Förlorar täckning på vissa specifika platser

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av klister123, 30 nov 2020.

  1. klister123

    klister123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Hej!

    Jag har ett skumt problem. Jag använder en Samsung S9 med Comviq. På vissa specifika platser förlorar jag min täckning - centrala platser i Malmö som tidigare, med Comviq och innan det Tele2, inte varit ett problem, och som ingen annan Tele2/Comviq-användare, vad jag vet, har problem med. Jag tror därför inte att det beror på nätet eller operatören.

    Platserna det gäller är inte jättestora, t. ex. vid Folkets Park och vid gamla konsthögskolan i Malmö. Detta är platser jag är vid ofta, och jag tappar signalen nio gånger av tio. Jag har också märkt det på vissa platser i Stockholm. På andra platser fungerar min uppkoppling galant.

    Jag var först i kontakt med Comviqs kundstjänst för att fråga om det hade kunnat bero på att mitt två år gamla SIM-kort var slitet - de sa att det var möjligt, och skickade ut ett nytt. Samma problem har dock kvarstått. Jag vill helst inte skaffa en ny mobil.

    Vad kan problemet tänkas bero på? Som sagt fungerar min täckning utmärkt förutom på vissa specifika platser i centala Malmö, som ju ska ha täckning :)
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Möjligen kan du testa en fabriksåterställning också, men det finns ju exempel på fall där antennen i telefonen på något vis lossnat, och det skulle ju ev. kunna förklara att du plötsligt erfar radioskugga på platser där du tidigare haft god täckning, eller någon vattenskada kanske.

    I annat fall vore det om Tele2 av någon anledning riktat om masten eller dylikt. Svårt att tänka sig så mycket annat som skulle förklara det.
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Har liknande problem med sonens Alpha och gjorde en mätning med:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cellinfolite
    noterade då att på de platserna han tappar, finns det ett antal ungefär lika starka sändare och mobilen byter sändare hela tiden med bara typ 10sek mellanrum, efter några sådana snabba byten lägger uppkopplingen av helt och börjar söka nät.

    Efter en stund kopplar den upp men bryter strax igen, så det verkar som hans mobil inte klarar dessa snabba byten.

    På samma ställe byter min S10e lika ofta men behåller uppkopplingen, så egentligen borde det funka på din S9 också.

    Vi har visserligen Telenor, men de delar 4G nät med Tele2/Comviq på vissa ställen, så det kan vara där du har problem.

    Prova att göra en mätning med Cellinfo där det bråkar och se om du har samma symtom som vi.
    Det kan vara något med samsungs 4G mjukvara som bråkar, vi stängde av 4G på sonens mobil och det funkar bra på 3G på dessa platser (inne i städer). Hans 4G funkar bra på andra platser där det inte är tätt mellan sändare.

    Tyvärr har vi inte hittat nån bra lösning på problemet, men har nyligen bytt till 3 och det har funkat på en av de platser där han hade problem. 3 har enligt min mätning inte lika många sändare där vi testade, så mobilen håller kvar samma sändare längre och då funkar det.
    Jag vet inte om det är mobilen eller nätverket som initierar byte av sändare, men om det är nåt med Samsungs mjukvara, kan ju en återställning och/eller uppdatering göra skillnad, men det är ju en del jobb med detta och till sonens Alpha finns inget nyare, och vi har inte pallat återställa, så vet inte om det hjälper.
    Man kan oxo prova att slå av VoLTE bara för att testa.
     
    bernard gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte på vissa ställen, de bygger 2G och 4G nätet tillsammans helt. Däremot kan hastigheten skilja sig
     
    Matte1976 och jogge gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det låter jättekonstigt att telefonen tappar signal på specifika platser - även om operatörens täckning fungerar bra på platserna. Då verkar det inte vara något hårdvarufel eftersom det då borde vara problem på fler ställen och mindre beräkneligt.

    Jag är nog inne litegrann på att det som föregående skriver. Det kan vara många siter i området och det kan vara att telefonen inte vet hur den ska bete sig. Det kan också vara så att det är en gräns mellan olika siter som skapar samma problem som ovan.

    Problemet kan ha uppstått pga något med mjukvaran. Hur fungerar det om du söker nät manuellt när du befinner dig i ett av dessa områden och då väljer nät?
     
    jogge gillar detta.
  6. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Byte mellan celler ska inte påverka egentligen själva kontakten mellan nätet och telefonen.
    Men ja, sker det många byten på kort tid så hinner helt enkelt inte nätet med.
    Troligtvis sker detta också bara när telefonen är idle då det är cell reselections som sker.

    Det är alltid nätet som initierar ett byte av cell/site/frekvens/teknologi.
    Mobiltelefonen skickar endast mätrapporter.
     
  7. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det stämmer inte. Telefonen hoppar självmant mellan olika siter inom olika tracking areas utan att meddela nätet när detta sker.
     
  8. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Det finns 2 handover approach i ett LTE
    • Network Controlled: In this case network makes handover decisions.
    • Mobile Evaluated: The UE will make handover decisions and inform network about it. But still network takes the final decision based on radio resource available in target cell.
    Normalt används network controlled.
    En mobil kan inte byta tracking area eller location area utan att meddelan nätet.
    Hur ska nätet annars hålla koll på alla?
     
  9. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 021
    Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    När telefonen är idle (som även var premissen i ditt meddelande jag först citerade) så kan den hoppa mellan olika ENodeBs och frekvenser utan att meddela nätet. När nätet vill ha kontakt med telefonen igen skickas en paging request ut på samtliga basstationer inom de tracking areas som telefonen kan befinna sig inom, varefter telefonen då tar kontakt med den basstation som hörs bäst.

    Inom LTE får varje telefon en egen lista över basstationer den kan befinna sig inom utan att uppdatera nätet om var den är. I UMTS och GSM är dessa områden likadana för alla användare vilket ger sämre prestanda på basstationer som befinner sig längst ut på området eftersom de hanterar massor av platsuppdateringar.
     
    Last edited: 30 nov 2020
  10. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    oavsett var telefonen är så vet nätet det, dvs telefonen kan inte hoppa runt hemlig.
    i "idle" skickar telefonen normalt upp measurement reports konstant och är telefonen RRC_Connected mode så sker RRC Connection Reconfigurations vid cell reselections.
    Byter telefonen även tracking area så kommer det ske Tracking Area Updates.

    Om telefonen är dormant campar den normalt sett bara på en cell och nätet kommer pagea den med jämna mellanrum.

    Jag tror vi inte tänker på samma typ av idle.
    Idle på en smartphone är ju inte riktigt idle längre.
     
    Last edited: 30 nov 2020
    schrödinger gillar detta.
  11. klister123

    klister123 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2020
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Tack gänget! Ska undersöka saken lite mer noggrant när jag är hemma i Malmö igen över jul.
     
  12. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Prova appen du blev rekommenderad att prova och se om du ser nåt knas.
    Prova gärna en annan telefon också samtidigt.
    På så sett kan du se om det är bara din det kan vara fel på

    Annat fall kan det behöva felsökas och då krävs det andra saker.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem som påminner lite om ditt. På vissa platser kopplar telefonen ner från 4G till 3G. Det sker på ställen där jag alltid haft stabil 4G-täckning, så länge jag kan minnas, centralt i Göteborg. Några ställen vet jag att det brukar hända på frekvent, om och om igen. Dvs exakt samma platser. Sen händer det då och då på andra ställen, jag är inte helt säker på om det är samma ställen varje gång eller om det kan skilja sig, jag har inte alltid lagt på minnet när det hänt eller ens märkt det alltid.
    Det enda jag hade ändrat när det började hända, mig veterligen, var att jag bytte till e-sim, i somras var det. Har Halebop med Pixel 3a. Har bett Halebop felsöka, de påstår att teknikerna försökt men de hittade inget fel säger de.

    Kan det vara något liknande problem? Har du bytt till e-sim nyligen?
    Annars, kan våra problem helt enkelt bero på överbelastning?
     
  14. Flia

    Flia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem. Jag lyssnar på poddar när jag rör mig i småstan, och de bryts på vissa ställen. Har Vimla och Samsung Galaxy S9.
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Är det alltid på samma ställen det händer?

    Säger telefonen att du har ingen täckning / dålig täckning, när det händer? Kolla typ antalet pluppar, eller om det står endast nödsamtal eller liknande, vid tillfället när du upplever detta. Om telefonen verkar visa att den har täckning som vanligt och inte visar något felmeddelande om att uppkopplingen är försvunnen, men podden trots det krånglar, så kan ju problemet vad gäller just Vimla vara att Telenors nät är ständigt överbelastat och att den inte förmår ladda podden tillräckligt snabbt. Deras hastigheter kan ju vara under 1 Mbit/s när det är som sämst, vilket är ganska vanligt förekommande.
     
  16. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Låter mer som att ni drabbas av kapacitets problem eftersom ni verkar uppleva det på folktäta områden.
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Mitt problem (nerkoppling från 4G till 3G) sker inte i speciellt folktäta områden. Centralt i Göteborg skrev jag, då menar jag närförorter där inga större folksamlingar samlas. Det kan ske när som helst på dygnet, även mitt i natten. Det är dessutom ställen där jag vanligen får bra hastigheter med Telia, där inget tyder på att nätet är överbelastat såvitt jag kan bedöma, och där stabil 4G-täckning har funnits i många år. Jag kan inte utesluta överbelastning, men gällande mitt problem känns det mindre sannolikt. De andra två som beskrivit problem i tråden skulle kanske kunna vara överbelastning.
     
  18. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Även om det inte rör sig mycket folk så kan det va resursbrist i sajten?
    Det kan också vara en närliggande sajt som har resursbrist som du försöker göra handover till.
    Resursbrist kan va att det tillkommit prio. kunder i just sajten.
    Har du provat med en annan telefon just där?
     
  19. Flia

    Flia Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är på samma tre ställen i en småstad. Jag märker det genom att ljudet försvinner, och sen återkommer det inte av sig själv.
     
  20. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    798
    Mottagna gillanden:
    563
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Kan ju va att du tappar dataströmmen vid cell/site byte.
     
    Flia gillar detta.