Förbannade omstarter

Discussion in 'Xperia arc - Allmänt' started by mjoha, Jun 2, 2011.

1. Sajko

Sajko Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade oxå problem med omstarter, skickade 2 ggr på service, och det som verkade göra susen var 2:a gången där de gjorde "polering av kontaktytor". Skumt, men det funkade uppenbarligen. Min startade om sig i diverse situationer, bland annat då jag bara lade den på bordet. Skicka in den bara

2. Tossie

Tossie Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag läser om er som har problem att Arcen startar om sig när man lägger den på bordet osv... Jag har sett det där förr. Den gången var det själva batteriet det var fel på. Det defekta batteriet fick två arc att bete sig så, satte i ett nytt batteri i den "fösta telefonen" och den har aldrig startat om sig efter det!
    Så gå till en butik, be att få prova ett annat battei och lägg telefonen på bordet för att se vad som händer!

3. magnuscal

magnuscal Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har lagt märke till att varje gång min startat om så har det stått, Sony Ericsson kunde inte synkronisera.
    Nu har jag stängt av syncen av kontot Sony Ericsson SyncML.

När jag köpte telefonen hade jag en uptime på drygt 500 timmar. Sen den resan har jag bara varit uppe i ca 200 timmar och nu börjar det bli svårt att nå 50 timmar.
    Bara sen igår kväll efter jag körde in 2.3.3 har jag haft 3 omstarter.

Batteri-symtomen som nämns tycker jag inte att jag känner igen.
    Möjligtvis att det skulle kunna vara nån widget som är instabil.

Felsökningstips?

4. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det låter farligt. Då är ju risken att "felet" uppkommer igen snart?

Vart skickade du den?

5. mjoha

mjoha Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu e min uppe i 126 tim och 11 min sedan jag lade papper, innan så var det igenomsnitt 6 timmar mellan omstarterna

Last edited: Jun 8, 2011
  6. sun

sun Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Jag tycker att det är ganska skönt med omstarterna. Ibland kan det gå en hel dag på jobbet utan ett enda samtal, då börjar man ana oro och tittar till telefonen och då står det "ange pinkod" :-)

7. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    :) så kan också se det Sun, lungt och tyst, min har inte startat om efter uppdateringen

8. kaycee

kaycee Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Honor 8
    Jag hade samma fel men gjorde en massa grejer och så nu funkar den som den ska + att jag inte har antivirus app installerat, minns att på xp va det skit mkt strul en gång i tiden med ett visst virus program efter en uppdatering så varför inte testa tänkte jag?

Men vad jag gjorde va att:

1. Ta ur minneskort, simkort och radera hela luren
    2. Starta luren och ta ur batteriet och trycka in minneskortet.
    3. Starta radera hela luren+ minneskortet och när det startar om sig så ta ur batteriet.
    4. Trycka i simkortet och upprepa samma som punkt 3.
    Efter denna cykel så funkar luren som den ska, inte en enda omstart, skit omständigt men nu slipper jag lämna in den och vara utan lurJa.

9. Sajko

Sajko Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skickade den till deltaservice i Kalmar, det är min operatörs (Halebop) serviceställe.

10. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Betalar operatörerna för transporten eller får man göra det själv?

11. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Du ska inte betala en krona om det är inom garanti.

12. s98foppa

s98foppa Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Omstart efter uppdatering till android 2.3.3

Har haft min Xperia Arc i ett par månader utan en enda spontan omstart, men så uppdaterade jag till android 2.3.3 i söndags och därefter så startar den om flera gånger om dagen, riktigt irriterande.

13. Cokeisit

Cokeisit Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

SE synch

Jag hade problem med omstarter med min Arc. Jag bytte till den ifrån att ha haft en X10 mini pro som startade om sig hela tiden, gissa om man blir irriterad när det uppstår samma problem på Arcen :(

Omstarterna fortsatte när jag uppdaterade till 2.3.3.

Jag hade inte ens installerat några appar när Arcen började starta om sig. Nu har jag testat att stänga av SE synch, dvs den som synkar adressboken med SEs tjänst och har klarat mig utan omstarter flera dagar.

Tjejen har oxå en Arc och den startade aldrig om, hon hade inte SE synch påslaget. Håller tummarna för att det här löser problemet :)

14. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fick precis tillbaka min telefon från service.

Inga fel funna. Polerade kontaktytor. :)

Nu har den varit igång i 10 minuter och inte en omstart. :) Hör ni inget mer från mig i den här tråden så har jag och min arc ett problemfritt liv.

15. JohnDoe007

JohnDoe007 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också lidit av omstarter. Kontaktade SE support som påstod att det inte var ett känt problem för arc'n,

Uppmanar er att uppmärksamma dem om detta, finns formulär att fylla i på deras hemsida.

16. cq1

cq1 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Prova flasha om den via SE update service programmet men ta backup först för den resetar din telefon och dina appar försvinner. Hade samma problem (och även andra) efter jag uppdaterade via pc companion men efter omflash har jag inte haft ett enda problem alls trots att jag har samma appar som tidigare.

17. owallen

owallen Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan vara för lite internminne kvar...

Har haft hemska problem med omstarter och lagg på sistone och det blev definitivt inte bättre med 2.3.3.
    Var hos Sony ericsson och frågade om råd och dom tipsade om att det var viktigt att frigöra så mycket internminne som möjligt, med andra ord, flytta över alla appar man kan till SD-minnet.
    Hade runt 50MB tidigare och har drygt 100 nu med en klar förbättring i prestandan!
    Återstår att se ifall omstarterna blir färre då det bara var några timmar sedan jag gjorde förändringen.
    Känns dock logiskt eftersom alla tidigare smartphones jag haft krashat när minnet börjat ta slut!

18. magnuscal

MINA ENHETER

Är det någon som har en aning om vad "Polerade kontaktytor" innebär?
    Kan man gissa på att det är tops och isopropanol som gäller?
    Är det något man kan göra själv i så fall?

Jag rev av en bit papper ut ett ikea-blad, 5x6 cm och vek det en gång till en 2,5x6 cm remsa.
    Jag la den mellan batteriet och telefonen och runt nederkanten av batteriet och upp mellan batteriet och batteriluckan.
    Dessutom har jag stängt av Sony Ericsson SyncML under Konton och Synkronisering.
    Klockar in på 46:01:16 nu, håller tummarna!!!

Edit: Det blev 47 timmar sen startade den om sig :(
    Det är bättre än var 5e timme men inte i närheten av mina första 500+ timmar.

Last edited: Jun 10, 2011
  19. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    "Polerade kontaktytor" är en örontopps med lite sprit....
    Kan hjälpa något otroligt på äldre dammiga prylar som varit med ett tag men ska fan inte va ett problem med en ny telefon.

Nu har jag ifs en x10mini som också hade omstartsproblem men efter formatering av sd-kortet så har den varit snäll...

Last edited: Jun 10, 2011
  20. magnuscal

MINA ENHETER

Japp, efter att jag skrev inlägget ovan fick jag 4 omstarter på en timme.
    Jag upptäckte att när mobilen låg på en bordsskiva och jag lyfte ena långsidan så mobilen lutade 45 grader och sen släppte den, så startade den om sig.

Då lackade jag ur och ringde till Ericsson, tjommen i andra änden var väldigt oförstående för att det skulle finnas telefoner som startar om sig. %#&"¤ (översättning överflödig)

Så jag ringde till en "mobil-verkstad" och pratade med dom och frågade om vad just de polerade kontaktytorna innebar.
    Hon i telefonen var väldigt trevlig och bekräftade att det fanns en del problem och poleringen var i princip bara lite sprit på en tuss. Exakt vilken sprit det var visste inte ens mekaniken.
    Men jag har jobbat inom flygindustrin sen 2004 och den enda vätska vi fick använda på kretskort och kontakter var ren isopropanol då den inte lämnar några rester/föroreningar.

Så jag tog en tops och lite isopropanol och tvättade kontakterna på telefonen och batteriet, minneskortet och simkortet.
    Sen körde jag också med papperstricket (totalt 0,29 mm tjockt papper efter vikning) samt att jag stängt av Sony Ericsson SyncML och flyttat så många appar som möjligt till SD-kortet.

10/6 1750 2 timmar
    11/6 0733 16 timmar (åtskilliga bordssläpp)

Uppdaterar om resultat...

Last edited: Jun 11, 2011