Förse uthuset med Internet - bästa lösningen

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Ormen69, 30 nov 2018.

1. Ormen69

Ormen69 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Har en liten fråga eller fundering kring hur jag på bästa sätt förlänger eller skapar nätverk så att mitt uthus får ett fungerande Internet. Jag har idagsläget enbart ett 4g-modem Huawei B525S som enda enhet för att dela nätet, via Wifi. Bifogar en bild (ja, jag har inte ärvt teckningsgenen!) på mitt problem. Behöver inte bli snabbt utan just att jag får ett fungerande nät.

Vilken lösning/setup tror ni på? Det är helt fritt mellan huset och uthuset så inget där som stör samt ca 5-6 meter .

*Kabeldragning - Absolut bästa lösningen men gräva upp och förstöra gräsmattan... nja.

*Mesh - Nytt, dyrt men löser det mitt problem?

* Repeater - Dåligt erfarenhet.

*Trådlös accesspunkt + ubiquiti nanostation loco - vet inget om denna setup.

Era idéer eller egna fungerande lösningar mottages tacksamt :)

Mvh Daniel

Last edited: 1 dec 2018
  2. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Nu kan jag inte se bilden så jag vet inget om avstånd osv. men jag har ungefär samma funderingar för att förlänga nät ut till mitt förråd som står drygt 15 m från huset.

Jag har klurat på samma saker som du men har nog landat i slutsatsen att den smidigaste lösningen är att leverera det via elnätet. Kablarna går ju ändå från huset ut till förrådet :)

Finns en hel hög olika lösningar, dessa t.ex. D-Link DHP-601AV

Jag har använt en sån lösning tidigare med gott resultat, men sen kan hastigheten variera också beroende på skick på elledningar.

3. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Bilden syns inte, men förstår jag rätt att det bara är 5-6 meter till uthuset?
    Behöver du ha tillgång till annat än WiFi i uthuset, alltså trådat nätverk?
    Jag antar att du har 230VAC i uthuset, har du tur där så kan den kabeln ligga nergrävd i ett rör, är det inte för långt och röret tilltaget så finns det kanske möjlighet att dra en nätverkskabel direkt.

Om inte avståndet är för långt kanske bara en trådlös accesspunkt på huset kan räcka? Jag har en Ubiquiti accesspunkt som täcker hela bostadshuset och hela min tomt på dryga 1000 kvadrat.

Är det lite avstånd så är inte kabel ett alternativ heller, då hade jag gått på någon dish lösning.. även om typ en LiteBeam M5 känns överkurs...
    Har du bara typ 10-20 m till uthuset och det inte är gjort i betong, så ska en trådlös accesspunkt som är rätt placerad räcka.

Last edited: 1 dec 2018
  4. lulzfactor

lulzfactor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    567

MINA ENHETER

Min lillebror och hans kompisar brukar Lana ute i föräldrarnas garage vilket är cirka 5-6 meter från huset. Det har dem löst genom att placera en Google wi-fi i fönstret av huset och en Google wi-fi i fönstret på garaget. Funkar tydligen alldeles utmärkt :)