Fråga: Föredetta stort samsung fan men s5, vad i helvete?

Diskussion i 'Galaxy S5 - Allmänt' startad av oddbot, 28 feb 2014.

1. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    Du kan flytta tillgängligt lagringsutrymme till förbättringar..
    http://www.phonearena.com/news/16GB...ually-offers-10.7GB-of-usable-storage_id53383

2. Cassius

Cassius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tycker ni är onödigt negativa så här snabbt... Den har ju inte kommit ut så den kan testas ordentligt ännu ens!

UI'n och all bloatware får man leva med oavsett telefon, det är bara en smaksak. Som jag förstått det på diverse recensioner så ska dock 5an ha mindre bloatware än 4an?

Design, också en smaksak. Den går ju i samma linje som föregående Galaxy's så det var väl inte speciellt oväntat att även denna skulle vara stöpt i samma form?

Jämför med de andra flagskeppen, den är minst lika snabb på alla sätt och vis, bör vara lika stöttålig som övriga för det är väl ingen som Inte använder Gorilla Glas numer? För träningsmänniskor har den en hel rad smarta funktioner. Personligen hoppas jag att den ska vara bra även musikmässigt. (Sambon har en SG2 som till stor del hårdvarumässigt är samma telefon som min Razr, men hennes har sjukligt mycket bättre ljud!)

Prismässigt är den kanske i överkant jämfört med en del andra Android lurar. Nya HTC'n väntas väl ligga runt 5000? LG G2 går få i för mindre än 4000. Men iPhone 5S som varit på marknaden ett tag nu kostar fortfarande lika mycket, så även Sony's Z2! Så jag vet inte om jag tycker den är direkt dyr jämfört med de övriga heller?

Vad hade ni förväntat er egentligen? Ett microchip som operas in bakom örat och reagerar på era tankar och slår upp en projicerad skärm framför ena ögat som ni sedan styr med ögonrörelser? o_O

Jag har förhandsbokat en i alla fall. Personlien tycker jag den verkar lovande! Designen kunde varit bättre, men den är i alla fall inte ful som en del andra telefoner (enligt mig själv då). Jag hade gärna sett ett metallchassie också.. För mig var dock den avgörande faktorn IP67 certifieringen. Jag har utsatt min Razr för en del väta, den har iofs överlevt. Men innan dess har jag vattendödat 2 telefoner. När Razr'n började strula var jag nära att köpa en S4 Active enbart för den extra tåligheten. Jag har dock klarat mig tills nu så det fick bli en S5 istället :) Sambons S2a fungerar klockrent ännu, min Razr blir bara segare för varje dag.. Och vi köpte dom samtidigt så jag hoppas på att S5an ska fungera minst lika länge som sambons S2a!

3. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Ok mina tankar går såhär;

jag är en casual user. Jag rootar inte, jag spelar inte spel, jag kollar inte film etc.

Det jag gör är; lite instagram, mycket whatsapp, mycket surf. Ibland kolla klipp på youtube men väldigt sällan. Ta en del bilder, inte särskilt mycket.
    Dvs. de flesta telefoner skulle kunna uppfylla de krav jag har.

Dock har jag starka önskemål på en bra kamera, snygg design och en bra skärm.
    Jag har ju en del kvar att önska av min sgs3 som jag har nu, tycker att den känns lite seg och när man sett hd-skärmarna så blir man minst sagt sugen.

Nu velar jag mellan z2 och sgs5. HTC har jag svårt för överlag och LG har jag inte haft någon bekant som varit nöjd med. Mina vänner med Sony som är mer likt mig i preferenser är väldigt nöjda med sina Z-versioner och tidigare lurar. Dock har de varit lite urvattnade i färgerna jämfört med amoled (av uppenbara skäl). Efter att ha sagt mitt och preferenser så känns det som allt som kom med sgs5 som de promotades, HR-monitor, fingerprint etc. känns helt överflödigt. Lite som det med sgs4 att man kunde hålla fingret över och få en preview av bilder osv. Gillar ej heller designen med bakstycket, men tror att man kan vänja sig. Nackdelen med Z2 är ju lite döda ytor och sen är jag ändå orolig för skärmen att den kanske känns klen jämfört med amoled.

Så som jag ser det, högst subjektivt, så har z2 bättre design, gillar deras default UI, snygg layout etc. men SGS5 vet man kommer ha en ruskigt bra skärm, de fåtal bilder som visats och tagits med sgs5 har ju varit riktigt bra, bättre än de jag sett med z2 (nu räknar jag in såna som tagits på MWC och inte de som är optimerade av företaget för att se så bra ut som möjligt). Jag har tappat en telefon i marken en gång, det var 9 år sedan, sedan dess har (och är) alla telefoner jag ägt i mint condition så vattentålighet mm är inget jag fäster ett större värde vid.

Så kokar man ner det;
    Amoled vs LCD
    Kamera vs Kamera

4. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    683
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Eh S5an är ju vattentät, om den ska klara ligga 1m i vatten 30min vafan kallar ni det då?

5. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Om den är vattentät så ska den kunna ligga på 1m djup klart längre än bara 30min så den är bara vattentålig.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

6. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    Första siffran[redigera | redigera wikitext]

Skydd mot beröring och inträngande föremål.
    Klassning Beskrivning
    IP0X Oskyddat
    IP1X Minst 50 mm i diameter
    IP2X Minst 12,5 mm i diameter ("Provfinger")
    IP3X Minst 2,5 mm i diameter
    IP4X Minst 1 mm i diameter
    IP5X Dammskyddat
    IP6X Dammtätt
    Andra siffran[redigera | redigera wikitext]

Skydd mot inträngande vatten. Inget vatten får tränga in i en sådan mängd eller på ett sådant ställe att tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.
    Klassning Beskrivning
    IPX0 Oskyddat
    IPX1 Droppskyddat (endast vertikala droppar)
    IPX2 Droppskyddat vid max 15° lutning
    IPX3 Strilsäkert
    IPX4 Striltätt
    IPX5 Spolsäkert
    IPX6 Spoltätt
    IPX7 Vattentätt (nedsänkt i vatten)
    IPX8 Tryckvattentätt (nedsänkt i vatten)

kalleboston gillar detta.
  7. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Någon som vet hur många atmosfärer?

Skickat från min HTC One via Tapatalk

8. inact_0036

inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    545

MINA ENHETER

Last edited: 4 mar 2014
  9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Utan att lägga några aspekter på det du länkade till så tror jag att den kommer att överleva pga att dess kamera är bättre än de övrigas.

Är mycket dom ska lyckas i kamerabiten men den fasdetekterade autofokusen är nåt fullständigt ofattbart på en mobil, ja innan detta då. Bara nån DSLR & möjligtvis några mycket dyra kompaktkameror haft innan.

Hur detta fungerar i S5 i praktiken var en annan sak. Känns dock lite som att dom har ett ess i fickan att kunna blåsa de andra av banan ett tag med en överlägsen kamera.

Om inte så nja;-)

Note 3 via Tapatalk

10. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    683
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja du kan kalla det vad du vill, faktum kvarstår den tål vatten lika mycket och länge som sony och deras Z mobiler... 30min är rätt bra tätt eller tålig vafan är skillnaden liksom

11. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Faktiskt är jag det, hyffsat med vad jag förväntat mig, alltså inga stora förändringar eller nyheter.. Bara samsung helt enkelt.

12. Zelda

Zelda Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag tror att jag kommer att bli nöjd med den iaf. Är framförallt spänd på vad kameran kommer att kunna leverera. Först tyckte jag att den var rätt ful på baksidan, men efter att ha tittat på en del bilder, så har jag vant mig vid utseendet. Ofta har man ju nån typ av skal också, så då ser man ju ändå inte baksidan. Tror även att flytet i TouchWiz kommer att upplevas bättre än tidigare. Sen går det ju alltid att byta launcher om man nu skulle vilja det.
    Nu är det bara att gå och vänta och vänta på att den ska komma. :)

13. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 114
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Till S4:an bytte jag ut batteriluckan/baksidan första veckan mot en svart läderklädd variant för under 100 kr mot. Om det blir en S5 så blir det samma procedur. Är bara orolig att luren är för stor för mina små händer.

Tapatalked!

14. Zelda

Zelda Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Ja, en läderbaksida vore nog inte fel. :) Bara kanterna är skyddade på nåt sätt känner jag...
    Tror att den säkert kommer att kännas stor, men det är ändå inte ofta man bara använder telefonen med en hand...inte jag iaf. :P

15. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Hur är kvalitén på lädret egentligen? Det är väl inte äkta läder antar jag?

16. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nej dessa är fejk, blir missfärgade efter ett tag sen är lurarna nästan lika hala eftersom ramen på batteriluckan fortfarande är plast och hal som original luckan men den är aningen bättre pga lädret :thumbup: (obs att en stor del av dessa ersättningsskal gör luren aningen tjockare, de är inte lika tunna som original)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

17. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Det är väl plastläder som sitter på? När man har klämt och känt i butik har det ju verkat hålla rätt så bra kvalité faktiskt :)

18. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Note 3'an har riktigt bra konstläder (Såklart i mitt tycke) Fortsätter Samsung med det på 5an kan det bli, återigen, riktigt bra:)

19. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tack för svaren!

Jag gillar läder och brukar ha sådana skal men det är ofta man stöter på dålig kvalite som kanske får sprickor eller börja färga av sig om man har svettiga händer t.ex. (nej jag har inte ovanligt mycket handsvett!)

Last edited: 6 mar 2014
  20. Cassius

Cassius Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ni är rädda för att den ska vara för stor för era händer? Själv kan jag inte köpa så mycke mindre telefon om jag ska kunna hantera den :cry: