Diskussion: Förhandsbokningar

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av PatricF, 7 maj 2012.

  1. MMakarov

    MMakarov Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Man kan ju köpa sin telefon kontant men samtidigt binda upp sitt abonnemang, då får man ju oftast rabatt. Som nu när jag förlängde mitt abonnemang med Halebop så får jag telefonen för 5090 kronor. Abonnemanget har jag ju ändå tänkt att ha i minst 1 år till då jag är nöjd med det. :)
     
  2. weede

    weede Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har inte halebop endast 24månaders abonnemang när man köper s3an?
     
  3. Incubus

    Incubus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Har förhandsbokat hos 3, men förstår inte riktigt hur ni som köper telefonen kontant tänker.. det är ju klart billigare att köpa den hos 3 med fri surf. Då betalar man ca 45:- i månaden (24 månader) utöver kostnaden för mobilen så som den kostar ute i butikerna (just nu). Och för det får man 10 gig surf i maxhastigheten och rätt bra minut/sms pris. Sedan betalar man bara för det man ringer och sms:ar utöver grundkostnaden på 300.

    Hur räknar ni som köper kontant ?
     
  4. geezen

    geezen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kort svar: om man inte ringer så mycket blir det billigare.

    Mer utförligt svar:
    Om jag förstår dig rätt syftar du på det 3 abonnemanget som kostar 299kr/mån för fri surf och telefonen där man sedan betalar för det man ringer och smsar (?).
    Min räkning hos tele2 brukar sluta på en jämn hundralapp (inkl. 1gb data). Samma förbrukning (öppningsavgifter, minutavgifter och sms) skulle med 3 bli ca 390kr/mån (299 + förbrukning). Det betyder att jag skulle höja min månadskostnad med ~290kr/mån. 290kr/mån i 24mån blir 6960kr vilket alltså skulle bli dyrare än att köpa kontant.

    De 45kr/mån extra gäller inte heller om man köper telefonen på billigaste stället. Räknar man på CDON med deras rabatt är 65kr/mån extra mer korrekt och 65kr/månad bara för data är inte billigt om man klarar sig på 1gb.
     
  5. none

    none Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Förstår inte alls vad du svarar på.
    Om jag köper en låst telefon, tröttnar på den efter en vecka och slår en sju tumsspik genom displayen och använder den som dörrstopp för att sen gå till random butik och köper en ny telefon och stoppar in mitt simkort i den.....
    Vad är kopplingen mellan abb. och telefon ??
     
  6. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Inte mer än att man oftast låser telefonen till en viss operatör och är fast med ett abonnemang i 12/24mån. Personligen köper jag alltid olåsta telefoner kontant. Det är ca 6mån. sen jag köpte Galaxy Nexus och nu blir det S3... :)
     
  7. none

    none Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu är jag inte med här, jag har ett abb. hos tre och plockade ut en HOX som jag haft ca 6-7 olika simkort i med olika operatörer utan problem.
    (abbet hade jag skaffat med eller utan telefon på köpet då jag sänkte min telefonräkning med 3-400, så att binda sig för första gången i livet sen 90-talet kändes helt okej)

    Jag kommer plocka ut en S3'a och förmodligen en annan telefon innan året är slut och köra dessa på mitt 3 abb.

    Jag är fullt klar på att det finns telefoner låsta till en viss operatör (hur man ens kan köpa en sån telefon är helt obegripligt)

    Sen antar jag att man inte har ekonomisk möjlighet att köpa en ny telefon när man känner för det och därför hänger kvar vid sin telefon som man är missnöjd med ända tills abb. tiden gått ut så man kan ta ut en ny telefon och binda upp sig i två år igen.....

    Men jag ser begriper fortfarande inte hur folk kan se en koppling mellan telefon och abb. och vara vid sina sinnens fulla bruk.

    Nåja, jag ska förboka S3'an hos TPH iaf. (lite on-topic måste jag ju vara)
     
  8. janhol

    janhol Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    542
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Suck.......
     
    Droid119 och Tråget gillar detta.
  9. marw77

    marw77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    989
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Köper du en mobil och betalar en förhöjd avgift i ex 24 månader så har du ju en koppling mellan abb och mobilen på sätt och vis. Du kan ju gå till banken och låna 6000kr och betala kontant. Samma sak och lika dåligt enligt mig.
    Om man nu köper den med förhöjd i 24 månader för 6000kr och säljer den för 2000kr efter ett år så är det riktigt surt att ha kvar en "skuld".
    Så tänker jag iallafall men vi lever i ett fritt sammhälle och vill någon hamna i en skulldfälla så varsegod.
     
  10. Incubus

    Incubus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Okej, men det är inte så stora skillnader vi pratar om i så fall. Om du räknar med den kostnaden du betalade för telefonen + den hundring du betalar i månaden (gånger 24 månader) så hamnar du på i princip samma siffror, beroende på vad du betalar för den kontant. Skillnaden är att med Tre:s abonnemang så får man fri surf (10 gig). I grunden beror det nog på hur mycket man ringer/sufar rent generellt.
     
  11. none

    none Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2011
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Där har du onekligen en poäng.
     
  12. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har förbokat en hos TPH med ett presentkort/tillgodokvitto.
    Dock utan att ha doat en Hox, utan jag fick det istället
    för en telefon när jag tog 3:s 349 kr abb.
     
  13. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ytterligare en anledning att köpa kontant kan vara om man har företag.


    Jag köper S3'an på den egna firman för en nettokostnad på ca 2 000kr, men abonnemanget hade jag inte kunnat dra av då jag inte ringer något i firman.
     
  14. MMakarov

    MMakarov Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nepp de har ändrat det nu till 12,18 och 24.
     
  15. geezen

    geezen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Precis. I mitt fall skulle det bli ca 1000 kr (eller drygt 40kr/mån på två år) men bara man ringer/surfar lite mer än jag minska säkert skillnaderna ännu mer. Jag har inte räknat på det men du har säkert rätt i att man inte behöver vara någon storkonsument för att spara på det.
     
  16. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Precis så var det för mig me! Vad fick du lägga imellan??
     
  17. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har ju inte köpt den än så jag vet inte, men enligt deras hemsida så går den ju på runt 6500 kr, så jag fått lägga till fyra hundra.
    Fick med andra ord 6100 kr i presentkort. Hur är det för dig då?
     
  18. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    290 kr. Fick 6200kr för HOXen.
     
  19. Hrc4u

    Hrc4u Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

  20. egget01

    egget01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet eller kollat upp om Telia brandar sina telefoner?
    Syftar då givetvis på s3:an.
     
    Last edited: 19 maj 2012