Diskussion: Förslag för utformning av nya regler för eldrivna enpersonsfordon (Skickas till Transportstyrelsen)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Chrilles, 16 apr 2020.

1. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 063
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Kanske lite OT men fasiken vad jag har insett att jag inte litar på en enda människa på elcykel samt att jag har lärt mig att utgå ifrån att majoriteten på elscooter är närmast helt jävla dumma i huvudet. Bor i centrala Göteborg och folk drar på dom mest idiotiska omkörningarna på cykelvägarna. Framförallt av folk som har elfordon som går snabbare än 25 km/h.

Min favorit var dock i somras i Visby, en ung tjej körde på en elspark på fel sida av cykelvägen så hon körde mot trafik. Inte nog med det, hon hade två tunga påsar på vardera handtag, hade huvudet nere i mobilen och styrde bara med en hand då den andra var ockuperad av att hålla i mobilen som hon kollade ner på. Så hon hörde inget, såg inget, körde på fel sida vägen och än idag undrar jag hur fan hon lyckades hålla balansen när vi kom mötande och snuddade förbi henne varpå hon skrek högt av chock. Idioti.

Men ja, problemet blir när elfordon går snabbare än 25 km/h och den som cyklar/åker får för sig att det är dennes rättighet att ta alla omkörningar.

katho gillar detta.
  2. raptor

raptor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Jaha

Vad är detta:

Regeringen föreslår obligatorisk trafikförsäkring för elsparkcykel - Sak & Liv (sakochliv.se)

5.-nya-trafikforsakringsregler-starkt-skydd-for-forsakringstagare-och-andra-som-skadas-i-trafiken-ds-2022-27.pdf (svenskforsakring.se)

Vi menar darfor att direktivets hastighetsreglering pa 25 km/h respektive 14 km/h for fordon som vager minst 25 kg bor tillampas aven i Sverige. Det innebar att fordon som overskrider dessa hastighets- och viktkrav ska alaggas att ha en trafikforsakring.

3. Bertilsson

Bertilsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    262
    Det ser ut som en massa svammel följt av en önskelista från trafikförsäkringsföreningen.

Skärp definitionen av elsparkcyklar, tvinga alla att teckna en trafikförsäkring även om det inte går, urvattna trafikförsäkringen så den inte gäller skador på föraren själv, se till att försäkringen är extra dyr för att det passar bra med nollvisionen, tvinga alla elsparkcyklar att ha nummerplåt, förbjud elsparkcyklar som väger mer än 25 kg, bla bla bla.

4. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Där kom den. Registreringsskylt och försäkringskrav. Så man med blotta ögat kan identifiera föraren som prioriterat fordonets praktiskhet i att ta sig fram smidigt, billigt, vart som helst och trakassera honom.

Med tanke på hur mycket det klagas på riskerna kommer knappast försäkringen bli billig heller utan man kommer bli en skuldslav som går back. Det kommer inte ta många år alls innan man betalat 30-40-50% av fordonets värde i försäkringskostnader vad fan hade man för nytta av den då? Man köpte den inte för att göra sitt liv svårare utan antagligen motsatsen.

Inte ens chans att jag kommer åka med en reg.skylt och betala. I värsta fall håller jag ett litet extra öga på om jag ser en polisbil just då och svänger kanske runt hörnet för att ta en annorlunda väg dit jag ändå skulle.

nalle gillar detta.
  5. nalle

nalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

Regeringen är väldigt otydlig vad de vill se med trafikförsäkring för el-spark och vilken modell av el-cykel.
    "även vissa eldrivna cyklar omfattas av kravet på trafikförsäkring. Det handlar bland annat om elsparkcyklar och självbalanserande cyklar med viss vikt och hastighet."
    Ökat skydd för den som skadas i trafiken

Om det blir obligatorisk försäkring så kommer det döda el-spark (och el-cykel). Tror de kommer få fan om de gör alla el-cyklar obligatoriska, så där kommer de inte våga..
    Men el-sparks gänget är för få och lider hårt av att en stor del som kör som idioter, det gäller både hyr och har egen.

6. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

"1 a § Vid tillämpningen av lagen ska ett eldrivet fordon utan tramp- eller vev-
    anordning alltid anses som ett motordrivet fordon, om det
    1. är konstruerat för en hastighet som överstiger 20 kilometer i timmen, eller
    2. är konstruerat för en hastighet som överstiger 14 kilometer i timmen och har
    en nettovikt som överstiger 25 kilogram.
    Första stycket 2 gäller inte om fordonet enbart är avsett för användning av
    personer med fysisk funktionsnedsättning."

Ser dock ut som reglerna för elcykel inte ändras: samma som idag, max 25 kmh/250w

Bifogade filer:

Last edited: 19 jun 2023
    bernard gillar detta.
  7. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Ja, detta gör väl i princip ingen skillnad alls? De tidigare reglerna gäller ju utöver detta med försäkringen.
    Enda skillnaden är ju att om man har en LAGLIG elspark (d.v.s. max 20km/h och max 250W) OCH att den väger över 25KG så behöver den trafikförsäkring. Finns det ens några sådana som säljs, alla som väger mer än 25KG lär väl redan vara olagliga att köra med utanför inhägnat område på ett sätt eller annat.

bernard gillar detta.
  8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 482

MINA ENHETER

Nej, enda ändringen är väl att allt utanför gränserna går som motorfordon: trafikförsäkring saknas: böter eller vad det nu leder till

bernard gillar detta.
  9. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Att det är ett EU-direkt ger väl extra tyngd åt att det kommer gå igenom eller?

När är frågan avhandlad?

10. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Som sagt var, vad spelar det egentligen gör roll?

11. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Hur menar du?

12. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Som jag skriver ovan så gör ju den eventuellt nya lagen i princip ingen skillnad alls?

13. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Det gör den ju om man tvingas ha registreringsskylt och betala försäkring. Idag får man iofs. inte åka dessa snabbare elsparkar utanför inhängnat område alls men det följer ingen heller.

Är det så du menar? Att nya reglerna kommer bli ett slag i luften som inte följs eller bestraffas i praktiken?

14. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Vad får du det ifrån att det skulle behövas registreringsskylt?
    Jag menar att det inte finns några lagliga elsparkar att köpa idag som behöver försäkring i princip. I princip alla lagliga väger ju under 25KG och påverkas därför inte av detta.

15. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    I länken till den där försäkringföreningen. Dom hade skickat en remiss och detta var en del av brevet.

Nej precis dom lagliga behöver ingen. Men dom olagliga åks redan problemfritt, och med den nya lagen skulle man kanske kunna tvingas till att försäkra medan man idag kommer undan. Beroende på hur/om polisen enforcar det hela.

16. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Vad det står i remissen spelar ingen roll, alltid massa tomtar som har olika åsikter. Nu finns ju det till och med ett lagförslag, och där finns det inte med något om skyltar så det behöver du inte fundera på alls.

"dom olagliga åks redan problemfritt" beror ju på om Polisen får för sig att stoppa och kontrollera, man bryter ju redan mot 1-3 lagar som kan ge både böter, indraget körkort/lämp o.s.v. Och det blir redan nu extremt dyrt om du skulle vara vållande till en olycka. Så vad skulle ett lagbrott till göra i praktiken?

17. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Ökat skydd för den som skadas i trafiken

Där står det om försäkringsplikt.

Ja precis det beror på om polisen vill stoppa. Det kanske dom börjar göra oftare om en en registreringskylt och/eller försäkringskrav börjar krävas.

18. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Jag förstår fortfarande inte vad du menar? Det är ju precis det jag skriver ovanför, enda skillnaden är att elsparkar som idag är lagliga och väger över 25KG behöver försäkring. Några sådana finns knappt, alltså spelar lagen ingen roll. Om elsparken inte får framföras i trafik så ska/kan den inte försäkras, precis som det är idag.

19. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Det står ju att över 20km/h ska försäkringspliktigas. Alltså ska dessa då börja framföras i trafik till skillnad från nu.

20. F-Forward

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Det är bara Trafikskadelagen. Det finns inget utrymme i "Lag om vägtrafikdefinitioner", som inte ändras, som gör att de kan framföras lagligt. Man kan se det som en förberedelse till att OM den lagen kommer ändras så kommer den nya klassen räknas som motorfordon istället för cykel, och därför behöva trafikförsäkring.