Förhållningssätt/regler Diskussionstråd

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av goa200, 22 apr 2011.

  1. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Här är det fritt fram att tycka till om de regler vi har på swedroid.

    Håll det dock på en vänlig nivå.
     
    Last edited: 22 apr 2011
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Bra tråd!
    På .2, tipsa om googles - site:swedroid.se/forum/ sökord :).

    Den ang NSFW, om en Screenshot innehåller NSFW-bild, hur tolkas de då? Bara undrar.

    Annars var det bra.
    Går det på nått sätt att påtvinga den tråden på nya medlemmar? Innan de får tillgång till att göra sin första post?
     
  3. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Har en fråga om punkt nr. 11
    Ingår ref-länkar i den eller är det tillåtet? Mest kända är ju dropbox.

    Och sen så tycker jag att det har dykt upp mer och mer "rösta på mig" trådar i offtopic. Ingår det också i 11:an?

    Bara lite förslag till tydligare regler :)
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Jag funderar över "Har ni en Samsung Galaxy S så använder ni forumet för Samsung Galaxy S. Tämligen enkelt. Är ni osäkra så kan ni fråga en moderator (grönt namn)."

    Det är förstås helt rätt men det känns lite som formuleringen är så hård att den riskerar att ta död på de allmänna forumen? En del frågor är trots allt allmänna rakt över alla android-telefoner. Men kanske skulle det räcka med en påminnelse på punkten om sökning: att man ofta bör söka över hela forumet och inte bara i den delen som gäller sin egen telefon?
     
  5. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    En liten sak, det kanske står, men isåfall är jag blind, får ens användarnamn vara vadsomhelst? T.ex könsord eller rasistiska namn?
     
  6. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Självklart är vi inte benhårda utan som du säger så sä gäller det något rent allmänt så tas det upp i allmänt tråden. Vi kommer inte vara nitiska regelpoliser men dock är det alltid bra att ha generella förhållningssätt
    Ska lägga till detta.

    Angående fråga 2 så är det samma där. Är en bild NSFW så ska den inte postas direkt utan isåfall via en klickbar länk som öppnar upp bilden i en ny flik och länken ska självklart tydligt markers med att den är NSFW

    Hur menar du med "rösta på mig" tänkte du i form av tack-knappen?

    Där gäller samma sak och så fort vi ser något dylikt där vi känner att ett namnbyte är aktuellt skickar vi pm till vederbörande.
     
  7. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Jag menar sånna hära trådar: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=40255

    Kom på det eftersom denna dök upp nyss men jag har även sett flera styckna för ett tag sedan.
    Notera att jag inte är emot dom men för mig så infaller dom som reklam som är förbjudet enligt punkt 11.
    Fast dom kanske faller in under denna mening: :)
     
  8. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tyckte du svarade bra på den frågan själv där :)
    det är skillnad på reklam och reklam

    tex klickbara länkar där man kanske hjälper någon att vinna en viktigt tävling som den du själv länkade till eller att komma in på en skola. Såna har jag personligen inget problem med.
    Däremot spel/spotify liknande länkar är inte ok.
     
  9. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Av vilken anledning är politiskt och religiöst innehåll i signaturer otillåtna? Jag förstår att man inte kan skriva "KKK" eller "hata muslimer", men är det heller inte tillåtet att skriva "Jag rösta på S" eller "Jag tror på den treenige Guden"?
     
  10. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Vi måste dra strecket någonstans och då är det enklast att totalt förbjuda det.
     
  11. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Även för os som tror på Det Stora Spaghetti Monstret?

    ___
    MiniMax (HTC Desire Z, standard ROM, 2.2.1)

    Android is a trademark of Google Inc. Use of this trademark is subject to Google Permissions.
     
  12. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Det är ingen religion, det är satir på religon :)
    Men det är precis som goa har skrivit. Vi ska inte vara de som sitter och avgör vilka politiska eller religösa signaturer om är tillåtna eller inte. Det blir bara jobbiga och onödiga diskussioner med gränsdragningar (tex. är det okej med vissa kommunistiska symboler men inga rasistiska?), som är helt utom ramarna för detta forum, som är ett Android forum.
     
  13. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Fast jag känner lite, Swedroid drivs under svensk lagstadga, och Sverige är ett mångkulturellt land. Så jag undrar, varför skulle det vara fel att ha "Allahu Akbar" i sin signatur?

    Jag tror faktiskt inte att det skulle uppstå diskussioner emellan 2 personer med olika religion, pga ens signatur.

    Fast jag förstår er också.Bara en liten tanke jag hade :)
     
  14. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det har upstått diskussioner tidigare. Och som tidigare skriver så vill vi inte behöva avgöra varje fall, så vi säger nej helt och hållet.
     
  15. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Då är det ju lika bra att ni låser politiktråden för detta är ju ett Android-forum, eller hur?

    Sanslöst.
     
  16. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Då kan vi ju helt och hållet ta bort off topic forumdelen där en minoritet av trådarna är relaterade till android.
     
  17. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nej. Inte när några moderatorer drar någon jävla gräns om vad man får och inte får ha i sina signaturer angående ett visst specifikt ämne. Just detta ämne drar dem en gräns och då borde det inte heller finnas något material att hitta om detta ämne på denna sida.
     
  18. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Diskutera politik går finfint men det är otroligt svårt att hålla en vettig balansgång bara.

    Angående signaturer så finns det väldigt extrema signaturer och för att vi ska slippa köra en case by case på varje signatur så har vi valt att inte tillåta det alls.
     
  19. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jojo, jag förstår ert tankesätt, jag är varken för eller emot.

    Men jag tänker, i Sverige har vi både yttrandefrihet och tryckfrihet, fortfarande. Så därav borde det vara okej, att skriva "icke kränkande" religiösa/politiska åsikter (etc.) i sin signatur, då servern är (mig vetligt) placerad i Sverige och går under svensk lagstiftning, förstår ni vad jag menar?

    Jag vill inte att Swedroid ska bli raidat för att ha "aktivt hindrat folk från yttrandefrihet/tryckfrihet, genom att...", förstår ni vad jag menar ? :).

    -

    I ett land, utan yttrande/tryckfrihet, kan man inte placera en server och skriva "Här får ni skriva, vad fan ni vill... det gör inget...." Då kommer sidan bli nedsläckt, jag funderar på hur detta fungerar, motsatt riktning.
    Dvs, ni startar ett forum, i ett land med yttrande/tryckfrihet, och sedan skriver "här får ni inte ha med religiösa/politiska texter i er signatur, acceptabelt såsom icke acceptabelt".
     
  20. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Yttrandefriheten och tryckfriheten reglerar vad staten får lägga sig vad folk skriver och säger, inget som kan tvingas på privatpersoner som driver hemsidor.