en banal tråd som "vilken rom är bäst" är relevant. Svaren han får är mycket mer precisa än ifall han skulle läsa igenom varje romtråd på 60 sidor. Visst kan personen i fråga läsa varenda tråd om den enskilda tråden, men han får ju inte helheten.

Jag hade iallafall som moderator/ägare vart intresserad av att veta. Vad tycker ni andra?

2. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Nu hör väl knappt den här tråden hemma här men..

Njaee tycker väl inte att de låser för mycket trådar på de stora hela.

Men vist,i det här specifika fallet hade kanske inte de skadat om tråden var öppen.
    Men de är ju inte så svårt att skumma igenom tex de mest populära ROM trådarna.
    De är ju bara på nån ynka sida var..

Själv läser jag trådar på 100-200+ sidor på xda.

Följer Darkys .MIUI å Cognition och nån till heh

3. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Nu blev ju denna tråd väldigt svår att hitta och väldigt ointressant (när den flyttades) eftersom iallafall jag trodde TS avsåg själva SGSII forumdelen och inte swedroid i allmänhet.
    Spec eftersom inte alla forumdelar ens har moderatorer.

TS får nog skriva om rubriken eftersom den blev tvångsförflyttad så folk vet att den avser SGSII forumet.

4. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag tycker det är helt rätt att låsa alla "bästa" trådar som inte innehåller krav, önskemål, tidigare erfarenheter eller liknande. Många sådana låsta torde skicka en del signaler...

Sent from my Nexus S using Tapatalk

5. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Ingen kan säga vilken rom som är bäst för det finns helt enkelt inget sätt att mäta det på egentligen. Visst du kan köra lite quadrant score och annat men det handlar om eget tyckte.

Kan man inte specificera sin fråga mer lr åtminstone ta sig den tiden att läsa igenom de trådar som redan finns om de olika rom så är det ett tecken på ren och skär lathet/önskan om att någon ska hålla handen åt en genom hela processen.

Den som är genuint intresserad av att veta vilken rom som är bäst tar sig tid att läsa igenom befintliga trådar och ställa eventuella frågor där.

Skulle vi låta alla få ställa samma fråga varje gång skulle vi ha en väldigt massa trådar där folk frågar om vad som är bäst. Detta är ett ganska vanligt fenomen bland de mer populära telefonerna som tex htc desire. sgs osv
    jag är hård men det finns en anledning till det. Jag vill att alla de matnyttiga trådarna ska få stanna kvar på första sidan för att de som inte har så bra koll då kan läsa igenom dessa.

Du får helt enkelt bilda dig en egen uppfattning samt läsa de trådar som finns.

6. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Jag skulle snarare säga att vi moderatorer här på forumet är lite väl snälla och tillåter lite väl många trådar om man jämför med forum så som xda.

Vi låser inte trådar för att vara taskiga utan för att göra det lättare att hitta på forumet. Detta är en mycket svår balans men jag tycker det funkar bra på swedroid.

7. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag håller fullständigt med.

8. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Tycker det är väldigt mycket att man "väcker" gamla trådar med helt meningslösa inlägg!

Skulle man inte som Mod kunna låsa de gamla trådarna (läs ca 6 månader) så att man inte kan väcka gamla trådar. Men om det nu skulle bli aktuellt igen med samma problem eller dylikt så skulle man kunna låsa upp den igen!

9. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Om man inte tillåter att gamla trådar lyfts skulle nog bara antalet nya med samma ämne öka. Jag tycker det är bra att man fortsätter i en gammal tråd.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

10. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Last edited: 15 jul 2011
  11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Ser inte sambandet med åldern på tråden? Att skriva samma sak flera gånger är iofs onödigt men att hitta flera källor som bekräftar fakta är inte fel.

12. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Svaren du får i en "vilken rom är bäst" tråd är långt ifrån precisa och är enbart egna upplevelser.
    Du får en bra mkt bättre helhet genom att ta dig tid och läsa igenom varje roms tråd.
    Det enda jag ser när i det du skriver är egentligen "jag är lat och orkar inte läsa igenom alla trådar"

13. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag förstår dig och inser problemet. Men att automatiskt/systematiskt låsa trådar äldre än 6 månader skulle ju göra det omöjligt för mig att lyfta tråden om Lutea oavsett vad jag vill tillföra. Ponera att jag har ny information som är relevant/intressant som jag vill dela med mig av, då måste jag ju starta en ny tråd eftersom den ursprungliga är låst.

Håller helt med om att dessa "bästa"-trådar är värdelösa. Men på samma sätt som frågeställaren har ett ansvar att få till en tråd av hög kvalitet anser jag personerna som svarar också har det. Om någon ställer en fråga, oavsett om den är av typen "Vilken ROM är bäst?" eller om den är mer utförlig, bör svaren vara utförliga, sakliga och med källhänvisning etc.

Jag anser fortfarande att "bästa"-trådar skall låsas då dom inte tillför något men _om_svaren alltid var utförliga skulle även en sådan tråd kunna bli informativ för tredje person.

14. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Det behöver du väl inte?! Det finns en underbar sak som kallas PM, det skulle man väl kunna skicka till den berörda moderatorn!

Visst är livet svårt?

~Larss00n80~

15. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Personligen tycker jag det är mycket bättre att man letar upp en gammal tråd att skriva i istället för att skapa en ny bara för att den tråden har blivit gammal.

Dels visar det att personen faktiskt söker en sak vi moderatorer starkt uppmuntrar och ska man se det på det rent tekniska planet så betyder färre trådar -> mindre databaser -> lägre kostnader.

16. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Så om jag vill fortsätta diskutera i en tråd som varit vilande ett tag så kan jag inte göra det direkt utan måste skicka ett PM till en moderator som ska upptäcka detsamma, låsa upp tråden, meddela mig att så är gjort och då kan jag posta? Låter inte speciellt genomtänkt och ganska långt ifrån grundidéen för ett forum. o_O

17. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Om du kollar i tråden så ser du att Kallt_Kaffe hade skrivit :
    Detta svar dödade diskussionen och alla var nöjda!

Men då kommer Hackerman1 och skriver, sex (6)! månader senare:
    Men nej men herregud! Var det inget nytt!!!:neutral:

Du förstår? Det är trådar som dessa som jag gärna ser låsta, då personer som bara häver ur sig saker!

18. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Jag förstår dig och jag var inte så tydlig i mina tidigare inlägg. Det som jag vill är att dessa trådar som är mycket meningslösa ska låsas. Dessa finns fortfarande sökbar, men man kan inte ta upp ämnet igen.
    Om det nu är så att man kommer med ny info i ämne, så borde man kunna skicka ett PM till ansvarig moderator som kan antingen låsa upp den igen för en diskussion (istället för att skapa en ny).

19. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Håller med dig helt och hållet. Att få till en sådan tråd kräver otroligt mkt inte bara av ts utan även av alla som svarar i tråden.

20. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Visst kan man låsa den när det väl sker. Eller bara ignorera Hackerman1:s inlägg och åter låta tråden dö en långsam forumsdöd.
    Vill man förhindra att denna tråd kommer upp måste du ju låsa den innan Hackerman1 skriver sitt inlägg. Men när är det? Och vad händer om jag vill tillföra något vettigt?